کد خبر: ۱۳۷۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار:۱۳:۵۳ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۶
در نشست خبری عنوان شد
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

سیدپرویز فتاح در مراسم افطاری شب گذشته با خبرنگاران، گفت: شما چون اهل نقد هستید با  گلایه آغاز می‌کنم در انتخابات ریاست جمهوری دیدید که موضوع رسیدگی به اقشار و نیازمند به گفتمان همگانی تبدیل شد و نامزدها از هر طیفی که بودند یکی از اساسی‌ترین شعارهایشان حمایت از محرومان بود.

وی افزود: البته از این بابت خوشحالیم، قول‌های زیادی داده‌اند و می‌خواهند در رسیدگی به محرومان از هم سبقت بگیرند در حالی که قبلاً باید التماس می‌کردیم، تمنا می‌کردیم و نامه می‌نوشتیم که مسئولان کاری کنند اما اکنون می‌بینیم در حال پیگیری مشکلات هستند.

فتاح با اشاره به مراسم افطاری مقام معظم رهبری، گفت: رئیس‌جمهور گزارش خوبی از روند رسیدگی به محرومان ارائه کرد و اعلام کرده که درصدد است مستمری اقشار نیازمند را تا 5 برابر اضافه کند، این قول فی‌البداهه داده شد و این در حالی است که دو هفته پیش نیز آقای روحانی وعده داده بود که تا پایان دولت دوازدهم فقر مطلق را ریشه‌کن می‌کند.

رئیس کمیته امداد خطاب به رسانه‌ها، گفت: شما عقب نمانید و چون اهل نقد هستید مسئولان را نقد کنید و پیگیر این قول‌ها باشید و فقط درگیر مسائل سیاسی نباشید  چون مردم نیازمند یاری شما هستند و مشکلات و مصائب آنها خیلی جدی‌تر از این‌ها است و ما نیز دست یاری به سوی شما دراز می‌کنیم.

وی ادامه داد: البته باید ما هم سعی کنیم ضعف‌ها را برطرف کرد، اعتماد و شفاف‌سازی کنیم، کمک‌ها را به درستی صرف کرده و به سمت اقشار نیازمند ببریم.

فتاح در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه مسئولان از روی عمد مناطق مرزی را محروم نگه می‌دارند، گفت: این را قبول ندارم آبرسانی، گازرسانی و دیگر اقدامات انجام می‌شود شاید وسعت کشور زیاد است اما به هر حال سعی دولت‌ها رسیدگی به مناطق محروم است، اما بودجه بیشتری این مناطق می‌خواهند، در کمیته امداد نیز اولویت با مناطق محروم است و زیبنده حکومتمان نیست که ضریب منطقه 9 در کشور داشته باشیم، این خیلی دردناک بوده و یعنی اوضاع از نظر فقر و زندگی اسفبار است. 

فتاح در مورد افزایش مستمری مددجویان نیز گفت: قرار بود مستمری را ما پرداخت کنیم اما دولت در دو ماه گذشته خلاف قانون عمل کرد و طبق مصوبه مجلس این افزایش یارانه نیست بلکه افزایش مستمری است اما دولت به حساب یارانه افراد واریز کرده و چون لیست یارانه با مستمری متفاوت است مشکلاتی ایجاد شده و در زمان انتخابات ما از اظهارنظر در این باره صرفنظر کردیم و در نتیجه مستمری با تأخیر پرداخت شد که البته قول داده شده که در پایان خردادماه به موقع و مناسب واریز شود.

رئیس کمیته امداد درباره تبعات افزایش مستمری مددجویان، گفت: اگر درست کنترل نشود، مراجعات زیاد می‌شود که اکنون نیز شده و رغبت برای گرفتن وام اشتغال کم شده است این اشکالات را باید مدیریت کنیم و نباید دامن بزنیم چند برابر شدن مستمری و اینکه گفته شده 5 برابر می‌شود کار ما را سخت می‌کند.

وی افزود: سیستم کشش افزایش 5 برابری مستمری را ندارد و اجازه دهید کار با روال منطقی پیش برود و از ظرفیت دولت و مجلس استفاده کنیم و تبعات این طرح را کم کنیم. در جلسه‌ای هم که رئیس‌جمهور آن را مطرح کرد که با جسارت گفتم 5 برابر شدن مستمری خوب نیست و نباید اجرا شود. 

فتاح از ایجاد وام 5 میلیون تومانی برای مددجویان کمیته امداد استقبال کرد و گفت:‌ هنوز بانک مرکزی با ما طرح موضوع نکرده اما از این تصمیم استقبال می‌کنیم چون این مددجویان ضامن و چک ندارند و همین مستمری را به جای آن قبول خواهند کرد اما باز هم این طرح باید مدیریت شود، چرا که ما این مستمری را مدیریت می‌کنیم و اگر قرار است 100درصد آن درگیر وام شود، اختلالی در زندگی افراد ایجاد می‌کند اما اگر برای اشتغال باشد نه برای روزمرگی خوب است و بدهکاری ایجاد نمی‌کند.

رئیس کمیته امداد نسبت به موازی‌کاری مؤسسات خیریه و سازمان‌های مرتبط با امور خیر با این نهاد گفت:‌ هماهنگی در سطح کلان وجود دارد، اینگونه نیست که رقیب باشند و در کار ما مداخله کنند بلکه هم‌افزایی در حال انجام است،‌با سازمان بهزیستی، بسیج، بنیاد مستضعفان و برکت و خیریه‌ها هماهنگی‌ لازم را به عمل آورده‌ایم البته باید عقلانی‌تر رفتار شود اما در مجموع فعالیت آنها را رقیب نمی‌دانیم.

وی در مورد عدم حمایت ایتام اهل سنت در کشور  گفت: تعداد افراد اهل سنت تحت پوشش در کمیته امداد 15 درصد است که رقم بالایی است اما قبول داریم که احکام دینی و اعتقادات آنها با ما متفاوت است آنها به صندوق و صدقه اعتقاد ندارند در نتیجه پولی واریز نمی‌کنند و چون از نظر شرعی خارج کردن صدقه از یک شهر به شهر دیگر جایز نیست‌،نمی‌توانیم به برخی از استان‌ها مانند بلوچستان یا کردستان کمک صدقه‌ای کنیم.

فتاح افزود: یکی دیگر از تفاوت‌های ما این است که ما در وام قرض‌الحسنه تا 4 درصد کارمزد را قبول داریم اما اهل سنت یک درصد را هم حرام می‌دانند در نتیجه در شهرهایی که اهل سنت بیشتر هستند مانند سیستان وام قرض‌الحسنه به مددجویان می‌دهیم اما با سود صفر درصد.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: کاش علمای ما هم مانند علمای اهل سنت عمل می‌کردند و می‌گفتند که بانک‌ها نباید سود بگیرند در این صورت هم وضع مردم بهتر بود هم بانک‌ها ورشکسته نبودند و هم سود 27، 30 و 35 درصد این بلاها سر اقتصاد ما نمی‌آورد.

وی تصریح کرد: همچنین زکات در دین ما به 9 تا 10 قلم تعلق می‌گیرد اما در اهل سنت فراگیر است به طوریکه سال گذشته استان‌های کردستان،‌بلوچستان  ترکمن‌صحرا جز رده‌های اول پرداخت زکات بودند و این زکات را به ما داده‌اند یعنی اعتماد کرده‌اند در حالی که در گذشته به هر دلیلی اینگونه نبود. 

فتاح در مورد تکفل ایتام اهل سنت نیز گفت: آنها به تکفل یتیم اعتقادی ندارند اما مستحب مؤکد می‌دانیم به همین دلیل حامیان را ترغیب کردیم که ایتام اهل سنت را سرپرستی کنند و به همین دلیل قول می‌دهیم که به برکت ماه رمضان هیچ فرزند شیعه و سنی در کشور بدون حامی باقی نماند.

رئیس کمیته امداد در مورد خروج مددجویان از این نهاد گفت: سال گذشته 10 درصد از جامعه آماری را کم کردیم یعنی از بار دولت و مجلس کم شد ما افراد را بیرون نمی‌کنیم چون به صلاح نیست اگر این افراد عادی و طبیعی خارج شوند هم هنر نکرده‌ایم بلکه خروج آنها به دلیل خودکفایی مهم است. 

وی همچنین در مورد پرداخت وام نیز گفت:‌ سال گذشته به 120 هزار نفر وام پرداخت شده اما این به معنی خودکفا شدنشان نیست، چرا که معمولاً 20 درصد تلفات وام داریم و 2 تا 3 سال زمان می‌‌برد تا این افراد از وام بهره بگیرند.

فتاح افزود: برای امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم که 140 هزار فقره وام اشتغال به مددجویان نیازمند پرداخت کنیم.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
شب مجنون
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
احسنت
مارشال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
درود خدا بر شما مرد شرف وعمل که واقعا خدمتگزاری کاش تو رییس جمهور بودی نه این یارو لاف زن پر مدعاو بیکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
آخرین اخبار