تاریخ انتشار:۱۲:۳۳ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
عصر دنا: بانک تجارت در خصوص کارخانه قندیاسوج نباید تعلل کرده و اگر شده خود به دنبال مشتری با اهلیت و تسهیل‌گری جهت واگذاری کارخانه قند یاسوج باشد تا بیش از این کارگران اخراجی دچار صدمات روحی نشوند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

یکی از واحدهای تولیدی که بر اساس رابطه و بدون ضوابط و به صورت غیر قانونی واگذار شده بود کارخانه قند یاسوج است که در کشور سر و صدای زیادی به پا کرد و دست آخر دستگاه قضایی وارد میدان عمل شد و با فسخ معامله کارخانه را به بانک تجارت باز گرداند.

بعد از آن که قشرهای مختلف همچون بسیج دانشجویی، علما و روحانیون و دانشگاهیان و در کل اقشار مطالبه‌گر در برابر این روند فرا قانونی موضع‌گیری کردند و کارخانه قند به دامان بیت‌المال بازگشت همه انتظار داشتند تا بانک تجارت همچنان که عجولانه این کارخانه را بدون مطالعه به بخش خصوصی واگذار کرده بود همان گونه نیز در واگذاری قانونی آن سرعت عمل داشته باشند که بر همین اساس کارگران اخراجی کارخانه قند هر چند وقت یک بار به دلیل آن چه خود آن را تعلل بانک تجارت می‌نامند تجمع اعتراض آمیز دارند.

به گزارش فارس، کارخانه قند که برخی کارشناسان قیمت آن را با زمین‌های متعلقه در حدود یک هزار میلیارد تومان برآورد می‌کنند تنها با مبلغی کمتر از 100 میلیارد تومان واگذار شده بود و با مطالبه‌گری کارگران و سایر اقشار دلسوز آزاد شد و اکنون همه منتظر راه‌ا‌ندازی مجدد آن هستند.

نماینده بانک تجارت چندی پیش در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان با قدردانی از رئیس کل دادگستری و مجموعه قضایی استان به دلیل همکاری گسترده در تعیین تکلیف این واحد راکد تولیدی اظهار کرده بود که خریدارهای مختلفی تاکنون بر خرید این واحد صنعتی با بانک تجارت وارد مذاکره شده‌اند اما دیدگاه کلی بانک تجارت این است که کارخانه به مجموعه‌ای واگذار شود که دنبال منفعت عمومی باشد و این چراغ برای همیشه روشن بماند.

اویسی گفته بود هدف بانک تجارت بعد از مشکلاتی که برای این واحد صنعتی پیش آمد صرفا سود نیست بلکه به دنبال آن هستیم که نماد صنعت یک استان دوباره زنده و پویا در خدمت تولید در سال جهش تولید قرار گیرد.

وی گفت که بر همین اساس با مجموعه‌ها و سازمان‌های مختلفی وارد مذاکره شده‌ایم و در همین راستا استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز به جد پی‌گیر موضوع بوده و به دنبال راه‌ا‌ندازی مجدد کارخانه و پیوستن به چرخه تولید است.


آیت‌الله رئیسی پی‌گیر وضعیت کارخانه قند یاسوج

این مسئول در بانک تجارت بر این نکته صحه گذاشته بود که هر چند خط تولید کارخانه به 50 تا 60 سال پیش باز می‌گردد اما با این اوصاف قابلیت‌‌های بالایی دارد که در کمتر واحد تولیدی از این دست چنین ظرفیتی وجود دارد و استان نیز تشنه چنین ظرفیتی برای رونق تولید و ایجاد اشتغال جوانان جویای کار است.

این مسوول در بانک تجارت با درخواست از نماینده ولی‌فقیه برای ورود به این موضوع و ایجاد آینده‌ای روشن جهت پیوستن کارخانه قند یاسوج به تولید و اشتغال تصریح کرد: مجوز مهر شرکت را گرفته‌ایم که به نام بانک ثبت شود و کارهای ثبتی آن نیز عن قریب انجام می‌شود.

معاونت دعاوی بانک تجارت در این نشست با بیان اینکه کارخانه قند یاسوج هم ظرفیتی عالی برای تولید دارد و هم می‌توان از اراضی آن به خوبی برای کمک به توسعه و رونق شهر یاسوج استفاده کرد افزود: با این املاک می‌توان مجتمع‌های تجاری بسیار خوب و درآمدزا ایجاد کرد در حالی که در مرکز استان از این دست مجتمع‌ها به چشم ندیدم تا با ایجاد ۱۰۰ تا ۲۰۰ واحد صنفی ۴۰۰ تا ۵۰۰ خانوار از این محل ارتزاق کنند.

اویسی گفت در صحبت‌هایی که با برخی مجموعه‌ها و سازمان‌ها داشتیم به آن‌ها گفته‌ایم که در صورت خرید کارخانه قند یاسوج اینجا صرفا یک واحد تولیدی نیست بلکه می‌توان از اراضی آزاد آن جهت ایجاد مجتمع مسکونی جهت محرومان و نیازمندان هم استفاده کرد به نحوی که می‌توان تا 200 واحد آپارتمانی برای قشر جوان در آن پیش‌بینی کرد.

این مسوول در بانک تجارت در ادامه اظهارات خود با اشاره به این که بانک تجارت برای چنین اهدافی وام و تسهیلات خوب و ارزان قیمت هم در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد افزود: بانک همه بسترها را برای سرمایه‌گذاری آماده می کند و در اختیار خریدار قرار می‌دهد در سال‌هایی که مردم در تنگنای معیشتی قرار دارند باید در استان از چنین ظرفیت بزرگی به خوبی استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: در رایزنی‌ و نشست با برخی افراد خریدار کارخانه به این موضع پی بردیم که عده‌ای با هدف خرید کارخانه به دنبال اهدافی غیر از ایجاد اشتغال و تولید و تنها به دنبال دست یافتن به اراضی و قطعه‌بندی و فروش آن هستند که بانک تجارت با چنین خریدارانی و با چنین نیاتی وارد معامله نشد.

همه از نماینده رهبری تا اقشار مختلف مردمی منتظر سرانجام قند یاسوج 

نماینده ولی‌فقیه در استان هم با بیان این که کارخانه قند یاسوج محل امید بسیاری از جوانان بیکار در استان است افزود: تعداد زیادی کارگر در این کارخانه کار می‌کردند اما تولید و اشتغال جلوی آن‌ها پرپر شد و همین موجب گردید که آستانه تحمل خود را از دست داده و مطالبه‌گری کنند تا این که دستگاه قضا وارد میدان عمل شود.

نماینده رهبری در استان با  این که به جد مشکل واحدهای تولیدی صنعتی در استان را پی‌گیری می‌کنیم و از استاندار و معاون اقتصادی وی جهت کمک به رونق تولید قدردانی می‌شود افزود: چنین کارهایی مردم را خوشحال و از همه مهم‌تر امیدوار می‌کند که تا حصول نتیجه نهایی واگذاری آن به متقاضیانی که تنها به دنبال رونق تولید هستند به سهم خود از هرگونه کمکی دریغ نخواهیم کرد.

سرنوشت بد کارخانه قند یاسوج قلب همه را در استان به درد آورده به نحوی که مدیر حوزه‌های عملیه استان می‌گوید همین الان در کارخانه قند خانه‌ها چگونه اجاره داده شده و درد دل کارگران را چه کسی باید بشنود افرادی که درد دل آنها جگرسوز است نباید در جامعه انقلابی فساد صورت گیرد ولی در کارخانه قند کارگرانی بوده اند که اکنون در زندگی خود مانده‌اند این ها نافی اقدامات قوه قضایی انقلابی نیست اما مصادیقی بسیار دردناک تر وجود دارد. 

شرط و شروط ستاد اجرایی برای خرید کارخانه قند یاسوج

اما نزدیکترین سازمانی که به دنبال خرید کارخانه قند یاسوج است ستاد اجرایی فرمان حضرت امام بوده که برخی معتقدند عاقبت کارخانه به ستاد خواهد رسید.

مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد این گونه اظهار نظر کرد که کارخانه بررسی حقوقی و فنی و مالی زیادی نیار دارد تمام تلاش ما این است که بتوانیم آن را راه‌اندازی کنیم هدف اصلی ما راه اندازی است مگر این که در این سه محور دچار مشکل شویم.

مخبر تصریح کرد: گرفتاری ما در سطح کشور به حدی زیاد است که وقت پرداختن به مسائل و کارخانه‌های مشکل‌دار را نداریم در کارخانه‌هایی که واگذار شده به یک مورد هم ورود نکردیم اما در این استان برای اولین بار به کارخانه قند ورود کردیم.

وی گفت: اگر مالک اهلیت‌داری باشد و پای کار بیاید حمایت می‌کنیم‌ دقیقا مانند کاری که برای نساجی کردیم اما کارخانه قند یک موضوع بی صاحب است اگر مانعی درست نشود ما کمک خواهیم کرد اگر در این سه مورد مانعی بود شرمنده شما شده‌ایم.

انتقاد و اعتراض دوباره کارگران کارخانه قند یاسوج به تعلل بانک تجارت در واگذاری و راه‌‌اندازی کارخانه

به گزارش فارس؛ کارگران قند یاسوج بی‌صبرانه منتظر بازگشت به محل کار خود هستند، هر چند بانک تجارت هم ادله‌های خوب و مثبتی برای عدم واگذاری به برخی افراد دارد اما بانک نباید تعلل کرده و اگر شده خود به دنبال مشتری با اهلیت و تسهیل‌گری جهت واگذاری باشد تا بیش از این کارگران اخراجی دچار صدمات روحی رونی نشوند./ فارس

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.