تاریخ انتشار:۱۸:۵۸ - ۱۱ آذر ۱۴۰۲
عصر دنا: همزمان با طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، پویش کاشت ۲ میلیون اصله نهال در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا آیین نمادین کاشت این میزان نهال در منطقه چهاربیشه گچساران با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و احاد مردم برگزار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در این آیین گفت: امسال بیش از ۲ میلیون اصله نهال گلدان گیری شده که از این میزان بیش از یک میلیون اصله برای کاشت آماده شده است.

سعید جاوید بخت بیان کرد: امسال برای اجرای این طرح در کهگیلویه و بویراحمد از ظرفیت هشت نهالستان دولتی و پنج نهالستان بخش خصوصی استفاده شده است.

وی تصریح کرد: در این طرح "صنوبر" و "اکالیپتوس"، به منظور اجرای طرح زراعت چوب و با هدف اقتصادی و کاهش فشار بهره برداری از عرصه های طبیعی، انجام می شود.

جاوید بخت اظهار کرد: "بلوط" ، "بادام وحشی" ، "کنار" ، "بنه و زالزالک" به عنوان گونه‌های جنگلی و " ابریشم" ،" زبان گنجشک" و انواع سوزنی برگ به عنوان گونه‌های فضای سبز در این طرح آماده شده است.

وی افزود: تولید نهال در استان بیشتر با استفاده از بذرهای محلی و جنگلی ، بومی سازی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امروز کاشت نهال در بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی ملی استان کهگیلویه و بویراحمد همزمان با طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اجرا شد.

وی ابراز کرد: کاشت این میزان نهال در عرصه های تنگ کناره یاسوج، دشتک کوچک دنا، دشت مازه کهگیلویه، چهاربیشه گچساران، بیشه خشک وسر لیکک، روستای شیخ حسن چرام ، خان احمد باشت و سرگچ لیکک در حال انجام است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: استان در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، تعهد دارد در طی چهار سال، عملیات کاشت و تولید ۱۵ میلیون اصله نهال را انجام دهد.

علی محمد روستا ادامه داد: اجرای این طرح از سوی دولت سیزدهم فرصت مناسبی برای افزایش پوشش گیاهی در عرصه های منابع طبیعی است.

وی تصریح کرد: همه ساله بحران های مختلفی مانند سیل، ریزگردها، کم آبی ،فرسایش خاک و حتی آتش سوزی و هجوم آفت ها جنگل های این استان را تهدید می کند که اجرای این طرح نقش مهمی در کاهش پیامدهای این آسیب و احیای طبیعت دارد.

استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل دارد که بیش از ۵۰ گونه درختی و درختچه ای دارد که ۷۰ درصد جنگل های استان را ، درخت بلوط پوشش می دهد و در سال گذشته، ۲۶هزار هکتار از جنگل های بلوط استان درگیر آفت برگخوار بلوط شد.

کشورمان ایران برای احیا و بازسازی زیست بوم‌های تخریب شده تصمیم به تولید و کاشت درخت کرده است که با دستور رییس جمهور طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در چهار سال کلید خورده و با ابلاغ وزیرجهاد کشاورزی، به تکلیف قانونی تبدیل شده است و سهم کهگیلویه و بویراحمد نیز تولید و کاشت ۱۵میلیون درخت است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین