کد خبر: ۱۴۵۹۱
تاریخ انتشار:۱۲:۱۳ - ۲۱ دی ۱۳۹۸
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین که صبح چهارشنبه در آسمان ایران رخ داد و خطای انسانی که محصول شرایط امنیتی منطقه و جنگ‌افروزی آمریکا است، عامل بروز آن اعلام شده است، موجب تأثر و داغدار شدن خانواده‌های بسیاری شد.

در حالی که ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ضمن عرض تسلیت و اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار هم وطن و جان باختگان اتباع سایر کشورها، از خطای انسانی پیش آمده عذرخواهی کرده است؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی به حوادث تاریخی مشابه در حوزه سوانح هوایی پرداخت.

طبق این گزارش، در جولای ۲۰۱۴، هواپیمای MH۱۷ خطوط هوایی مالزی به واسطه برخورد موشک در منطقه شرق اوکراین که درگیر جنگ داخلی است، سقوط کرد و همه ۲۹۸ سرنشین آن جان باختند حال آنکه هنوز هیچیک از طرفین درگیری مسئولیت آن را بر عهده نگرفته اند.

در ۲۳ مارس ۲۰۰۷ نیز یک هواپیمای باربری خطوط هوایی بلاروس لحظاتی پس از پرواز از فرودگاه موگادیشو، بر اثر اصابت موشک سقوط کرد که در اثر آن ۱۱ نفر کشته شدند.

در ۲۴ اکتبر ۲۰۰۱ نیز هواپیمای توپولف خطوط هوایی سیبری-روسیه که از تل‌آویو به «نوواسیبریسک» پرواز می‌کرد بر فراز دریای سیاه منفجر شد. یک هفته بعد، کی‌یف پذیرفت که این فاجعه محصول شلیک تصادفی یک موشک اوکراینی بوده است. در این حادثه ۷۸ نفر کشته شدند.

در جولای ۱۹۸۸، ناو آمریکایی، ایرباس خطوط هوایی ایران را در آب‌های سرزمینی این کشور هدف قرار داد که در نتیجه آن ۲۹۰ سرنشین جان خود را از دست دادند. گفتنی است آمریکا علیرغم پرداخت خسارت، هرگز از بابت این فاجعه عذرخواهی نکرد حال آنکه بعدها به فرمانده آمریکایی نیز نشان افتخار داد!

در سپتامبر ۱۹۸۳ نیز بوئینگ خطوط هوایی کره جنوبی در اثر حمله اشتباهی جنگنده‌های شوروی سابق، بر فراز جزیره ساخالین به علت اینکه از مسیر اصلی خود منحرف شده بود؛ ساقط شد. در این حادثه نیز ۲۶۹ نفر جان باختند.

در فوریه ۱۹۷۳ نیز ایرباس خطوط هوایی لیبی به دلیل نزدیک شدن به تأسیسات نظامی واقع در صحرای سینا، هدف پدافند رژیم صهیونیستی قرار گرفت. در این سانحه ۱۰۸ نفر جان خود را از دست دادند.

گزارش فرانس پرس حاکی از آن است که در شرایط جنگی بروز چنین حوادث ناگواری امکان پذیر است حال آنکه ایران با رعایت صداقت و به احترام جان‌های عزیزی که در این ماجرا قربانی شدند، صلاح را در بیان حقیقت و عذرخواهی صادقانه دید.

این در حالی است که در ماجراهای مشابه، دولت‌ها به وضوح از قبول مسئولیت سر باز می‌زنند و نمونه آشکار این قضیه سقوط هواپیمای مالزی است که هنوز هیچ یک از طرفین ماجرا اعم از جدایی‌طلبان شرق اوکراین و حامیان دولت کی‌یف، حاضر به پذیرش بار مسئولیت و عذرخواهی نشده است.

در خصوص حادثه مشابهی نیز که در سال ۱۹۸۸ بر فراز خلیج فارس برای هواپیمای خطوط هوایی ایران رخ داد وضع به همین منوال است. آمریکا که داعیه دفاع از حقوق بشر دارد هیچگاه از بابت جان‌های بی‌گناهی که در این ماجرا از دست رفت، عذرخواهی نکرد و با دادن نشان افتخار به بانی آن، داغ مردم ایران را تازه نگه داشت!/مهر

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.