کد خبر: ۴۵۲
تاریخ انتشار:۱۴:۴۶ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۵
عصر دنا: داریوش ارجمند بازیگر سینما و تلویزیون گفت: در انتخاب کارهایم وسواس دارم، منزل من پر از سناریوهایی است که ایفای نقش در آنها را نپذیرفته ام، نقشی را می پذیرم که دوستش داشته باشم.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

همزمان با عید غدیر خم، داریوش ارجمند بازیگر نقش ماندگار «مالک اشتر» سریال امام علی (ع) و نقش«ناخدا خورشید» به کارگردانی ناصر تقوایی، کارگردان بوشهری و «سلیمان سیراف» در فیلم راه آبی ابریشم، مهمان پتروشیمی آریاساسول بود و با حضور در واحدهای مختلف این مجتمع عظیم صنعت پتروشیمی در عسلویه با کارگران بخش های مختلف، دیدار و گفتگوهای صمیمانه برقرار کرد.

داریوش ارجمند عصر دوشنبه در مجتمع پتروشیمی آریاساسول و در مصاحبه با خبرنگاران ضمن تبریک عید سعید غدیرخم به‌عنوان بزرگترین عیدجهان و عید بشریت، از حضور در عسلویه ابراز خوشحالی کرد.

وی اظهار داشت: در سفرهای قبلی به بوشهر، این پیچیدگی عظیم صنعت و این شهر آهنی را ندیده بودم. لوله های عظیم به‌کار رفته در این صنعت، بسان رگ های خون رسان مردم ایران است و از دیدن آنها که طی ۳۰ سال، ساخته شده اند، خیلی حیرت زده شدم.

ارجمند گفت: به نظرم باید تورهای گردشگری ایجاد شود و مردم و فعالان هنری و فرهنگی از این صنعت عظیم دیدن کنند تا بدانند که منابع درآمدی این مملکت از چه راه دشواری و با چه شرایط سختی و در چه جغرافیا و آب و هوایی توسط زحمت کشان این عرصه تامین می شود تا اقتصاد ایران تامین شود و مردم به راحتی بتوانند از مزایای نفت و گاز گرفته تا تهیه نان سنگک و خاش خاشی بهره مند شوند.

مردم ایران باید با تولید ثروت در عسلویه آشنا شوند

وی افزود: ورودم در عرصه بازیگری سینما با بازی در فیلم ناخدا خورشید (بوشهری) به کارگردانی ناصر تقوایی انجام شد و فیلم های دیگری که در بوشهر ایفای نقش کردم، راه آبی ابریشم (نقش سلیمان سیراف) و کشتی آنجلیکا است.

این بازیگر پیشکسوت اضافه کرد: در صنعت عظیم پتروشیمی های عسلویه، قلب، کبد، مغز، شش، رگ و کلیه های ایران را دیدم؛ مردم باید با حضور در اینجا، از نزدیک با ثروت خدادای کشور آشنا شوند تا بدانند کارگران در اینجا، آهن خمیر می کنند تا «نانی به کف آری و به غفلت نخوری» در حالیکه مردم ما از این موضوع مطلع نیستند.

وی ادامه داد: اقتصاد واسطه گری بر کشور ما حاکم است و همه به فکر این مساله هستند که با خرید و فروش واسطه ای، امرار معاش کنند ولی اینجا شرایط کار اینگونه نیست و خدمت غریبی در اینجا صورت می گیرد.

ارجمند گفت: اگر فیلمی در ایران ساخته می شود و هنری صورت می گیرد، به برکت وجود این ثروت عظیم است.

وی اظهار داشت: اگر رامبد جوان بتواند به اینجا بیاید و در این شرایط سخت کاری و جغرافیایی برنامه خندوانه اجرا کنند و لبخند بر لب کارگران اینجا بنشاند، هنر کرده است وگرنه در بهترین شرایط «بریم، بیایم، هه هه هه گفتن» که هنر خاصی نیست.

پیوند عمیق هنر و صنعت

این بازیگر پیشکسوت ادامه داد: هیچگاه هنر و صنعت از هم جدا نبوده اند و حتی هنرمندی که نخستین بار با تراش سنگ، مجسمه ساخت هم با این کارش، پیوند هنر و صنعت را نشان داده است.

وی افزود: نقاشان بزرگ جهان که خودشان رنگ می ساخته اند، ساخت ابزارهای حیرت انگیز ابزار آلات موسیقی، که اخیرا موجود یگانه هنر ایران، استاد شجریان هم یک ابزار موسیقی ساخته بود، سازهای فلزی، عکاسی، همه و همه از پیوند ناگسستنی هنر و صنعت خبر می دهند.

ارجمند ادامه داد: در فرهنگ ما، اصولا، هنر به صورت کاربردی بوده است و هنر پدیده ای است که منطق، پشت آن نهفته است.

وی افزود: استحصال ما از این صنعت، ناشی از خلاقیتی است که خداوند در وجود انسان نهاده؛ خداوند متعال همه چیز را آفریده و برای انسان لوگو کرده است تا ما از طریق آنها و به کمک هنر، آنان را به اشکال مختلف بازآفرینی کنیم.

وی اظهار کرد: همین لوله های بکاررفته در این صنعت، تصفیه خانه ها و  ... به بازآفرینی رگ ها، کلیه و سایر پیچیدگی های بدن انسان می مانند چرا که انسان، جانشین خداوند در زمین است و خدا قدرت همه چیز را به انسان داده تا طبیعت را بسازد و تکمیل کند.

ارجمند خاطرنشان کرد: به گفته استاد مرحومم شریعتی، هنر، ادامه خداوندگاری خداوند در زمین است و آنچه که به دست انسان ساخته می شود، الگو برداری از خداوند است. هنر سعی دارد، گذشته ما را به یادمان بیاورد و این مساله را در صنعت هم شاهدیم.

وی گفت: خداوند در نهج البلاغه می فرماید: به خلقت شتر نگاه کنید که چگونه به کمک یک کوهان کوچک تا ۴۰ روز بدون آب و غذا زنده می ماند و یا به تخم طاووس بنگرید که این همه رنگ را در خود جای داده است.

این بازیگر پیشکسوت ادامه داد: کاری که اینجا صورت می گیرد هم بازآفرینی هنر خداوند برای ایجاد رفاه و زندگی بهتر انسان است و هرچه اینجا به عنوان صنعت وجود دارد، رونویسی از دست خداوند برای آسایش انسان است.

صنعت و هنر، هیچ‌وقت بدون هم دوام نمی‌آورند

وی ادامه داد: بعد از انقلاب صنعتی، صنعت به سراغ هنر آمد و سینما، تئاتر، نقاشی، فوتبال و هنر در انگلیس و آمریکا توسط صنایع حمایت می شوند؛ هنر همیشه در متن و بطن جامعه حرکت کرده است و در مملکت ما هم هنر یک ابزار کاربردی است که در متن جامعه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: این شهر لوله، بشکه و تشکیلات در پتروشیمی آریاساسول، هم اقتصادی است و هم هنری چرا که در ساخت عظیم ترین صنایع هم هنر و زیبایی به کار رفته است چرا که در غیر این‌صورت، کارگران برای حضور در چنین شرایط سخت کاری، تاب نمی آورند.

بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بیان کرد: صنعت و هنر، هیچ‌وقت بدون هم دوام نمی‌آورند و برای پیشرفت در زمینه فرهنگ حتما صنعت باید به کمک فرهنگ و هنر بیاید.

وی در پاسخ به سئوالی که قدم زدن، گفتگو کردن و عکس گرفتن با کارگران پرتعداد این مجتمع، بدون اظهار خستگی و ناراحتی ناشی از صبر و حوصله زیاد شماست، گفت: چنین برخوردی به خلق و خوی افراد ربط دارد.

وی گفت: سه شعار در زندگی دارم؛ عبودیت خداوند، نوکری مردم، خدمت به فرهنگ سرزمین و امروز به همین دلیل این کارگران خیس عرق را عاشقانه بغل می کردم چون ایشان به معنای واقعی، در حال خدمت به رفاه کشور و مردم هستند.

هنرمند نوکر مردم است

ارجمند اضافه کرد: مشکل امروز دنیا با ایران همین است که چرا ایرانی ها خودشان توانایی انجام امورات کشور را دارند و آنها نمی توانند از منابع ما بهره مند شوند.

وی گفت: اعتقاد دارم هنرمند، نوکر مردم است و اگر روزی خودش را برتر از مردم بداند، روز مرگ اوست چرا که راز جاودانگی هنر که همان مردم داری است را با خود ندارد.

ارجمند اضافه کرد: تنها تیره ای از مردم در تاریخ زنده مانده اند و جاودانه شده اند که هنرمندان واقعی از همین تیره اند.

وی ادامه داد: هنرمند در جامعه شاخص است و دیده می شود لذا باید حواسش جمع باشد، ما به نگاه مردم نیاز داریم و اگر مردم به هنر بازیگر در سینما و تئاتر نگاه نکنند، هنرمندی آنها معنا ندارد.

ارجمند افزود: ارتباط و دوستی من با ایرج صغیری، هنرمند برجسته تئاتر بوشهر، به هم دانشکده ای بودن برمی گردد، وی را هنرمند بسیار توانا، باسواد و با قلمی توانا می دانم و هر دو نفر ما از شاگردان استاد علی شریعتی هستیم.

وی بیان کرد: صغیری، ادبیات را به خوبی می شناخت و نمایشنامه های خوبی می نوشت؛ مه پلنگ و قلندرخانه از دل فرهنگ کناره خلیج فارس که ایرج صغیری آنها را به خوبی می شناسد، بیرون آمده و خیلی هم موفق بود.

تنها باید در نقش های مهم و تاثیرگذار بازیگری کرد

ارجمند دلیل کم کار شدن اخیرش را اینگونه عنوان کرد: در انتخاب کارهایم وسواس دارم، منزل من پر از سناریوهایی است که ایفای نقش در آنها را نپذیرفته ام، نقشی را می پذیرم که دوستش داشته باشم و معتقدم تنها باید در نقش های مهم و تاثیرگذار بازیگری کرد.

وی ادامه داد: سریال ملکا را برای شبکه ۳ در دست اجرا دارم و احتمالا تا اواخر مهر به نمایش گذاشته شود.

ستایش ۳ طراحی شده اما تولید آن منوط به پرداخت هزینه توسط تلویزیون است و فعلا تلویزیون بامشکلات مالی روبرو است.

ارجمند در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اگر در فیلم های بوشهری بازی نکرده بودید آیا بوشهر را می شناختید گفت: بله من تاریخ خوانده ام و بر اساس علاقه به دانش شناخت هویت و تاریخ کشورم با بوشهر، تمدن سیراف و مبارزات و دلاورمردی های بوشهری ها با انگلیس و پرتغال آشنایی داشته ام.

وی گفت: بروز اتفاقات و آتش سوزی ها در صنایع بزرگ، امری طبیعی است که در صنایع بزرگ دنیا هم رخ می دهد و حتی شاهدیم که جنگل های کالیفرنیا دچار آتش سوزی می شوند و کسی قادر به خاموش کردن آن هم نیست لذا نباید وقوع آتش سوزی در صنایع نفت و گاز را عمدی و یا مشکوک دانست چرا که مهم این است که ما توانایی کنترل و خاموشی آتش سوزی را داریم.

ایجاد نشاط در محیط کاری پایتخت انرژی کشور

فرامرز پریزی مدیر روابط عمومی پتروشیمی آریاساسول که برنامه ریز حضور داریوش ارجمند پیشکسوت عرصه فرهنگ و هنر کشور در فضای سخت کارگری این صنعت بود، هدف خود از انجام چنین کاری را تاکید بر پیوند صنعت و هنر خواند .

وی گفت: سختی و حجم بالای کار کارگران در شرایط آب و هوایی بسیار گرم و آلوده، نیاز به تلطیف و نشاط و انگیزه کاری دارد تا برای همکاران، قابل تحمل باشد و این امر میسر نمی شود جز به وسیله فعالیت ها و برنامه های فرهنگی و در همین راستا و به دلیل تناسب روز عید غدیر خم، با دعوت از بازیگر برجسته سریال امام علی (ع) و پیشکسوت محبوب عرصه هنر و سینما، سعی در تلطیف روحیه همکاران و ایجاد نشاط در محیط کاری این مجتمع صنعتی داشتیم.

شرکت پلیمر آریا ساسول تولید کننده اتیلن و پلی اتیلن در عسلویه در زمینی به مساحت ۷۲ هکتار در کنار ساحل خلیج فارس و در غربی ترین بخش فاز اول طرح های پتروشیمی در جوار بندر صادراتی واقع شده است.

این شرکت که در سال ۱۳۸۱ تاسیس شده است، دارای مجتمع های تولیدی خردایش اتان، پلی اتیلن سبک و سنگین و واحد مخازن و سرویس های جانبی است. این شرکت به عنوان یکی از شرکت های سرآمد پتروشیمی کشور، با داشتن بزرگترین واحد الفین گازی در منطقه عسلویه، اولین تولید کننده پلی اتیلن سبک با گرید فیلم و اولین تولید کننده پلی اتیلن متوسط/سنگین با دانسیته بالا به همراه تکنولوژی گازی است.

منبع:مهر

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.