تاریخ انتشار:۲۲:۴۴ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
گزارش اختصاصی
عصر دنا: وقتی پای دفاع از آرمان‌های اسلام در میان باشد همه اقشار احساس تکلیف می‌کنند در این میان اما قشر طبله و روحانی در صدر جانفشانی و صیانت از آرمان‌های انقلاب قرار گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

عصر دنا- طیبه سادات سعادتی‌ نیک/ اولئِكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوى‌ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِيمٌ.

دفتر پربرگ جمهوری اسلامی ایران سرفصل‌های متعدد دارد؛ زیباترین فصل این فرهنگ خالقان این حماسه عظیم‌اند که با صلابت، اراده و نور ایمان رهنمود راه مقدسی شدند که پاداش آن جاودانگی و بقا بود.

شهدا بندگان خاص خدا بودند آنها در میدان عشق‌بازی گلچین شدند هر چه داشتند بخشیدند و به رضایت حق رسیدند.

شهیدان راه خدا انسان‌های با تقوا، مخلص، جانفدا و زمان شناس بودند که با بصیرت راه دفاع از آرمان‌های والای دین اسلام را در پیش گرفته و با خون سرخشان عزت، ایستادگی، استقلال و سرافرازی برای ما به یادگار گذاشتند.

در بین اقشار مختلف، طلاب و روحانیون از ویژگی‌های خاص برخورداند و البته نقش آنها در دفاع از انقلاب و نظام کمتر تبیین شده است؛ در مظلومیت قشر روحانی همین بس که همواره در معرض هجوم دشمنان و بدخواهان نظام هستند و خدمات آنها کمتر به چشم می‌آید.

واقعیت این است که طلاب شرف جهاد را با فضیلت علم به هم آمیخته و در پاسداری از حریم دین و مقابل هجمه دشمنان قد علم کرده‌اند تا با روشنگری جامعه را از انحراف نجات دهند. طبق رواایت اسلامی در روز قیامت ارزش کار علما سنگین‌تر از خون شهدا می‌باشد «مداد العلما ا افضل من دماع الشهداء»

در دوران مبارزه علیه رژِیم ستمشاهی روحانیون جلودار نهضت بودند و خود را شریک در رنج توده‌های مردم می‌دانستند. نقش روحانیت در دفاع از انقلاب به شیوه‌های اطلاع‌رسانی و آگاهی مردم بود. با پخش اعلامیه، اطلاعیه، سخنرانی، تلگراف وگفتگو جهت آگاهی بخشی مردم همت می‌گماشتند.

امام خمینی«ره» در بیان نقش انقلابی روحانیت فرمودند« شهادت می‌دهم که اگر افرادی غیر از روحانیت جلودار حرکت انقلابی و تصمیمات بودند، امروز جز ننگ و ذلت و عار در برابر امریکا و جهانخواران و جز عدول از همه معتقدات اسلامی و انقلابی چیزی برایمان نمانده بود.»

عمامه‌های خونین/تقدیم 33 شهید سند افتخار قشر روحانیت در کهگیلویه و بویراحمد است

سلام بر حماسه سازان همیشه جاوید روحانیت، که رساله علمیه و عملیه خود را به دم شهادت و مرکب خون نوشته‌اند و بر منبر هدایت و وعظ و خطابه ناس، از شمع حیاتشان گوهر شب چراغ ساخته اند...کدام انقلاب مردمی ـ اسلامی را سراغ دارید که در آن، حوزه و روحانیت پیش کسوت شهادت نبوده اند، بر بالای دار نرفته اند و اجساد مطهرشان بر سنگ فرش‌های حوادث خونین به شهادت نایستاده است؟ خدا را سپاس می گزاریم که از دیوارهای فیضیه گرفته تا سلول های مخوف و انفرادی رژیم شاه، و از کوچه و خیابان تا مسجد و محراب امامت جمعه و جماعات، و از دفاتر کار و محل خدمت تا خطوط مقدم جبهه‌ها و میادین مین، خون پاک شهدای حوزه و روحانیت، افق فقاهت را گلگون کرده است و در پایان افتخارآمیز جنگ تحمیلی نیز، رقم شهدا و جانبازان و مفقودین حوزه ها نسبت به سایر قشرهای دیگر، زیادتر است.2

بعد از پیروزی انقلاب و در جنگ تحمیلی هم قشر روحانی در پاسداری از حریم دین، در شمار مجاهدان راه خدا و کسب رضایت ادای تکلیف کردند. شور و شوق جهاد در وجود روحانیون که دوشادوش بسیج مردمی، سپاه انقلابی، ارتش مکتبی در خطوط مقدم حاضر شدند، موج می‌زد. آنان پرچمدار دفاع مقدس بودند.

 روحانیت در دفاع مقدس نقش‌های مختلف داشتند، عده‌ای برای تبلیغ به جبهه‌ها اعزام می‌شدند تا سنگرها را به کلاس درس و تقوا تبدیل کنند، برخی به منظور رزم وارد جبهه‌ها شدند و بسیجی‌وار در کنار دیگر اقشار در دفاع از ارزش‌های اسلام نقش‌آفرینی نمودند و تعدادی دیگر تلفیقی از هر دو یعنی تبلیغی و رزمی بودند.

تصاویر دفاع مقدس نشان می‌دهد روحانیون با لباس رزم سپاه یا ارتش یا بسیج در خط مقدم حضور داشتند و کلاه‌خودی از عمامه بر سر داشتند. عمامه‌هایی که بعد از عروجشان، بر تن آنها کفن شد.

بر اساس آمارها طلاب و روحانیت بیشترین حضور را در عرصه‌های مختلف جنگ تحمیلی نسبت به دیگر اقشار جامعه داشته است.

در خرداد سال 1401 به مناسبت برگزاری کنگره شهدای روحانیت، برای نخستین بار آمار دقیق شهدای روحانی توسط نماینده محترم ولی فقیه در سپاه پاسداران ارائه شد که جمع آوری آن حدود دو دهه زمان برده است. جالب است بدانید که روحانیت به لحاظ جمعیت، حدود 6 برابر دیگر اقشار جامعه، رزمنده، شهید، جانباز و آزاده تقدیم انقلاب کرده است.

مشروح این آمار به قرار ذیل است:

ـ 3 هزار و 890 شهید

ـ 3 هزار جانباز

ـ 300 آزاده

ـ 730 شهید روحانی که تنها چند قطعه استخوان و پلاکشان به خانواده بازگشت.

ـ 93 شهید روحانی هنوز اثری از آنان به دست نیامده است.

ـ 156 شهید روحانی ترور

ـ 30 شهید روحانی، مجتهد مسلم

ـ 181 شهید روحانی، سطح عالی چهار حوزه علمیه

ـ 70 شهید روحانی غواص

ـ 48 شهید روحانی غیر ایرانی

ـ 546 شهید روحانی سادات

ـ 22 روحانی شهید در جایگاه فرماندهی قرارگاه، لشکر، تیپ و 222 شهید روحانی در مسؤولیت های گردان و گروهان و نقش های کلیدی و 50 شهید روحانی در مسؤولیت تبلیغات جبهه و جنگ

ـ 23 شهید روحانی بر اثر شکنجه و در زندان های ستمشاهی

ـ 33 شهید روحانی بر اثر بمباران شیمیایی

ـ 19 شهید روحانی در انفجار حزب جمهوری اسلامی

ـ 189 شهید روحانی اهل سنت که بیشترین آن به شمال غرب و غرب کشور اختصاص دارد.

ـ 15 شهیده روحانی خواهر

ـ 35 شهید روحانی مدافع حرم

ـ 97 شهید روحانی از نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی

ـ سه هزار و 641 شهید روحانی دفاع مقدس

ـ سه هزار و 314 شهید روحانی با عضویت بسیجی و 381 شهید روحانی با عضویت سپاهی

ـ بیش ترین آمار شهدای روحانی مربوط به عملیات کربلای 5 با 567 شهید

ـ بیش ترین شهید در منطقه عملیاتی شلمچه با 935 شهید

ـ بیش ترین علت شهادت اصابت ترکش؛ 2 هزار و 21 شهید

ـ استان تهران با حدود 750 شهید روحانی و طلبه که 300 شهید آن متعلق به تهران بزرگ است و نیز استان اصفهان با 543 شهید روحانی نسبت به دیگر استان های کشور بیشترین شهید روحانی را به خود اختصاص داده اند.

طبق آمار از هر هزار نفر طلبه 40 نفر به شهادت رسیده‌اند حال آنکه در بقیه اقشار از هر هزار نفر چهار تن شهید شده‌اند؛ بیشترین شهید روحانی در سال 1365 در عملیات کربلای 4و5 بود.

عمامه‌های خونین/تقدیم 33 شهید سند افتخار قشر روحانیت در کهگیلویه و بویراحمد است

استان کهگیلویه و بویراحمد 33 شهید روحانی تقدیم نظام کرده است؛ در بین شهدای روحانی حجت‌الاسلام سید علی نورالدینی نخستین شهید انقلاب است.

در راستای استقبال از کنگره 2 هزار شهید کهگیلویه و بویراحمد یادواره شهدای روحانی در شهرستان‌ها برگزار شده است.

حرکت انقلابی یک طلبه جهان را بیدار کرد

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: امام خمینی«ره»یک روحانی بود یک مرجع تقلید بود به میدان آمد امروز همه جهان از این انقلاب الگو می‌گیرند جهان را متحول کرد به برکت حرکت انقلابی یک روحانی است یک گام محکم و بزرگ در جهت حکومت حضرت ولی عصر بود.

آیت‌الله سید نصیر حسینی در خصوص فضیلت شهدای روحانی گفت: شهدای روحانی دو فضیلت بزرگ دارند؛ یک فضیلت اینکه خونشان در راه خدا ریخته شد و دیگری «مداد العلما افضل من دماء الشهدا»ست.

امام جمعه یاسوج گفت: امام یک روحانی بود یک مرجع تقلید بود به میدان آمد امروز همه جهان از این انقلاب الگو می گیرند جهان را متحول کرد به برکت حرکت انقلابی یک روحانی است یک گام محکم و بزرگ در جهت حکومت حضرت ولی عصر بود.

روحانیت پیشتاز در مقابله با ذلت

نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان روحانیت را پیشتاز در مقابله با ذلت دانست و گفت: خدا کند عزت به دست آمده برای روحانیت را با حفظ اخلاق، ادب، دینداری حفظ کنیم

آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک‌حسینی گفت: همه شهدا به بسان رودهای جاری هستند که از آنها استفاده می‌شود همه به سان مناره‌ها و شعله‌های فروزان اند اما شهدای روحانی ویژه‌تر بودند.

وی با بیان اینکه شهدا تا زنده بودند بر خوان دانش اهل بیت نشستند اما آنگاه که روز مبارزه و پیکار بود جان خود را فدا کردند، ادامه داد:ایام مبعث نبی مکرم اسلام و رستاخیز انقلاب اسلامی است ،همه دوام بعث و دوام انقلاب با خون شهدا بود.

آیت‌الله ملک‌حسینی به نقش روحانیت در صیانت از بعثت پرداخت و گفت: چه فراوان انسان‌هایی در بعثت پیامبر بودند در پیکارها حضور داشتند جان دادند اما صف دینداران هرگز در برابر دشمن ذلیل نشد و هرگز سر تسلیم فرود نیاوردند مسیر انبیا در طول تاریخ مسیر پاکی و فضیلت بود اما این مسیر هیچ گاه مسیرهموار و آسان نبوده است زیرا باید از جامعه‌ای که در او بد اخلاقی و زشتی‌ها بود عبور می کرد باید از جامعه‌ای عبور می کرد که بی قانونی قانون آن جامعه بود و غارت و تاراج رفتار آن جامعه بود.

عمامه‌های خونین/تقدیم 33 شهید سند افتخار قشر روحانیت در کهگیلویه و بویراحمد است

نقش و مجاهدت قشر روحانی منحصر به جبهه و جنگ نبود؛ در دوره‌ای که ویروس کرونا ابعاد مختلف زندگی مردم را تحت تاأثیر قرار داده بود روحانیون در سنگر مبارزه با این ویروس فراگیر قد علم کردند با تشکیل گروه‌های جهادی خودجوش به فعالیت پرداختند؛ از ضدعفونی معابر و ادارات تا توزیع کمک‌های مؤمنانه و انجام امورات تغسیل و تدفین اموات در شرایطی که برگزاری مراسم و تجمع برای فوت شدگان ممنوع بود، صحنه دیگری از خدمت طلاب به نمایش درآمد.

طلاب و مبلغان حوزه‌های علمیه استان در خط مقدم مبارزه علیه کرونا بودند. با ارائه مباحث آموزشی و مشاوره به بیماران یاریگر کادر درمان شدند و در راستای ضرورت فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از این بیماری دوشادوش جهادگران سلامت وارد میدان بودند.

کنگره ملی 2 هزار شهید کهگیلویه و بویراحمد در سال 1403 برگزار خواهد شد.

پی‌نوشت:

1-(حجرات-3)

2- -صحیفه نور، ج 21، صص 89 و 90.

انتهای خبر/

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین