تاریخ انتشار:۱۶:۳۲ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
عصر دنا: بمب به جا مانده از جنگ گجستان در روستای امیر ایوب مرز استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس کشف شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا، آقای انصاری یکی از ساکنان روستای امیر ایوب گفت: این بمب ۵۰۰ کیلوگرمی به جا مانده از جنگ گجستان در سال ۱۳۴۲، حین عملیات گاز رسانی در حیاط منزل شخصی ام به این منطقه در عمق یک متری زمین پیدا شده است.
مردم روستای امیر ایوب از طایفه انصاری و لر زبان در غائله گجستان توسط جنگنده‌های ارتش شاهنشاهی از اردیبهشت ماه سال ۴۲ تا تیرماه این سال چندین بار هدف قرار گرفتند.
ساعت هشت صبح ۳۱ فروردین ۱۳۴۲ در نقطه‌ای به نام تنگ «گجستان» عشایر غیور بویراحمد و شهرستان رستم راه را بر قشون پهلوی سد کردند و این سرآغاز حماسه‌ای شد به نام جنگ گجستان که سند افتخاری از مبارزات عشایر در تاریخ کهگیلویه و بویراحمد است.
این نبرد یک روزه با قوای دولتی به فرماندهی سرلشکر "آریانا" با شکست قوای شاهنشاهی همراه بود.
حماسه‌ای جاودان که ۳۱ سال بعد از آن، رهبر معظم انقلاب در سفر استانی خود و در جمع مردم یاسوج با اشاره به رشادت‌های مردم این دیار و قبیح دانستن جنایات رژیم پهلوی این گونه فرمودند: مردم کهگیلویه و بویر احمد به لحاظ گذشته تاریخی، مردمی هستند که پرونده درخشانی دارند و با ظلم در افتادند و با سلسله پهلوی جنگیدند، در نهضت اسلامی شرکت کرده اند و در همین روستایی که رفتم (خرداد ۷۳) مردم آنجا در سال ۱۳۴۲ مورد تهاجم هواپیما‌های رژیم پهلوی قرار گرفتند خاک بر سر رژیمی که هواپیما‌های جنگیش بلند شود بیاید و روستای محرومی را بمباران کند و کردند این کار.

برچسب ها: جنگ گجستان
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
ضعیف ترین استاندار کهگیلویه و بویراحمد چه کسی است؟
سید علی احمدزاده
حسین کلانتری
علی‌محمد احمدی
سید موسی خادمی
سید حسین صابری
اکبر نیکزاد
سید مسعود حسینی