به گزارش عصر دنا، طبق ضوابط فنی راهسازی، فاصله بین قیرپاشی و اجرای آسفالت باید کوتاه باشد، چرا که نشستن گرد و غبار و کاهش خاصیت چسبندگی قیر، مانع اتصال مناسب لایهها میشود. بیتوجهی به این اصل ساده میتواند به جداشدگی آسفالت، ترکخوردگی زودرس و هدررفت میلیاردها تومان سرمایه عمومی منجر شود.
مسیر طولیان – دهدشت در سالهای گذشته یکی از نقاط حادثهخیز شهرستان کهگیلویه بوده و بارها شاهد تصادفات و آسیبهای جانی و مالی در این راه بوده است و با وجود این، اجرای پروژه پس از سالها تأخیر، اکنون هم با پرسشهای جدی درباره کیفیت آسفالتریزی روبهروست.
عملیات آسفالتریزی مسیر ارتباطی طولیان – دهدشت پس از حدود ۴۲ روز از قیرپاشی اولیه اجرا شده که طی این مدت به به دلیل عبور وسایل نقلیه سبک و سنگین، گرد و خاک زیادی بر روی قیر نشست و این موضوع به گفته کارشناسان راهسازی، خلاف استانداردهای فنی و تهدیدی جدی برای دوام و ایمنی این جاده است.
اعتبار این طرح ۷ میلیارد تومان اعلام شده است؛ اما این پرسش در افکار عمومی پررنگتر میشود که آیا صرف چنین بودجهای بدون رعایت اصول فنی، مصداقی از اتلاف منابع بیتالمال نیست؟ و آیا دستگاههای نظارتی استان اجازه خواهند داد پروژهای که باید امنیت مردم را تضمین کند، با اجرای غیراصولی به بحرانی تازه بدل شود؟
مردم طولیان و دهدشت اکنون نه تنها خواهان تکمیل بهموقع پروژه هستند، بلکه اجرای دقیق، استاندارد و نظارت جدی بر کیفیت آسفالت را مطالبه میکنند؛ مطالبهای که به باور کارشناسان اگر جدی گرفته نشود، این جاده دوباره به نقطهای پرحادثه و ناکارآمد تبدیل خواهد شد.