تاریخ انتشار:۱۳:۱۸ - ۰۴ مهر ۱۴۰۳
عصر دنا: رئیس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: امروزه با پیشرفت تکنولوژی استفاده از گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان برای کودکان و نوجوانان فزونی پیدا کرده که مشکلات زیادی در پی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

دکتر الهام رحیمی با بیان اینکه در عصر امروز کودکان و نوجوانان با استفاده از این گوشی‌ها اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند، گفت: بعضی از آنها ساعت‌ها با دوستانشان در ارتباط هستند، بعضی از کودکان با بازی‌های متنوع وقتشان را می‌گذرانند و سرگرم می شوند، بچه‌های ۳ و ۴ ساله حتی اگر خودشان صاحب گوشی همراه و تبلت نباشند، تمام فوت و فن‌های تلفن همراه پدر، مادر خود و خواهر برادرهای بزرگتر خود را حتی بهتر از خود آنها از حفظ هستند.

وی افزود: گاهی اوقات والدین برای کودکانشان تبلت می‌خرند، بدون آنکه کودک بخواهد و کلی هم ذوق می‌کنند که چه خوب است با این تکنولوژی بچه‌های یک گوشه می‌نشینند و سرگرم بازی با آن می‌شوند. اما نباید فراموش کنیم که آسیب‌های تلفن همراه و تبلت بسیار بیشتر از مزایای آن است و می‌تواند عوارضی برای کودکان داشته باشد.

دکتر رحیمی به معضلات استفاده مداوم از تلفن همراه اشاره کرد و افزود: مشکلات بینایی از بارز ترین معضلات استفاده مکرر از تلفن همراه است از این روی خستگی چشم که نگاه کردن طولانی مدت به صفحه نمایش گوشی می‌تواند باعث خستگی چشم، تاری دید و سردرد شود.

رئیس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی یاسوج درد گردن و شانه را از دیگر معضلات استفاده از تلفن همراه دانست و اظهار داشت: استفاده طولانی مدت از گوشی به حالت نشسته به درد گردن و شانه‌ها منجر می‌شود.

دکتر رحیمی همچنین گفت: مشکلات خواب و اختلال در خواب از دیگر مشکلات استفاده از تلفن همراه برای کودکان است.

وی افزود: نور آبی صفحه نمایش گوشی می‌تواند تولید ملاتونین که همان هورمون خواب است را کاهش دهد و باعث اختلال در خواب و بی‌خوابی شود.

دکتر رحیمی در ادامه افزود: پوزیشن نادرست نشستن طولانی مدت می‌تواند به مشکلات پوستچر ( وضعیت بدن)، کمردرد و مشکلات عضلانی منجر شود.

وی بیان کرد : همچنین استفاده مکرر از گوشی‌های لمسی می‌تواند به درد مچ دست و انگشتان منجر گردد که به آن سندروم مچ دست تلفن همراه می‌گویند.

دکتر رحیمی در ادامه به عوارض روحی و روانی استفاده مکرر از تلفن همراه برای کودک پرداخت و تاکید کرد: افزایش استرس و اضطراب نمایش‌های مقایسه‌ای و فشارهای اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند باعث افزایش استرس و اضطراب شود. همچنین استفاده مفرط از گوشی می‌تواند به اعتیاد و مشکلات روانی منجر شود.

وی با بیان اینکه دو سال اول زندگی کودک بسیار مهم است و یک زمان حیاتی برای مغز به حساب می‌آید، گفت: مغز در دو سال اول ابتدایی با سرعتی بالا در حال رشد است و عملکرد آن نیز افزایش می‌یابد. در حقیقت در این دوران است که بیشترین میزان رشد و تکامل مغز اتفاق می‌افتد لذا بسیار مهم است که چه چیزی به خورد مغز کودک می‌رود.

وی بیان کرد: در این دوره کودک به دنبال جستجو و کشف در محیط اطراف خود است و با دیدن شنیدن و لمس کردن دنیای واقعی خود را می‌شناسد و مغز او رشد می‌کند و نه ارتباط یک طرفه با گوشی یا تبلت یا تلویزیون.

رئیس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در ادامه گفت: طی اعلام آکادمی اطفال آمریکا تا حدود ۱۸ ماهگی، مغز کودک توانایی درک تصاویر و نشانه‌ها روی صفحات نمایشی و برقراری ارتباط میان آنها و دنیای واقعی را ندارد لذا مغز کودکان هنوز تکامل کامل نیافته و نمی‌تواند اطلاعاتی را که از طریق تصاویر کارتونی یا بازی‌های الکترونیکی هست را دریافت و پردازش کند.

وی اظهار داشت: چون سرعت این تصاویر و بازی‌ها بالاست باعث خستگی ذهنی کودک می‌شود از این رو توصیه می‌شود در این دوران به خواندن کتاب داستان‌های تصویری برای کودکان خود بپردازید و در حین بیان شکل و رنگ‌ها آنها را به فرزندانتان یاد دهید.

دکتر رحیمی به اعتیاد آور بودن گوشی همراه اشاره کرد و افزود: از آنجایی که استفاده از گوشی و دیدن تلویزیون و استفاده از گوشی همراه اعتیادآور است و معمولاً کودکان زمان زیادی را برای بازی با این ابزار صرف می‌کنند، فرصت و تمایل زیادی را برای بازی در خارج از منزل ندارند. به این ترتیب فعالیت جسمی کودک تا حد چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و در نهایت فرزندان دچار اضافه وزن و سایر مشکلات جسمانی می‌شوند.


وی به تحقیقات انجام شده درباره امواج رادیویی ابزار الکترونیکی اشاره داشت و تاکید کرد: این پرتوها می‌تواند به سلامت کودک آسیب برسانند و توجه و تمرکز و مهارت‌های خواندن و نوشتن کودک را تحت تاثیر قرار دهد.


دکتر رحیمی در ادامه ابراز داشت:از آنجایی که کودکان مدام به دنبال هیجان بیشتر هستند و ممکن است به سمت محتوای ترسناک کشیده شوند و ساعات طولانی صرف تماشای چنین محتوایی کنند که باعث ایجاد ترس و استرس در کودک، و به وجود آمدن اضطراب و مشکلات در خواب و کاهش خلاقیت و دور شدن از دنیای واقعی گردد.



وی در ادامه به ارائه راهکارهایی برای کاهش استفاده از بازیهای رایانه ای و تلفن همراه پرداخت و گفت: روزانه با آنها وقت بگذرانید، نیازهای اساسی فرزندتان را به روش صحیح برآورده کنید، از ویژگی‌های فرزندتان، بازی‌ها و فعالیت‌های مورد علاقه شناخت پیدا کنید، اوقات فراغت کودکانتان را با سرگرمی‌های متنوع از قبیل بازی‌های فکری، بازی‌های حرکتی، کتاب خواندن و سایر موارد برنامه‌ریزی و پر کنید.

دکتر رحیمی افزود: توصیه می‌شود که کودک زیر ۱۲ سال روزانه حداکثر یک ساعت از موبایل یا تبلت برای سرگرمی استفاده کند.


وی گفت: به عنوان یک والد الگوی مثبتی برای کودکانتان باشید. اگر خودتان از موبایل به شیوه معقولی استفاده می‌کنید، احتمالاً کودکانتان نیز این روش را یاد می‌گیرند.

وی در پایان اظهار داشت: نظارت مداوم بر استفاده کودکان از موبایل بسیار مهم است، البته نظارت باید در حالتی باشد که جلب توجه نکند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین