تاریخ انتشار:۰۸:۰۱ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
عصر دنا گزارش می دهد
عصر دنا: روزانه بیش از صد‌ها خودروی مسافربر شخصی بدون از مجوز آزادانه در سطح شهر دهدشت فعالیت کرده و به اقتصاد و درآمد بیش از ۵۰۰ راننده تاکسی خسارت می‌زنند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
به گزارش "عـــصر دنا" از دهدشت، روزانه بیش از صد‌ها خودروی شخصی بدون مجوز و صلاحیت از اتحادیه تاکسیرانی در سطح شهر دهدشت باخیال راحت و بدون از هیچ گونه ترس و واهمه‌ای ناشی از سخت‌گیری مآموران راهور و نیز کنترل گشت تاکسیرانی اقدام به جا‌به‌جایی مسافر می‌کنند و به اقتصاد رانندگان تاکسی و خودرو‌های آژانسی ضربه می‌زنند.

فعالیت در حوزه حمل و نقل درون شهری همانند سایر فعالیت‌های اقتصادی و شغل‌ها مشمول یک‌سری قوانین و مقررات بوده و بدون اخذ صلاحیت از مراجع ذیربط از جمله تاکسیرانی، کاملأ غیرقانونی است، اما روزانه بیش از صد‌ها خودروی شخصی به دور از تمامی قوانین و مقررات با رنگ و شمایلی همانند خودرو‌های صلاحیت‌دار در حال فعالیت در شهر دهدشت هستند.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار عصردنا در حال حاضر بیش از ۵۱۱ تاکسی درون شهری و بیش از ۲۰۰ خودروی تاکسی بی‌سیم در سطح شهر دهدشت به صورت قانونی و با داشتن صلاحیت از اتحادیه تاکسیرانی در حال فعالیت هستند، اما در کنار همین تعداد خودروی صلاحیت‌دار بیش از ۳۰۰ خودروی شخصی بدون از هرگونه هویت خاصی آزادانه در حال فعالیت بوده که چنین چیزی دور از انتظار است و می‌بایست پیگیری و نظارت شود.

رانندگان خودرو‌های شخصی بدون از صلاحیت در شهر دهدشت در ساعات به خصوصی و به دور از چشم ماموران راهور و گشت تاکسیرانی فعالیت می‌کنند، ظهر‌ها از ساعت ۱۲ به بعد و عصر‌ها از ساعت ۷ به بعد معمول‌ترین ساعاتی است که اینگونه خودرو‌ها فعالیت می‌کنند.

در شرایط کنونی و وضعیت بسیار بد اقتصادی و نیز نبود شغل و درآمد مناسب، بسیاری از جوانان ناچار هستند که با خودروی شخصی خود امرار و معاش کرده و گذران زندگی کنند و هیچ کسی چنین چیزی را رد نمی‌کند، اما هرگونه فعالیت و درآمدزایی باید در چارچوب قوانین و مقررات باشد و اگر با قانون مغایرت داشته باشد سبب ایجاد هرج و مرج و بی‌قانونی در جامعه می‌شود.

خانمی ۳۰ ساله و از شهروندان دهدشتی درباره فعالیت خودرو‌های شخصی درون شهری به خبرنگار عصردنا گفت: من مخالف درآمدزایی و نان‌آوری هیچ شخصی نیستم و به نمی‌خواهم نان کسی را آجر کنم، اما پس از چند بار سوار شدن با خودرو‌های شخصی بدون مجوز دیگر حاضر نیستم سوار اینگونه خودرو‌ها شوم و دیگر به آن‌ها اعتمادی ندارم، چون بار‌ها شاهد بی‌احترامی و برخورد‌های زننده رانندگان این خودرو‌ها بودم.

وی گفت: خاطره تلخی از سوار شدن با این خودرو‌ها دارم که نمی‌خواهم به آن اشاره‌ای کنم، اما تعجبم از این است که اتحادیه تاکسیرانی چرا هیچ‌گونه کنترل و نظارتی در سطح شهر ندارد و چگونه این افراد با خیال راحت با خودروهایشان در سطح شهر فعالیت می‌کنند و قانون با آن‌ها برخورد نمی‌کند.

یکی از رانندگان تاکسی شهر دهدشت با اشاره به فعالیت خودرو‌های شخصی بدون از مجوز در سطح شهر به خبرنگار عصردنا گفت: از دست خودرو‌های شخصی در شهر دیگر به شدت خسته شدیم، در هر نقطه‌ای از شهر، در کوچه پس کوچه‌ها و هرجایی که قصد سوار کردن مسافری داریم به یک مرتبه چند خودروی شخصی زودتر از ما رسیده و با هر ترفندی که می‌شود مسافر را سوار می‌کنند، باور کنید توان بحث و دعوا کردن با آن‌ها را نیز نداریم، چون راننده تاکسی در شهر دهدشت هیچگونه حمایتی نمی‌شود.

وی گفت: شرایط بد اقتصادی به همه فشار آورده و در حال سپری کردن روز‌های سختی هستیم و شرایط همه مردم را می‌دانیم، اما حاضر هم نیستیم که نان زن و بچه ما آجر شود و خودرو‌های شخصی بدون از پرداخت تک ریال هزینه و یا عوارضی حق ما را نابود کنند.

یکی دیگر از شهروندان دهدشتی به خبرنگار عصردنا گفت: سوار شدن با خودرو‌های شخصی این روز‌ها برای من و خانواده‌ام قابل اعتماد نیست، چون راننده ثابت و مشخصی ندارند و هویت راننده آن‌ها برای کسی مشخص نیست و ممکن است در طول یک مسیر هر نوع برخوردی از راننده آن‌ها سر بزند پس اطمینان خاطری به سوار شدن با این خودرو‌ها نیست.

وی گفت: بار‌ها پیش آمده پس از پایان کار خسته بودم و یا برای رفتن سر کار عجله داشتم و نتوانستم منتظر تاکسی بمانم و با خودرو‌های شخصی سوار شدم و پس از آنکه پیاده شدم متوجه برداشتن گوشی موبایل و یا وسایل همراه خود شدم، اما چون خودروی شخصی بود دیگر وسایل گمشده‌ام را پیدا نکردم، اما اگر تاکسی یا خودرو‌های کد دار و مجوزدار باشند به راحتی می‌توانیم آن‌ها را پیدا کنیم.

این روز‌ها به دلیل نبود شغل و درآمد مشخص و نیز شرایط سخت اقتصادی بیشتر جوانان شهر دهدشت به مسافرکشی با خودرو‌های شخصی روی آورده و، چون تاکسی‌های بی‌سیم دهدشت شرایطی مشابه تاکسیرانی داشته و به داشتن صلاحیت پایبند هستند نیز افراد کمی حاضر به همکاری با تاکسی بی‌سیم‌ها هستند پس تعداد خوردو‌های شخصی بدون صلاحیت در سطح شهر بسیار زیاد است و وجود این خودرو‌ها روزانه سبب درگیری‌های زیادی با رانندگان تاکسی در شهر می‌شود بنابراین لازم و ضروری است که اتحادیه تاکسیرانی برای شرایط موجود به نوعی چاره‌اندیشی کرده و سبب ایجاد نوعی نظم در سطح شهر دهدشت شود.

یکی از رانندگان تاکسی شهر دهدشت با اشاره به فعالیت گشت تاکسیرانی در سطح شهر به خبرنگار عصردنا گفت: بود و نبود خودروی گشت تاکسیرانی و مأموران آن برای ایجاد نظم و نظارت در سطح شهر هیچ تأثیری نداشته و ندارد، چون فعالیت مشخصی ندارند.

وی گفت: گشت تاکسیرانی باید روزانه در سطح شهر فعال بوده و از فعالیت خودرو‌های شخصی بدون مجوز جلوگیری کند، اما در عمل چنین چیزی نبوده و نیست و در مدت سه ماه گذشته حتی یک خودروی شخصی را جریمه و یا به پارکینگ هدایت نکردند و همین عامل سبب فعالیت بیش از حد خودرو‌های بدون مجوز شده است.

رئیس اتحادیه تاکسیرانی شهر دهدشت در این باره به خبرنگار عصردنا گفت: گشت تاکسیرانی روزانه در میدان مرکزی شهر مستقر بوده و از نزدیک بر فعالیت تمام تاکسی‌های درون شهری نظارت می‌کند.

سید لطف‌الله درخشان افزود: روزانه با رانندگان خودرو‌های شخصی برخورد می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا به نوعی آن‌ها را ارشاد و راهنمایی کنیم.

وی گفت: شرایط اقتصادی و روزمره شهروندان و فشار مشکلات اقتصادی سبب شده تا تعداد این خودرو‌ها در سطح شهر دهدشت روزانه افزایش یابد و ما به عنوان مسئول راه‌حلی برای ممنوعیت فعالیت اینگونه خودرو‌ها نداریم.

درخشان با بیان اینکه اتحادیه تاکسیرانی به تنهایی قادر به کنترل و برخورد با خودرو‌های شخصی درون شهری نیست، خاطرنشان کرد: راهور شهرستان و دادگستری به عنوان ضابط قضایی می‌توانند در این زمینه همکاری بیشتری با تاکسیرانی داشته باشند تا در آن صورت بتوانیم اقدامی جدی برای برخورد با فعالیت خودرو‌های شخصی داشته باشیم.

گزارش: سید مصطفی گنجی
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.