کد خبر: ۱۱۶۶۳
تاریخ انتشار:۲۲:۵۹ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۵
عصر دنا: وی صراحتاً می‌گوید مورچه‌ها فقط یک الگوی اولیه برای تحقیقات او است و هدف نهایی‌اش فهم سازوکار هرگونه نظام زیستی پیچیده است، از جمله مغز انسان و جامعه انسانی.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): پس از گیاهان تراریخته، اکنون تولید جانورانی که دانشمندان در ژن آنها دست برده‌اند، خبرساز شده است، اتفاقی که برای اولین بار به صورت علنی از آزمایشگاهی در منهتن به دنیا مخابره شد. 
 
دکتر کروناور هزاران مورچه را در آزمایشگاه گرد آورده و با علامتگذاری آنها عملکرد هر یک را از طریق رایانه تحلیل می‌کنند. او می‌گوید توانسته نشانه‌های مولکولی و عصبی را در بدن این جانداران کوچک بیابد که آنها را به ترجیح زندگی اجتماعی سوق می‌دهد.
 
کروناور که دانشمندی آلمانی و مهاجر به آمریکا است، همچنین به نشانه‌هایی دست یافته که مرتبط با روحیات خاص مثل پرستاری از همنوعان و غذادادن به نوزادان، رفتارکردن شبیه ملکه‌ها در برقراری ارتباط با مورچه‌ها،برخورد با مورچه‌های سرکش مانند یک پلیس و افزایش و کاهش سرعت حرکت آنها است. 
 
وی صراحتاً می‌گوید مورچه‌ها فقط یک الگوی اولیه برای تحقیقات او است و هدف نهایی‌اش فهم سازوکار هرگونه نظام زیستی پیچیده است، از جمله مغز انسان و جامعه انسانی. کروناور اضافه می‌کند تحقیقاتش یافته‌هایی پیرامون برخی بیماری‌ها مانند اوتیسم و استرس در بر خواهد داشت.
 
کورینا تارنیتا از همکاران کروناور حرف‌های او را تأیید می‌کند. وی‌ می‌‌گوید هر گونه «رفتار اجتماعی» از این طریق قابل تحقیق است:«شما می‌توانید در این پژوهش به ساده‌ترین سازوکارهایی که طبیعت معمولاً برای تشکیل جوامع از آن بهره می‌گیرد، پی ببرید» حالا چه جوامع حیوانی و «حتی جوامع انسانی اولیه».
 
تولد اولین مورچه‌های تراریخته در منهتن هزاران بیم و امید را برانگیخت 
 
 
 آنچه از زبان کروناور و همکارش می‌شنویم، هم امیدهای جدیدی را در پژوهش‌های حوزه علوم اجتماعی زنده می‌کند و هم بیم‌هایی را درباره جوامع بشری و اقدامات خطرناکی که دولت‌ها با بکارگیری نتایج این تحقیقات برای افزایش قدرت خود یا حمله به کشورهای دیگر صورت می‌دهند.
 
این اولین بار نیست که بشر دست به دستکاری ژنتیک می‌زند و به هسته مولوکول‌ها و سلول‌ها راه می‌یابد. یک سال پیش بود که مجله ساینس از افزایش اندازه مغز موش‌ها با تزریق ژن‌های انسانی خبر داد. نتایج آزمایش بر روی این موجودات تراریخته نشان داد واقعاً از هوش بیشتری نسبت به همنوعان خود برخوردارند.

این دانشمندان حدس می‌زنند اگر بسیاری از ویژگی‌های خاص انسان مانند هوش، نوع تغذیه، راه‌رفتن روی دوپا و مانند آن را از طریق ژن‌ها به حیوانات تزریق کنند، ممکن است واقعاً موجوداتی شبیه انسان تولید شوند، احتمالی که برخی متخصصان علوم رایانه نیز در مورد ساخت هوش‌های فوق‌پیشرفته مصنوعی مطرح می‌کنند.
 
تولد اولین مورچه‌های تراریخته در آمریکا 
مغز جنین موش‌ها در تصویر سمت راست (قیمت آبی رنگ در بالا) با تزریق ژن های انسان بزرگتر شده است 

البته این تحقیقات برای شناخت بهتر انسان و پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها مفید است، اما احتمال دارد برخی باندهای قدرت و ثروت با سوءاستفاده از دانش دانشمندان به تأسیس پنهانی دامداری‌ها  و کارخانه‌هایی برای نگهداری و تولید انبوه برده‌های انسان‌نما دست بزنند، آنچه پیش‌تر در فیلم‌های متعددی به نمایش درآمده، از جمله Cloud Atlas و Ex-Machina.


 
منابع

http://www.sciencemag.org/news/2015/02/human-dna-enlarges-mouse-brains
https://www.nytimes.com/2017/01/23/science/gene-modified-ants.html?_r=0
https://www.nytimes.com/2017/01/23/science/gene-modified-ants.html?_r=0
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین