تاریخ انتشار:۱۶:۳۶ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
عصر دنا: بخشی از پل تاریخی پاتاوه یادگار صفویان در استان کهگیلویه و بویراحمد فرو ریخت و در صورت ادامه بی‌خیالی مسئولان و متولیان امر باید شاهد نابودی آن باشیم.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

در 35 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و در پایین دست شهر پاتاوه مجموعه پل‌های گچی دیده می‌شود که بنا به نظر کارشناسان متعلق به دوران ساسانی و صفویه هستند و می‌گویند روزگاری یکی از محورهای مواصلاتی اصلی تیسفون، استخر و شوش، بهبهان و اصفهان بوده است.

مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه جدی‌ترینش مربوط به دوره صفویه و قدیمی‌ترین آن تخت شاه‌نشین به دوره ساسانی تعلق دارد هرچند برخی کارشناسان معتقدند تخت شاه‌نشین مربوط به دوره هخامنشی است و البته در زمان قاجار در کتاب فارس نامه ناصری به این پل‌گریزی زده شده است.

دو مورد از این پل‌ها به دلیل طغیان سالانه رود بشار که این مجموعه‌ پل‌ها برای عبور و مرور از بر روی همین رود احداث شده بودند، نابود شده‌اند و تنها ته‌رنگی از پایه‌هایشان به یادگار مانده که حتی تشخیص کارشناسان را برای بررسی دوره آن  مشکل کرده است.

مجموعه این پل‌ها در سال 56 گزارشی ثبتی از آنها تهیه و در همان سال نیز ثبت ملی شدند ولی پل‌های مربوط به دوره اسلامی این مجموعه نیز در سال 64 به طور مجدد ثبت ملی شدند.

هم اکنون بخشی از پل تاریخی پاتاوه فرو ریخته شده و در قسمت‌های مختلف آن نیز شاهد ترک خوردگی هستیم که بدون شک در صورت بی مسئولیتی متولیان امر برای مرمت در کمترین زمان ممکن، آب از بالا به بنا نفوذ کرده و سبب پوکه و فاسد شدن گچ خواهیم بود تا جایی مصالح قدیم را از مصالح جدید جدا می‌کند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین
آخرین اخبار