کد خبر: ۲۰۹۶۳
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار:۱۰:۳۹ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
یادداشتی که باید مسئولین و خبرنگاران استان بخوانند!
عصر دنا: اقدامات و رفتار های غیرقابل باور، دیوانه وار و متحیر کننده برخی افراد و جریان ها در فضای رسانه ای این روزهای استان کهگیلویه و بویراحمد را با یک تیتر می توان تفسیر و تحلیل کرد: جولان شعبان بی مخ های رسانه ای در این استان
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

عصر دنا-  یادداشت دریافتی: این روزها برخی رفتارهای عجیب و غریب در فضای سایت های خبری استان کهگیلویه و بویراحمد موجب تحیر مسئولان، نخبگان و فعالان رسانه ای این استان شده است.

از یک سو یک سایت خبری کم بیننده که تنها در مقاطعی از هر سال فعال می شود به بهانه نزاعی که در منطقه مدیرمسئول این سایت رخ داده به حضور استاندار در حماسه بزرگ اربعین حمله می کند و این پیاده روی عظیم که بزرگترین اجتماع جهانی است را با ادبیاتی سخیف، ورزش، نرمش و پیاده روی تفریحی می خواند. این سایت که مخاطبی هم ندارد تلاش می کند مطالب خود را به طور گسترده در گروه های خبری شبکه های اجتماعی منتشر نماید تا بتواند از این طریق اثرگذاری نماید.(گروه هایی اعم از گروه های خانوادگی و منطقه ای در واتساپ و دیگر پیام رسان ها.)

هم چنین این سایت به دولت رییسی که به دلیل عملکردش در مسائل منطقه ای مانند پیوستن به بریکس و پیمان شانگهای و هم چنین توجه به مسائل زیرساختی کشور مورد تمجید رهبری قرار گرفت لقب دولت نفوذی می دهد و به بدترین شکل ممکن به رییس جمهور رسمی مملکت توهین می کند.

او با بی ادبی خاصی که هیچ رسانه ای در کهگیلویه و بویراحمد سابقه اینگونه کارها را ندارد به مسئولان رسمی کشور توهین می کند.

چنین رفتارهای دیوانه واری قبلا هم در مقاطعی توسط مدیر این سایت معلوم الحال تکرار شده، به ویژه زمانی که پای منافع شخصی مدیرمسئول یا دوستان و فامیل او در میان بوده باشد.

سوابق این فرد به گونه ای است که در سایتش به خود اجازه می دهد که هر طور دلش خواست و با ادبیات چاله میدانی و بی ادبانه مخصوص به خودش با هر مسئولی صحبت کند و به آنان توهین کند و از این که مصونیت داشته و مشکلی هم برایش پیش نمی آید اطمینان داشته باشد.

در سمت دیگر میدان باید به یک سایت خبری باسابقه و فعالِ دیگر کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد که ادعای حرفه ای بودن و مخاطب بالا داشتن را دارد اما در میان خبرنگاران، مردم و مسئولینِ مطلع به سایت باجگیر و فاسد معروف است. فردی که به روش های غیر اخلاقی توانسته مقداری توجه ونفوذ کسب کند. مدیر این سایت با تحت فشار قرار دادن مسئولین و انتشار اخبار تخریبی علیه آنان تلاش می کند آن ها را وادار کند تا با او قرارداد های مالی سنگین ببندند. به شکلی که بعد از انعقاد قرارداد، خبرهای او در مورد آن مدیر یا دستگاه به سمت اخبار خوب و حمایتی تغییر ماهیت می دهد.

اگر هم مدیری در مقابل فشارهای این خبرنگارنما مقاومت کند به هر بهانه و شکل ممکن او را تخریب می کنند.

هم چنین یکی دیگر از کارهای این خبرنگارنما، این است که مانند یک مزدور توسط برخی چهر های دارای نفوذ یا افراد دارای قدرت و ثروت با گرفتن مبلغ بالایی پول یا امتیازهایی نظیر استخدام اعضای خانواده یا نزدیکان خود و هم چنین گرفتن امتیاز هایی ( مانند دفتر پیشخوان یا دفتر چاپ و نشر و دیگر امتیازات یا مجوزهای اداری) برای نزدیکانش، دست به یک سری اقدامات رسانه ای بزند.

این اقدامات شامل ۲ بخش و بُعد متفاوت است. یک بُعد برای انتشار حجم زیادی از خبر، یادداشت و کامنت های حاوی تعریف و تمجید از یک فرد یا یک مدیر یا چهره سیاسی است تا او را برجسته نموده و به عنوان یک فرد نخبه،توانمند و اثرگذار نمایش دهند.

در بُعدی دیگر هم پول و امتیاز می گیرند تا با انتشار حجم زیادی خبر، یادداشت و کامنت تخریبی علیه افراد، فرد یا افراد مورد نظر را مدیرانی ضعیف، فاسد یا کم اثر جلوه دهند.

نمونه های فراوانی از این نوع عملکرد این سایت وجود دارد. از نمونه های اخیر آن در یک سال گذشته می توان به عملیات تخریبی علیه استاندار و معاون سیاسی و دیگر معاونین او یا برخی از مدیران دیگر اشاره کرد.

تعریف استاندار از یک سایت خبری معلوم الحال!

پس از این اقدامات، مدیر این سایت را به استانداری راه نمی دادند اما اخیراً اخبار این سایت برای استاندار و معاون سیاسی کاملا مثبت شده و حتی استاندار در نشست خبری روز خبرنگار از مدیر این سایت تعریف ویژه ای کرد و او را بسیار گرامی داشت.

به نحوی که این رفتار عجیب و اشتباه استاندار، موجب عصبانیت و دلسردی خبرنگاران واقعی و پاکدست استان به ویژه خبرگزاری های فعال استان شد.

هم چنین او و معاون سیاسی از دفتر این سایت هم بازدید کردند و مصاحبه ای مفصلی با وی داشتند.

متاسفانه مسئولین استان هم با توصیه افرادی بی تقوا یا بی اطلاع به این سایت توجه و احترام مضاعفی می کنند. آن ها به دروغ یا به دلیل بی اطلاعی به مسئولین القا می کنند که فقط این سایت پرمخاطب است و باید به هر شکل هوایش را دلشته باشیم و اجازه ندهیم او را اذیت کنند.

مدیر این سایت در حالی قرارداد های سنگین مالی با مدیران دولت های مختلف در استان بسته و می بندد که هر جا می رود با قیافه، لباس و ادبیاتی مظلومانه می گوید تهی دست و فقیر است و هیچ چیز ندارد.

یکی دیگر از تکنیک های او در نشست های خبری هم مظلومانه نشسن در گوشه است. او با این کار سعی می کند بگوید خیلی خبرنگار ساده و بی حاشیه ای است.

در سمت دیگر هم یکی از خبرنگاران فعال استان قرار دارد که یک پیج خبری اثرگذار در اینستاگرام دارد و با وجود آن که گاهی کارهای خوبی از او در حمایت از مشکلات مردمی می بینیم اما نحوه انتقاد او از استاندار و برخی ادارات هم بسیار عجیب و غریب است.

آن هم در حالی که مثلا تا یک ماه پیش از استاندار یا یک مدیر کل، حمایت و تعریف می کرد. این نوع رفتار بسیار عجیب او باعث شود که فعالان رسانه ای و نخبگان فرهنگی سیاسی بر این باور باشند که وی بابت حمایت های قبلی خود حقوق یا امتیازاتی دریافت می نموده و با قطع شدن یا کم شدن آن امتیازات، تخریب این خبرنگار علیه آن ها آغاز شده است.

این گونه رفتارهای عجیب و غریب توسط برخی خبرنگاران استان را به حق باید تیتر زد: ظهور و جولان شعبان بی مخ های رسانه ای در کهگیلویه و بویرحمد.

جولان شعبان بی مخ های رسانه ای در کهگیلویه و بویراحمد

شعبان بی مخ هایی که اصلا برایشان مهم نیست چگونه جو روانی استان را بهم می ریزند، آبروی افراد را چگونه به باد هوا می سپارند و یا با این نوع رفتارهای خود، به شخصیت و آبروی عمده خبرنگاران سالم، پاک و حلال خور استان ضربه می زنند.

چون با عملکرد چنین افراد معدودی، اینگونه تلقی می شود که همه خبرنگاران استان بی ادب، بی شخصیت، فاسد و باجگیر هستند. این در حالی است که واقعا اغلب خبرنگاران استان افرادی سالم و بی حاشیه بوده که با کم ترین حقوق و مزایا به دور از این مسائل در حال انجام وظایف اطلاع رسانی و مطالبه گری بدون غرض و منصفانه هستند. و متاسفانه هیچ حمایت مالی خاصی هم از آن ها صورت نمی گیرد و با کم ترین دریافتی ها( بین یک تا دو میلیون در ماه) هم اخبار فراوانی تولید می کنند.

به این دلیل که اغلب امتیازات و قراردادها مربوط به رسانه های هوچی گر و باجگیر و با نفوذ است.

یکی از دلایل دیگر این است که وقتی یک استاندار یا مدیر یا یک سرمایه گذار وارد چرخه مدیریتی در استان می شوند، عده ای ماموریت پیدا می کنند تا توصیه کنند که فقط چند سایت و پیج خاص مخاطب و اثرگذاری دارند و فقط آن ها را داشته باشید. بقیه را هم فقط سالی یکبار در روز خبرنگار تجلیل نمایید.

اینگونه می شود که سیل امتیازات فقط برای چند فرد یا رسانه خاص سرازیر می شود و بقیه هم توجهی به آن ها نمی شود. آن قدر به آن ها توجه می کنند که اینگونه توخالی و بیهوده بزرگ می شوند و بعد اگر روزی مقداری جیره آن ها قطع یا کم شود به شکل دیوانه واری به مسئول مورد نظر حمله کند و او را تحت فشار قرار دهد تا مجدد امتیازات را برایش جاری کند.

بقیه مردم هم وقتی توجه استاندار یا مسئولین را به این سایت می بینند فکر می کنند که فقط همین رسانه کارش درست است و اخبارش را باور می کنند و آن ها هم سعی می کنند مطالبات خود را به این رسانه ها بدهند و از این طریق آن ها را پیگیری کنند.

این در حالی است استان ما سایت های خبری و خبرگزاری های بسیار اثرگذار دیگری هم دارد که بدون حاشیه در حال انجام وظایف خود هستند.

به راستی چرا به اینجا رسیدیم!!!!!

یکی از مقصران اصلی این موضوع مدیران و مسئولان هستند.

نقش مدیران دفتر و مدیران روابط عمومی ها:
برخی مدیران روابط عمومی دستگاه ها و ادارات خودشان در بستن قرارداد های مالی با این رسانه های فاسد موثر هستند. آن ها یا به دلیل ضعف خود در توان اطلاع رسانی دستگاه مورد نظر به این موضوع روی می آورند و به دلیل توصیه عده ای خاص مبنی بر این که تنها این فرد یا رسانه خاص پرمخاطب و اثرگذار است تن به این کار می دهند.

گاهی هم مدیران روابط عمومی ها خود در فساد گرفتار شده و با خبرنگار مربوطه زد وبند می کنند و برای انتشار اخبار مثبت از یک مدیرکل یا دستگاه قرارداد سنگینی با رسانه های خاص می بندند (مبلغی که برابر با حقوق چند سال دیگر خبرنگاران استان است).

آن ها با هم تفاهم می کنند تا مقداری از مبلغ قرارداد را پس از واریز به حساب خبرنگار فاسد به حساب مدیر روابط عمومی برگرداند.

این مبلغ به عنوان سهم بنگاه داری مدیر روابط عمومی است چون توانسته با القائات خود مدیر کل جدید را به این باور برساند که فقط این یکی دو رسانه اثرگذار هستند و بقیه خیلی مهم نیستند و حتما باید به او پول خوبی بدهیم تا عملکرد شما را برجسته نموده تا موفقیت و رشد آینده شما را تضمین نماید.

نقش استاندار و مسئولان در به وجودن آمدن این شرایط!

چرا مدیران و مسئولین از ابتدا تحت تاثیر القائات بقیه با تعریف و تمجید بیجا، یک خبرنگار یا مدیر رسانه را اینگونه پررو و گستاخ می کنند تا او را هوا بردارد و بعد تر اگر جیره اش قطع شد بتوانند به راحتی با آبروی او و دیگر مدیران بازی کند.

چرا از ابتدا در مقابل زیاده خواهی این رسانه ها کوتاه می آیند؟ چرا مدیران با این کار، چنین ضربه ای به آبروی خود، آبروی استان و آبروی دیگر خبرنگاران سالم و بی حاشیه استان می زنند؟

 چرا مدیران آن از ترس این که خودشان مورد فضای تخریبی این ۳ رسانه قرار بگیرند، این ۳ رسانه را بسیار مورد عزت و احترام قرار می دهند!

چرا مدیران تحت تاثیر عده ای بی تقوا تصور می کنند که فقط چند سایت و پیج خاص مخاطب و اثرگذاری دارند و فقط باید هوای آن ها را داشته باشند. و بعد هم وقتی از شما انتقاد کرد جرات نکنید با او برخورد کنید!
گفتنی ها در این بخش زیاد است که اگر قرار باشد به آن پرداخته شود ساعت ها زمان می برد!!

چرا نباید در روز خبرنگار همه شکایت ها بخشیده شود؟

این چه رسمی است که در ایام روز خبرنگار، استاندار از همه دستگاه ها می خواهد که شکایت خود از رسانه ها را پس بگیرند؟ آیا همه این شکایت ها قابل بخشش هستند؟ پس تکلیف رفتارهای شعبان بی مخ گونه این نوع خبرنگار نما ها چه می شود؟ بله برخی شکایت ها قابل بخشش هستند. گاهی برخی دستگاه ها و مدیران کم ظرفیت بوده و از انتقادهای بجا و سطحی رسانه ها هم شکایت می کنند. اما یک موقع خبرنگاری با هدف تخریب و بردن آبروی یک دستگاه یا مدیر، دست به عملیات روانی دروغ یا حاوی تهمت و توهین می زند. این خبرنگارها هرگز نباید بخشیده شوند.

او باید به سزای رفتار خود برسد تا دیگر اینگونه رفتار نکند.( این که اجیر باندهای ثروت و قدرت فاسد شود و با گرفتن پول و امتیاز از رقیبان یک فرد یا مدیر، از او بخواهند فرد یا مدیر یا دستگاهی را تخریب کنند. یا این که چون جیره خبرنگار کم یا قطع شده دست به تخریب علیه آن مدیر یا دستگاه بزند)

متاسفانه قریب به همه شکایات از این شعبان بی مخ ها به سرانجام نمی رسند و با وساطت دیگر مسئولین یا افراد ذی نفوذ، قبل از صدور رای خاتمه می یابد.

و این گونه می شود که چنین رفتارهای شعبان بی مخ گونه روز بروز در فضای رسانه ای استان افزایش می یابد و خبرنگاران مربوطه هم با اطمینان از این که برخوردی با آن ها نمی شود و کار به شکلی فیصله پیدا می کنند با قدرت بیشتر به اقدامات بیمار گونه خود ادامه می دهند.

چه باید کرد؟

آیا باید دست روی دست بگذاریم تا شیوه و رویه این چند رسانه کثیف به دیگر رسانه های استان هم سرایت کند و یا باعث ایجاد رسانه های جدید این مدلی شود!؟

آیا مدیران می خواهند تا همیشه به این افراد پر و بال بدهند و از نفوذ و قدرت این رسانه ها می ترسند و جرات برخورد با آن ها را ندارند!؟

آیا قاطبه خبرنگاران سالم و بی حاشیه استان دست روی دست می گذراند تا چنین معدود افرادی آبروی بقیه خبرنگاران و فضای رسانه ای استان را ببرند؟

در این شرایط انتظار است که همه دست به دست بدهیم و با کمک دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی، ساحت فضای مقدس رسانه ها و مطبوعات استان را از شر این جرثومه های فساد پاک نماییم.

خبرنگاران سالم و بی حاشیه استان، مدیران روابط عمومی ها، مسئولین و مدیران دستگاه ها و نخبگان فرهنگی سیاسی استان همگی موظفیم با هوشیاری نسبت به شیوه عمل و رفتار این رسانه های فاسد، نحوه تعامل و رفتار خود را با آن ها تغییر دهیم و از باج دادن و همراهی با آن ها خودداری کنیم تا فرصت و عرصه ای برای ظهور و بروز این نوع فساد در رسانه ها نباشد.

خبرنگاران عزیز و فعالان فرهنگی استان ساکت ننشینند و این فسادها و مُنکر ها را فریاد بزنند. در جلسات، در نشست های خبری، در رسانه های خود. آن ها نباید خسته شوند و تصور کنند که این شرایط قابل تغییر نیست. قطعا با پیگیری و تلاش می توان این جرثومه های فساد را سر جایشان نشاند. به امید آن روز...

ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
چقد حقیرانه و ناشیانه آنهم بدون نام و نشان تمامی مسوولان و خبرنگاران استان را به فساد متهم کردید.این بی پروایی در تهمت زدن در این مرقومه برای یافتن جایگاه در بین مردم و خبرنگاران و مسوولان است و نام بردن از کسانیکه مسوولان همین به اصطلاح خبرگزاری تمام قد کمر به تخریب برخی از آنها بسته و‌ گاهی از آنور بوم افتاده و همت مضاعفی برای قدیس سازی از برخی دیگر را در دستور کار خود قرار داده است، جای بسی تعجب است. حالا با مطلبی به اسم دریافتی!!! خود را مبرا از همه چیز می کند و سایرین را در جایگاه متهم قرار داده است.
وا اسفا از این قلم فرسایی که علاوه بر تخریب همکاران پیشنهاد مقابله با آزادی بیان را هم دارد، آنهم به بهانه های واهی. اگر توان انتقاد و حضور در جامعه به عنوان یک رسانه اثرگذار را ندارید و کسی بهایی به شما نمیدهد دلیل نمی شود که برای سایرین چاه بکنید و برای از بین بردن آنان تلاش کنید.
و در پایان ذکر این‌ نکته برای تأکید خالی از لطف نیست، شما که خود جز خبرنهارها و قلم به مزدها هستید حق ندارید بدون کوچکترین ادله ای در جایگاه شاکی قرار بگیرید و برای دیگران پرونده سازی کنید و اکر توان آن را ندارید که با مسوولان استان یک مصاحبه ترتیب داده و از آنها چند سوال بپرسید با کدام عقلانیت و وجدان مسوولان و دیگر خبرنگاران را به فساد متهم‌میکنید؟
پاسخ ها
مخاطب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
انگار این مطلب صریح به مذاق شعبان بی مخ رسانه ای خوش نیومده که شخصا به اسم ناشناس کامنت گذاشته
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
به نام آزادی بیان به تخریب مدیران ارشد و رییس جمهور میپردازند ... چون با زد و بند سیاسی از مصونیت برخوردارند و در هر دوره با چرخش ۱۸۰ درجه ای مرغشون روی بوم یه نماینده میشینه ... دولت رییسی و مجلس انقلابی برای هر کسی بد بود برای شعبان بی مخهای رسانه ای استان خوب بود . اقوام هلدینگی. ارتقا منصب اقوام درجه یک در ادارات و دهها امتیاز از برکت دولت و مجلس جدید بوده... به جای تخریب دولت ومجلس به برکت این همه امتیاز و وفور نعمت از رهگذر رانت و امتیازات دولتی شکرگزار باش
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
اتفاقا انگار شما متن رو درست نخوندید! در متن نوشنه: واقعا اغلب خبرنگاران استان افرادی سالم و بی حاشیه بوده که با کم ترین حقوق و مزایا به دور از این مسائل در حال انجام وظایف اطلاع رسانی و مطالبه گری بدون غرض و منصفانه هستند. و متاسفانه هیچ حمایت مالی خاصی هم از آن ها صورت نمی گیرد و با کم ترین دریافتی ها( بین یک تا دو میلیون در ماه) هم اخبار فراوانی تولید می کنند.
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
انگار مطلبه خوب سو... اونایی رو که باید بسو...
یاسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
انگار خیلی سختتونه هو:-)))))
قربانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
احسن. مطلب دقیقی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
باسلام بعضی مخبر نوکر بله قربان مافیای ثروت و قدرت است بخاطر منافع خودشان هستند نه مردم محروم که فقر بیکاری مشکلات اقتصادی و معیشت گرانی و تورم وبیماری روحی و معضلات اجتماعی و حوادث تلخ جامعه ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
خاک تو سرت با مطلب زدند
حالا بره .... استاندار کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
یکی ازسایتهایی که دنبال خوشه چینی برا خود واطرافیاش هست ... نیوز است
بویراحمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
خدایی الان خودت دفاع وقدرت وثروت نکردیی...متنی ساده با توهمات بالا..‌.مخالف قلم وازادی بیان.....بگیرید وببندید...با این ادبیات بچگانه و مجیزگویی تا سالها که هیچ تا قرنها بجز تعداد معدودی خود نگر برای رسانه ات پیدا نمی کنی.....حیف قلم که همه به دست می گیرند....من نمی خوام از کسی طرفداری کنم ولی خدایی خودت با قلم ....مقایسه نکن...اول برو ادبیات ونگارش یاد بگیر بعد بیا قلم بزن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
امثال ....نیوز بها بهش دادن الانم تمام تنش و نارامی این استان به خاطر سایت ...نیوز مردم به جون هم انداخته کی داره ایشون ساپورت مالی میکنه که مسولین داره تخریب میکنه و تنش در استان درست کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
شاید اون سایتی که میگین سفارشی باشه ولی شما هم خودتون رسانه سفارشی هستین و کم بی دلیل به افراد و نهادها حمله نکردید فقط به جرم همسو نبودن با تفکرات شما و اینکه به حرف پشت صحنه های این رسانه گوش نمیکردند

شما ۳ مطلب با فاصله کم ورباره رسانه های استان گذاشتین و به بقیه حمله کردین که مثلا خودتون تطهیر بشین؟که کسی از خودتون نپرسه پس مدرک شما برای متهم کردن بقیه کو؟
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین