به گزارش عصر دنا، «علیرضا نوراللهی» مدیرکل مالیات شرق شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سؤالی در مورد تغییر نحوه عمل این اداره کل مالیاتی طی سه سال اخیر، با توجه به اطلاعات بیشتری که در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است، گفت: یکی از مهمترین مشکلاتی که در سالهای گذشته در سازمان امور مالیاتی داشتیم، کمبود اطلاعات بود. در دهه گذشته، شیوه وصول مالیات تفاوتهای بسیاری با امروز داشت. در آن زمان، مالیاتها عمدتاً بر اساس برآوردها و آیتمهایی تشخیص داده میشد که ممکن بود به واقعیت نزدیک نباشد.
وی با اشاره به بحث مالیات علیالرأس گفت: مبحث علیالرأس یکی از این روشها بود که در گذشته بسیار مورد استفاده قرار میگرفت. شاید برخی از افراد از شنیدن این اصطلاح نگرانی داشته باشند، اما در شرایطی که مدارک و اسناد کافی در دسترس نباشد و فرار مالیاتی وجود داشته باشد، ناچار به استفاده از این روش بودیم.
زمانی آرزوی نظام مالیاتی دسترسی به اطلاعات فعالان اقتصادی بود
نوراللهی ادامه داد: متأسفانه در گذشته، این روش گاهی به شکلی غیرمسئولانه و بدون برنامهریزی دقیق انجام میشد. اما در سالهای اخیر، سازمان به سمت مدیریت نوین و علمی حرکت کرده است. به اعتقاد بنده، مالیات یک مقوله علمی است و باید از دیدی علمی به آن نگریست. در گذشته، به دلیل کمبود دادهها، مالیاتها بر اساس برآوردهایی تخمین زده میشد که ممکن بود هزینههای اضافی برای سازمان به همراه داشته باشد. آرزوی ما همواره این بود که دادههای دقیق فعالان اقتصادی را در اختیار داشته باشیم.
خوشبختانه در سالهای اخیر، به ویژه در دو سال گذشته، تحولات مثبتی رخ داده است و دادههای مالیاتی به ویژه اطلاعات حسابهای بانکی که یکی از اساسیترین آیتمها در تشخیص درآمد افراد است، به دست آمده است. این دادهها به سازمان کمک کردهاند تا مالیاتهای واقعی را تشخیص دهیم و وصول کنیم.
بیش از 50 درصد اشخاص حقوقی اظهارنامه صفر ارائه میکنند
مدیر کل امور مالیاتی شرق شهر تهران با بیان اینکه در محدوده این اداره کل بیشتر ترکیب فعالان اقتصادی را اشخاص حقیقی یا به عبارت دیگر مشاغل تشکیل میدهند، گفت: شرکتهایی که در این منطقه فعالیت دارند، نسبت به سایر ادارات تهران ضعیفتر هستند. از میان حدود 12,800 شرکت فعال در شرق تهران، تنها 5,700 شرکت اظهارنامههای مالیاتی مثبت ارائه میدهند و مابقی اظهارنامههای صفر دارند. در خصوص اشخاص حقیقی نیز دو دسته وجود دارند: کسانی که از فرم تبصره 100 استفاده میکنند و مالیات مقطوع پرداخت میکنند، و کسانی که درآمدشان بالای 18 میلیارد تومان است و موظف به تسلیم اظهارنامه موضوع ماده 95 هستند.
60 درصد مالیات وصولی شرق تهران از مشاغل است
وی در خصوص محدوده تحت پوشش اداره کل شرق شهر تهران گفت: شرق تهران، اگرچه بهعنوان یک اداره مشاغلمحور شناخته میشود، اما از نظر درآمدی در مقایسه با سایر مناطق تهران ضعیفتر است. محدوده شرق تهران از شرق خیابان شریعتی آغاز شده و تا خاک سفید و تهرانپارس امتداد دارد. از سمت شمال، پایینتر از اتوبان صدر و بابایی را شامل میشود و از سمت جنوب نیز تا اتوبان شهید محلاتی ادامه دارد. این منطقه، همانطور که خودتان نیز میدانید، از لحاظ ترکیب جمعیتی وضعیت خاصی دارد.
در بحث مالیات، دو نوع اداره کل وجود دارد. اداراتی که تعداد کمتری از اشخاص فعال اقتصادی را در بر میگیرند اما درآمدهای بالاتری دارند، مانند ادارات شمال تهران، مرکز تهران، غرب تهران، و حتی شمال و جنوب استان تهران؛ و اداراتی که تعداد بیشتری از اشخاص فعال اقتصادی را پوشش میدهند، اما درآمدهای حاصل از فعالیتهای اقتصادی در این مناطق کمتر است. شرق تهران به دلیل ترکیب جمعیتی بالا و تراکم جمعیت زیاد، از جمله این مناطق است.
نوراللهی با اشاره به اینکه این وضعیت، سازمان را با چالشهای بزرگتری مواجه میسازد، بهویژه در حوزه نیروی انسانی، گفت: در حال حاضر، شرق تهران با محدودیت نیروی انسانی مواجه است که باید به نحوی پوشش داده شود. در خصوص ترکیب فعالان اقتصادی نیز، همانطور که اشاره شد، این منطقه مشاغلمحور است و بیش از 60 تا 70 درصد مالیات وصولی این اداره کل از اشخاص حقیقی تأمین میشود.
تمرکز 60 تا 70 درصدی نیروی انسانی نظام مالیاتی بر بخشی که 7 درصد وصولی را دارد
مدیرکل مالیاتی شرق شهر تهران تأکید کرد: در سازمان امور مالیاتی، اصطلاحی وجود دارد که میگوید 6 تا 7 درصد از بودجه کشور از مالیات مشاغل تأمین میشود؛ اما در اداره شرق تهران، بیش از 60 درصد از مالیات وصولشده از اشخاص حقیقی تأمین میشود. این نشاندهنده ظرفیت بالای اشخاص حقیقی در این منطقه است و نمیتوان آن را نادیده گرفت.
همواره باید تلاش کنیم در مباحث مالیاتی از دو فرمول اقتصادی استفاده بهینه کنیم. نخست، فرمول "ارزش زمانی پول در آینده" یا "فیوچر ولیو" و دوم، فرمول "منفعت ـ هزینه" یا "کاست بنفیت" است. در حال حاضر، 6 تا 7 درصد از مالیات کل کشور را مشاغل تأمین میکنند، اما سازمان امور مالیاتی 60 تا 70 درصد از نیروی انسانی خود را در این حوزه به کار میگیرد. این عدم توازن نشاندهنده میزان اهمیت خدمترسانی در این سازمان است.
وی افزود: سازمان امور مالیاتی با اینکه تنها 6 درصد از درآمد مالیاتی کشور را از مشاغل تأمین میکند، اما 60 درصد از توان خود را صرف خدمترسانی به اشخاص حقیقی میکند. این وضعیت نشان میدهد که این سازمان در عرصه خدمترسانی، تلاشهای بزرگی انجام میدهد و اهمیت بالایی به ارائه خدمات میدهد؛ هرچند یک سازمان اقتصادی هیچگاه چنین مسئولیتی را به عهده نمیگیرد.
وصول 9 هزار میلیارد تومان مالیات در عملکرد 1401
نوراللهی در خصوص عملکرد اداره کل شرق شهر تهران، گفت: وصولیهای مالیاتی ما، بر اساس اطلاعات بهدستآمده و اقداماتی که انجام دادهایم، گسترش چشمگیری پیدا کرده است. در دوره سه ساله پیش از دوره اخیر، کل وصولی اداره کل شرق تهران حدود 3 تا 4 هزار میلیارد تومان بود، اما با برنامهریزیهای دقیق و استفاده از دادههای معتبر و همچنین آموزشهای مستمری که در سطح اداره کل ارائه شد، این میزان بهطور قابل توجهی افزایش یافت.
سال گذشته در اداره کل شرق تهران، مالیاتی که بابت عملکرد سال 1401 مطالبه شد، حدود 9 هزار میلیارد تومان بود که در مقایسه با سنوات گذشته رشد قابل توجهی داشته است. این مالیاتها شامل همه منابع از جمله مالیات اشخاص حقوقی، حقیقی، نقل و انتقال، ارزش افزوده، سرقفلی و غیره است. البته قسمت اعظم این مالیاتها به دو دسته اصلی، یعنی اشخاص حقیقی و حقوقی، تقسیم میشود؛ به عبارت دیگر، شرکتها و مشاغل. به طور کلی، در سال گذشته، ما حدود 9 هزار میلیارد تومان مالیات وصول کردیم.
5/4 همت در 5 ماهه 1403 وصول شد
وی در مورد درآمدهای سال 1403 نیز گفت: بر اساس این موارد، امسال نیز با توجه به رشد بودجهای که برای مالیات تعیین شده است، پیشبینی میشود که وصولیهای ما افزایش یابد. تا به امروز، در طول پنج ماه گذشته، مبلغی بالغ بر 5 هزار و چهارصد میلیارد تومان وصول شده است. انتظار میرود که در ادامه سال، حدود 8 تا 9 هزار میلیارد تومان دیگر نیز وصول کنیم. این امر بر مبنای اظهارنامههای ارائهشده و دادههای موجود در سامانهها که برای مؤدیان مالیاتی نهایی شدهاند، صورت خواهد گرفت.
با توجه به تبصره 100 و اظهارنامههای مرتبط با مشاغل تحت ماده 95، اشخاص حقوقی، و همچنین اظهارنامههای ارزش افزوده، امیدواریم بتوانیم تا پایان سال اهداف تعیینشده را به بهترین نحو محقق کنیم.
وصول 90 درصد کل مالیاتهای تعیین شده در برش 5 ماهه 1403
مدیرکل امور مالیاتی شرق شهر تهران با بیان اینکه به طور خاص، در سال گذشته ما توانستیم حدود 109 درصد از مالیات بودجه را وصول کنیم، گفت: امسال نیز هدف ما این است که در سال 1403 حدود 1200 هزار میلیارد تومان مالیات وصول کنیم. تاکنون حدود 90 درصد از این هدف (در برش ماهانه 1403) محقق شده است. همانطور که میدانید، بخش عمدهای از وصولیهای مالیاتی در نیمه دوم سال انجام میشود؛ زمانی که اظهارنامهها تسلیم و فرآیند رسیدگیها آغاز میگردد. فعالیتهای اقتصادی نیز معمولاً در فصل پاییز و زمستان افزایش مییابد، که این خود باعث بهبود وصولیها در نیمه دوم سال میشود.
امسال، برنامه وصول مالیاتی داریم که نسبت به سال گذشته حدود 60 درصد رشد کرده و نیازمند تلاشی مضاعف است تا این هدف بزرگ محقق شود. با توجه به همت همکاران و برنامهریزیهای دقیق در سازمان مالیاتی، اطمینان داریم که این هدف نیز به تحقق خواهد رسید. این یک کار سنگین است، اما با تلاش و همت جمعی، امیدواریم که به این مهم دست یابیم.
امکان کاهش هزینههای وصول مالیات با آموزش مستمر به مؤدیان
وی در خصوص آموزش و تأثیر آن بر کاهش هزینههای وصول مالیات گفت: اداره کل شرق تهران طی چند سال اخیر در حوزه آموزش بسیار فعال بوده است. وقتی از آموزش صحبت میکنم، شاید تصور کنید که این آموزش مختص همکاران است، اما هدف اصلی، آموزش به مؤدیان مالیاتی است. اگر مؤدیان به تکالیف قانونی خود آگاه باشند و آنها را به درستی انجام دهند، نهتنها هزینههای سازمان در فرآیند رسیدگی کاهش مییابد، بلکه مالیات ابرازشده نیز بر مبنای واقعیت خواهد بود. مبحث تبصره ماده 100 و قطعیسازی که در سازمان دنبال میشود، دقیقاً در همین راستاست. اگر آموزشهای کاملی به مؤدیان ارائه شود، همانطور که سازمان امور مالیاتی بر آن تأکید دارد، این امر میتواند تأثیر چشمگیری بر بهبود عملکرد مالیاتی داشته باشد.
اگر مؤدی به تکالیف خود آگاه باشد، اظهارنامهای که تسلیم میکند، دیگر همچون سنوات گذشته نخواهد بود که تنها 5 درصد از مالیات واقعی را پرداخت میکرد و باقی را به مراحل رسیدگی واگذار مینمود. این روزها، ما در سازمان تلاش میکنیم تا روندی را ادامه دهیم که به نظر من، آینده درخشانی خواهد داشت. با افزایش آگاهی مؤدیان، ابراز مالیاتها نیز دقیقتر و عادلانهتر خواهد شد. در کلاسهای آموزشی همواره این شعار را تکرار میکنیم: "ابراز صادقانه، مالیات عادلانه". اگر مؤدی مالیات خود را صادقانه ابراز کند، سازمان نیز عادلانه مالیات را مطالبه میکند و این فرآیند بدون نیاز به هزینههای اضافی به نتیجه میرسد.
تشکیل پرونده ویژه بخش نظامی در اداره کل شرق شهر تهران با 4700 کد مختلف
وی در پاسخ به سؤالی در مورد اصناف متمرکز در شرق تهران و همچنین پرونده ویژهای که در اختیار اداره کل شرق شهر تهران قرار گرفته است، گفت: در شرق تهران، بازارهای متعددی وجود دارند که هر کدام در نوع خود دارای اهمیت ویژهای هستند. برای نمونه، میتوان به بازار لوازم خانگی امینحضور اشاره کرد. همچنین، بازار مبل و صندلی دلاوران از دیگر بازارهای مهم این منطقه است. در خیابان بنیهاشم نیز بازار لوازم آرایشی، بهداشتی و ساختمانی فعالیت دارد. علاوه بر اینها، بازار نارمک و میدان هفتحوض نیز از بازارهای قابل توجه در این منطقه محسوب میشوند. در جنوب شرق تهران نیز صنف مواد پتروشیمی فعال است، هرچند که تعداد این واحدها زیاد است، اما هر یک با مشکلات خاص خود مواجه هستند.
تعامل با اصناف در منطقه شرق تهران بسیار مطلوب است. در چهار ماه گذشته، حدود 25 نفر از رؤسای صنوف مختلف را به اداره کل شرق تهران دعوت کردهایم و با هم به بحث و تبادل نظر پرداختهایم. اعتقاد قلبی من این است که تعامل، کلید حل بسیاری از مشکلات است و میتوان با این رویکرد، بسیاری از امور را با کمترین هزینه و به نحو احسن به انجام رساند.
نوراللهی ادامه داد: در زمینه فرهنگ مالیاتی نیز باید تلاش بیشتری صورت گیرد. متأسفانه، تبلیغات کافی در این حوزه صورت نگرفته است. بهتر است در رسانهها، به ویژه تلویزیون، به طور مرتب درباره مالیات و اهمیت آن صحبت شود. یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، این است که برخی فعالان اقتصادی اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم میکنند اما مالیات خود را بهموقع پرداخت نمیکنند. این تأخیرها، هزینههای ادارات مالیاتی را افزایش میدهد.
در خصوص ایده تعیین محل هزینهکرد مالیاتها برای اصناف، این موضوع از تفکرات آقای دکتر سبحانیان است که به نظر من بسیار ارزشمند است. این پروژهها در برخی از استانها به خوبی به ثمر نشستهاند، اما در تهران، که 50 درصد از وصولیهای مالیاتی کشور را تأمین میکند، اجرای این طرح با دشواری بیشتری همراه است.
وی در خصوص پرونده ویژهای که به اداره کل شرق شهر تهران محول شده است، گفت: در مورد ترکیب پروندههای ویژه، شرق تهران مسئولیت خطیری بر عهده دارد. به دستور ریاست محترم وقت سازمان، مقرر گردیده که تمام پروندههای نظامی از مجموعههای سپاه، بسیج، ارتش و وزارت دفاع در اداره کل شرق تهران مستقر شود. ما در حال برنامهریزیهای لازم هستیم. برای خدمترسانی بهتر به این مجموعهها، یک اداره امور مالیاتی جداگانه برای آنها در نظر گرفتهایم و در ساختمان رسالت، یک واحد مالیاتی مستقل برای رسیدگی به 4700 شناسههای ملی این حوزه و موارد مرتبط با آنها ایجاد کردهایم.
چالش بخشودگی در نظام مالیاتی/ نیاز به فرهنگ سازی و داده متقن داریم
مدیرکل مالیاتی شرق شهر تهران در پاسخ به سؤالی در مورد اعلام اختیار بخشودگی به مناسبت هفته دولت و تأثیر آن بر وصولی مالیات، گفت: فرآیند وصول مالیات به این صورت است که فعال اقتصادی اظهارنامه خود را ارائه میدهد. اگر این اظهارنامه خارج از واقعیت باشد، توسط سازمان دستور داده میشود که این اظهارنامه پرریسک است و باید رسیدگی شود. من گروهی را برای رسیدگی به این پروندهها تعیین میکنم. پروندهها رسیدگی شده و به برگ تشخیص ختم میشود. حالا اگر اعتراضی باشد، به هیئتهای حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر ارجاع داده میشود و در نهایت به برگ قطعی ختم میشود. در صورتی که طرف بخواهد اعتراض کند، پرونده در مراجع دیگری مانند شورای عالی مالیاتی و دیوان عدالت مطرح میشود.
ببینید، من میگویم اگر یک مؤدی به تکالیف قانونی خود به درستی عمل کند، چرا باید جریمهای وجود داشته باشد؟ اعتقاد من این است که اگر بتوانیم روشی را پیاده کنیم که وصول مالیات در زمان خودش انجام شود، بهترین و مفیدترین مالیات را مطالبه خواهیم کرد؛ آن هم مالیات ابرازی. مالیات ابرازی بهصرفهترین مالیاتی است که وجود دارد. چرا؟ چون اگر من مالیاتی را که طرف مقابل من ابراز میکند، همین الآن وصول کنم، ارزش این مالیات خیلی بیشتر از مالیاتی است که پنج سال دیگر با کلی هزینه وصول میکنم. همانطور که عرض کردم، هر چه این فرآیند طولانیتر شود، مبحث جرایم پیش میآید. جرایم چیست؟ یعنی عدم انجام تکالیف قانونی. این تکالیف قانونی میتواند عدم ارائه اسناد و مدارک یا دیر پرداخت کردن مالیات و سایر آیتمهای دیگر باشد که به عنوان جریمه محسوب میشود.
وی افزود: موضوع بخشودگی جرایم نیز همیشه وجود داشته و دارد. بالاخره یک شکاف دائمی بین استانداردهای حسابداری و قوانین مالیاتی وجود دارد که باید این اختلاف حل شود. در نهایت، من اعتقاد دارم که زبان قانون زبان صفر و یک است، مانند زبان کامپیوتر؛ "آره" یا "نه"، "باشد" یا "نباشد"، "باید" یا "نباید". اما چه کسی این قانون را تفسیر کرده و به اجرا میرساند؟ ما انسانها هستیم که میان این صفر و یک قرار میگیریم و این تعادل را برقرار میکنیم. در این تعادل، اگر به سمت دولت برویم، جرایم بالاتر میرود و اگر به سمت فعال اقتصادی برویم، جرایم کمتر میشود.
بحث بخشودگی همیشه بوده و هست، اما امیدوارم روزی به این نقطه برسیم که مالیات را بر مبنای دادههای متقن مطالبه کنیم و طرف مقابل نیز دلیلی برای اعتراض نداشته باشد. اگر مالیاتی که من مطالبه میکنم صادقانه اعلام شده باشد، جریمهای وجود نخواهد داشت و اگر من مالیات عادلانهای مطالبه کردم و مؤدی به تکالیف خود عمل نکرد، دیگر بخشودگی جریمه نباید وجود داشته باشد.
ضرورت وجود اختیار بخشودگی در موارد خاص/ تأخیر در رسیدگی نباید مشمول جریمه شود
نوراللهی با اشاره به اینکه برخی از جرایم مالیاتی مربوط به نحوه رسیدگی ماست، گفت: همکاران رسیدگیکننده به پروندههای مالیاتی وقتی پروندهها را بررسی میکنند، ممکن است بر اساس این بررسیها، جرایمی اعمال شود. این جرایم ممکن است به دلیل عدم ارائه اسناد و مدارک یا مستندات باشد، یا جرایمی که به زمانبندی مرتبط است و ممکن است به اشتباه اعمال شوند. به نظر من، آن دسته از جرایمی که خارج از کنترل مودی هستند، باید بخشیده شوند. این زمان بهترین فرصت برای بخشودگی جرایمی است که خارج از دسترس مودی قرار دارند.
برای مثال،برخی جرایم وجود دارد که به مرور زمان و به دلیل تأخیر در رسیدگی، محاسبه میشوند. در این جرایم هرچقدر زمان بیشتری بگذرد، بیشتر میشوند. اما در ماده 191 قانون، اشاره شده که اگر جرایم خارج از اختیار مودی باشند و پرونده به دلایلی مانند نبود اسناد و مدارک یا تأخیر در رسیدگی توسط مجری به تعویق بیافتد، نباید این جرایم محاسبه شوند.
وی تاکید کرد: متأسفانه، چنین مواردی هم وجود دارد و این جرایم باید بخشوده شوند. به نظر من، صدور بخشنامههایی برای بخشودگی این جرایم در مناسبتهای مختلف، هوشمندانه است. این کار میتواند به رفع برخی اختلافات کمک کند.
با این حال، درباره جرایمی که به دلیل قصور و کوتاهی مودی در ارائه مالیات بر اساس دادهها و مدارک مستند اعمال میشود، معتقدم که بخشودن این جرایم مناسب نیست. این یک فرصت برای فرهنگسازی است. اگر این جرایم را نبخشیم، به مودیها یادآوری میشود که باید به وظایف قانونی خود عمل کنند و اگر انجام ندهند، باید جریمه بپردازند. این باعث میشود که در آینده، مودیها از تکرار این اشتباهات خودداری کنند.
ابتکار اداره کل مالیاتی شرق تهران برای مقابله با بحران 2 هزار شرکت صوری
مدیر کل امور مالیاتی شرق شهر تهران در پاسخ به سؤالی در مورد فرارهای مالیاتی شناساییشده و روشهای مقابله با آنها گفت: ما برای هر شغل یک روش رسیدگی خاص داریم. سازمان تغییرات زیادی کرده و به سمت روشهای جدیدتر حرکت کرده است. در سه سال اخیر، با توجه به حجم اطلاعات ورودی، تمرکز اصلی روی مودیان جدید و شناسایی موارد فرار مالیاتی بوده است.
در مورد فرار مالیاتی، وقتی کار خود را در اداره کل شرق تهران به عنوان معاون آغاز کردم، این اداره کل به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، به مرکز شرکتهای صوری و کاغذی تبدیل شده بود. به عنوان مثال، در اداره کل شرق تهران، حدود 2 هزار شرکت صوری و کاغذی تشکیل شده بود و این تعداد روزبهروز در حال افزایش بود. از اولین اقدامات انجام شده در این اداره کل، مقابله با این پدیده بود.
وی افزود: در هر جای دنیا، اگر شخصی بخواهد شرکت ثبت کند، باید الزاماتی رعایت شود و حداقل یک راستیآزمایی ابتدایی انجام شود. اما متأسفانه، در ایران هر شخصی با شناسنامه و کارت ملی میتواند به اداره ثبت مالکیت صنعتی مراجعه کرده و شرکت ثبت کند. همین مسئله باعث شده بود که تعداد زیادی شرکت صوری و کاغذی در اداره کل شرق تهران تشکیل شود. این مشکل از سه سال پیش آغاز شد و در حوزه ارزش افزوده متوجه این مسئله شده بودیم. مبارزه با شرکتهای صوری و کاغذی از اداره کل شرق تهران و اداره کل ارزش افزوده آغاز شد و جدیتر شد. شرکتهای کاغذی برای ساختن اعتبارهای صوری وارد میدان شده بودند و ضررهای جبرانناپذیری به اقتصاد وارد کردند.
نوراللهی با اشاره به شگرد ایجاد شرکتهای صوری با سوء استفاده از افراد ضعیف گفت: در شرق تهران حدود دو هزار شرکت صوری تشکیل شده بود که برای فاکتورسازی بهکار میرفتند. افرادی سودجو از شناسنامهها و کارت ملی افراد ضعیف استفاده کرده و به نام آنها شرکت ثبت میکردند. سپس با مبلغ ناچیزی از این افراد تعهد کاری میگرفتند و هزاران میلیارد تومان فاکتور صوری ایجاد میکردند. بعدها، این افراد متوجه میشدند که چقدر بدهی مالیاتی برایشان ایجاد شده است. تصمیم گرفتیم جلوی این کار را بگیریم و یک فیلتر ایجاد کریدم.
اعلام کردیم که هر کسی میخواهد شرکت ثبت کند، در مرحله اول باید مدیرعامل یا عضو هیئتمدیره صاحب امضای مجاز را حضوری ببینیم. این فرآیند بسیار زمانگیر بود و وقت زیادی گرفت، اما نتیجه بسیار خوبی به همراه داشت. با وجود مشکلات و مقاومتهایی که در مسیر بود، ایستادگی کردیم و موفق شدیم جلوی تشکیل شرکتهای صوری را بگیریم.
تشکیل واحد ویژه برای مقابله با فرار مالیاتی در شرق تهران
وی در خصوص تشکیل یک واحد تخصصی برای مبارزه با شرکتهای صوری در شرق تهران گفت: یک واحد جدید به نام "واحد تشکیل پرونده" تأسیس کردم. برخلاف گذشته، برای آنها پنج جلسه آموزشی برگزار کردم و در هر جلسه دو ساعته خودم به آنها نحوه کار را توضیح دادم. به آنها گفتم که اگر کسی برای تشکیل پرونده مالیاتی شرکت مراجعه کرد، باید این مراحل را طی کنند. در زمان کرونا، هر کسی میتوانست بهراحتی در سامانه ثبتنام کند و شرکتش را ثبت کند، که باعث بروز برخی اشکالات شد. اما بعد از کرونا، ما کنترلهای بیشتری اعمال کردیم. حتی قبل از کرونا نیز اقداماتی انجام داده بودیم تا جلوی شرکتهای صوری را بگیریم. شرکتهایی که واقعاً تشکیل شده بودند و قصد فعالیت اقتصادی داشتند، با خوشامدگویی مواجه شدند.
بدهی مالیاتی 90 هزار میلیارد تومانی یک شخص به سازمان امور مالیاتی با ثبت 111 شرکت صوری
وی با اشاره به یک نمونه عجیب فرار مالیاتی از طریق یک شرکتهای صوری گفت: فردی که در سنوات گذشته و حدود دو تا سه سال قبل 111 شرکت به نام خودش ثبت کرده بود و بدهی اصل مالیات این شخص بابت این شرکتها به 90 هزار میلیارد تومان رسیده بود. در حال حاضر پرونده این فرد در دادگاه کرج در حال رسیدگی است و وی در بازداشت است. برخی از این شرکتها در شرق تهران ثبت شده بودند و خسارتهای جبرانناپذیری به اقتصاد وارد کردند.
در این مسیر با چالشها و تهدیدهای زیادی روبرو شدیم، اما تلاش کردیم تا مقاومت کنیم. آموزشی که به همکاران دادیم، اکنون به نتیجه رسیده است.
حتی یک نفر هم پس از اطلاع از مسئولیتهای ثبت شرکت صوری، اقدام نمیکند
مدیر کل امور مالیاتی شرق شهر تهران با بیان اینکه یک روز، شخصی به دفتر من آمد و ادعا کرد که مدیرعامل شرکتی است، گفت: من از قبل میدانستم که این فرد توسط چند واسطه فرستاده شده است. این فرد ادعا میکرد که قصد دارد در زمینه خرید و فروش آهن فعالیت کند. من به او توضیح دادم که اگر شرکتی تأسیس کند، باید مسئولیتهای آن را بپذیرد و عواقب آن را بداند. به او گفتم که سرمایهاش چقدر است، و او پاسخ داد که 30 میلیون تومان دارد. برای همه مراجعهکنندگان این توضیحات را ارائه دادیم. جالب اینجا بود که از میان صد نفر، حتی یک نفر هم نبود که پس از شنیدن این توضیحات بخواهد شرکت خود را ثبت کند.
من با خوشحالی میتوانم اعلام کنم که در این سه سال، دیگر شرکت صوری در اداره کل شرق تهران تشکیل نشد و پرونده مالیاتی جدیدی برای این شرکتها ایجاد نشد. ادارهای که قبلاً مرکز شرکتهای کد فروش بود، اکنون به جایی رسیده که هیچ شرکتی جرأت نمیکند در شرق تهران شرکت صوری تأسیس کند. البته در این مسیر حمایتها انجام شد و از سازمان امور مالیاتی واقعاً پشت این کار ایستاد.