تاریخ انتشار:۲۱:۵۹ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد:
عصر دنا: محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، از معرفی ارقام جدید انگور سازگار با شرایط سردسیری به عنوان جایگزین رقم انگور عسگری خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش پایگاه خبری عصر دنا و به نقل از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، کریمی پور مجری پروژه تحقیقاتی باعنوان "سرشاخه کاری انگور به منظور تغییر رقم در استان کهگیلویه و بویر احمد"، ضمن بیان این موضوع که رقم عسگری متداول ترین رقم  کشت شده در باغات انگور استان است گفت: این رقم برخی از خصوصیات نامطلوب از جمله دوره کوتاه رشد به دلیل شروع دیر هنگام رشد رویشی در اوایل بهار، دیررسی میوه که منجر به  عدم تجمع قند کافی و ترش ماندن برخی میوه ها در زمان برداشت می شود، را دارد.
کریمی پور همچنین خاطر نشان کرد: بافت ضعیف پوست حبه ها که باعث حساسیت آنها به ترک خوردگی و کاهش عمر انبارداری و افزایش تلفات میوه پس از انتقال به بازار می شود، موجب نارضایتی باغداران مناطق سردسیری در سالهای اخیر شده است و به همین دلیل رقم جایگزین آن معرفی شد.
مجری این پروژه تحقیقاتی گفت: شش رقم ترکمن ۴، اسکارلت، فیلیم، رد گلاب، اسکارلت و روبی سیدلس را پس از سرشاخه کاری مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج نشان داد که رقم ترکمن ۴ سازگارترین رقم با شرایط استان است و دارای عملکرد بالاتری نسبت به رقم عسگری است.
وی افزود: همچنین این رقم بی دانه و سیاه رنگُ، دارای خوشه های کشیده و بزرگ است و رقم ترکمن  نسبت به رقم عسگری زود رس تر بوده و با توجه به استحکام مناسب پوست حبه کیفیت انبارمانی بالاتری نسبت به رقم عسگری داشته و مقاومت خوبی به سرما و خشکی از خود نشان می دهد.
کریمی پور در پایان تصریح کرد: با  توجه به  خصوصیاتی همانند زود رسی، عملکرد بالا، مقاومت به سرما و خشکی و انبارمانی مناسب رقم ترکمن ۴ به عنوان جایگزین مناسبی برای انگور عسگری توصیه می شود و باغداران می توانند با اجرای سرشاخه کاری نسبت به جایگزینی رقم عسگری با رقم ترکمن ۴ اقدام کنند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
ضعیف ترین استاندار کهگیلویه و بویراحمد چه کسی است؟
سید علی احمدزاده
حسین کلانتری
علی‌محمد احمدی
سید موسی خادمی
سید حسین صابری
اکبر نیکزاد
سید مسعود حسینی