کد خبر: ۲۴۸۹۴
تاریخ انتشار:۱۳:۵۰ - ۲۰ تير ۱۴۰۳
عصر دنا: شهر تبریز یکی از دیدنی‌ترین شهرهای استان آذربایجان شرقی در شمال غرب کشور است. در این شهر جاذبه‌های تاریخی مختلفی وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به بازار بزرگ تبریز اشاره کرد که جزء میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید. اگر در شهر مشهد زندگی می‌کنید و قصد دارید برای گذراندن تعطیلات خود به تبریز بروید، این مقاله را تا انتها بخوانید تا با راه‌های سفر به شهر تبریز از مشهد آشنا شوید.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

شهر تبریز یکی از دیدنی‌ترین شهرهای استان آذربایجان شرقی در شمال غرب کشور است. در این شهر جاذبه‌های تاریخی مختلفی وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به بازار بزرگ تبریز اشاره کرد که جزء میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آید. اگر در شهر مشهد زندگی می‌کنید و قصد دارید برای گذراندن تعطیلات خود به تبریز بروید، این مقاله را تا انتها بخوانید تا با راه‌های سفر به شهر تبریز از مشهد آشنا شوید.

بهترین زمان سفر به تبریز

قبل از آنکه بخواهید چمدان‌های خود را ببندید و راهی شهر تبریز شوید، باید درباره‌ی آب‌وهوای آن اطلاعات بیشتری به دست آورید. تابستان­های شهر تبریز گرم و خشک و زمستان‌های آن برفی است. میانگین دمای این شهر در طول سال از ۲ درجه تا ۲۵ درجه متفاوت می‌شود.

اگر دوست دارید زمانی به شهر تبریز سفر کنید که آب‌وهوای معتدل و مناسبی در آن حکم‌فرما باشد، به شما فصل بهار را پیشنهاد می‌کنیم؛ البته بعد از تعطیلات نوروز. چراکه در تعطیلات نوروز این شهر بسیار شلوغ می‌شود و در مکان‌های گردشگری و جاذبه‌های دیدنی آن جا برای سوزن انداختن نیست.

در فصل تابستان دمای هوای شهر تبریز مانند دیگر شهرهای ایران بالا می‌رود و اگر می‌خواهید در این فصل به تبریز سفر کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً کرم ضدآفتاب، عینک آفتابی، لباس خنک و آب معدنی همراه خود داشته باشید.

اواخر فصل تابستان و اوایل پاییز بار دیگر دمای هوای تبریز رو به خنکی می‌رود و فرصتی مناسبی برای گردشگران است تا بتوانند به سراغ رزرو هتل های تبریز بروند و از جاذبه‌های دیدنی آن بازدید کنند.

در فصل پاییز دمای هوای تبریز نه آن‌چنان‌ پایین و نه آن‌چنان بالا است. اگر قصد دارید تبریز را به همراه درختان نارنجی و زردش ببینید، این فصل زمان مناسبی برای شما است.

فصل زمستان شهر تبریز بسیار سرد و برفی می‌شود. اگر هوس برف بازی به سرتان زد یا دوست داشتید ورزش اسکی را در پیست اسکی سهند تبریز امتحان کنید، این فصل زمان مناسبی برای شما است.

درنتیجه بهترین زمان برای سفر به شهر تبریز برای لذت بردن از آب‌وهوا و بازدید از جاذبه‌های گردشگری زمان‌های زیر است:

  • فصل بهار بعد از تعطیلات نوروز
  • اواخر فصل تابستان و اوایل فصل پاییز

سفر با خودروی شخصی

شهر مشهد در شرقی‌ترین استان ایران یعنی استان خراسان رضوی قرار دارد. از طرفی شهر تبریز در استان آذربایجان شرقی در شمال غرب ایران واقع شده است. فاصله بین این دو شهر به ۱۵۴۸ کیلومتر می‌رسد؛ بنابراین اگر قصد دارید با خودروی شخصی خود مسافت بین این دو شهر را طی کنید، خودتان را برای ۱۵ تا ۱۷ ساعت رانندگی در جاده آماده کنید.

اگر خودروی مناسبی در اختیار دارید و از رانندگی لذت می‌برید و برنامه سفر خود را طوری چیده‌اید که بتوانید از جاذبه‌های مسیر بین این دو شهر نیز بازدید کنید و مجبور نباشید به طور پیوسته برای ۱۵ الی ۱۷ ساعت رانندگی کنید، این چالش را به جان بخرید و با خودروی شخصی خود مسافت بین این دو شهر را طی کنید.

اگر با خودروی خود به تبریز بروید، در شهر نیز می­توانید به گشت و گذار بپردازید گشت‌وگذار بپردازید، بدون آنکه نگران پیدا کردن تاکسی یا استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی تبریز باشید.

سفر با قطار

یکی دیگر از شیوه‌های سفر به شهر تبریز از مشهد استفاده از قطار است. در مسیر ریلی مشهد تبریز می‌توانید قطارهای زیر را پیدا کنید:

  • قطار ۴ ستاره ۴ تخته سیمرغ متعلق به شرکت رجاء
  • قطار ۴ ستاره ۴ تخته سبز نوین متعلق به شرکت رجا
  • قطار ۳ ستاره ۴ تخته خلیج فارس متعلق به شرکت رجا

قیمت بلیط قطار مشهد تبریز در تیرماه ۱۴۰۳ در محدوده ۳۸۸ هزار تومان تا ۸۵۰ هزار تومان قرار دارد. با استفاده از این قطارها مسافت بین شهر مشهد تا تبریز را در ۲۴ ساعت طی خواهید کرد.

C:\Users\meysam\Desktop\mashhad_tabriz_train.jpg

اگر می‌خواهید امکانات و خدمات بهتری در هنگام سفر با قطار به شهر تبریز در اختیارتان قرار بگیرد، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ قطارهای ۴ ستاره بروید؛ اما اگر می‌خواهید در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنید، قطارهای ۳ ستاره را انتخاب کنید.

اگر تعداد نفراتتان به ۴ عدد می‌رسد، می‌توانید یک کوپه را برای خود رزرو کنید تا حریم شخصی بیشتری را در مدت زمان سفر با قطار به تبریز داشته باشید. اگر هم دو الی سه نفری راهی تبریز می­شوید، باز هم می­توانید با پرداخت پول بیشتر یک کوپه را برای خود رزرو کنید.

نکته: برای خرید بلیط قطار تبریز به مشهد سعی کنید از ۱ الی ۲ هفته زودتر اقدام کنید تا بتوانید بلیط قطار مورد نظرتان را پیدا کنید و با صحنه دل‌خراش تکمیل ظرفیت قطارهای موجود در این مسیر در تاریخ مورد نظرتان روبرو نشوید.

سفر با هواپیما

اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان ممکن مشهد به تبریز سفر کنید به سراغ بلیط هواپیما مشهد تبریز بروید. با استفاده از این وسیله حمل‌ونقل حدود ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه تا ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا به تبریز برسید.

از جمله شرکت‌های هواپیمایی فعال در این مسیر می‌توان به دو شرکت تابان و ایران‌ایر تور اشاره کرد. قیمت بلیط هواپیمای مشهد تبریز در تیرماه ۱۴۰۳ از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان متغیر است. ارزان‌ترین بلیط هواپیما در این مسیر متعلق به شرکت تابان است.

جاذبه های دیدنی تبریز

با سفر به شهر تبریز می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی مختلفی دیدن کنید. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر بازار بزرگ تبریز نام دارد. بازار بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان به حساب می‌آید. در این بازار ۵ هزار مغازه و تعداد زیادی مسجد، مدرسه و سرا وجود دارد. در مغازه‌های این بازار انواعی از محصولات زیر بفروش می‌رسد:

  • پارچه
  • فرش دستباف
  • صنایع دستی
  • آجیل
  • محصولات چرمی

بازار بزرگ تبریز به دلیل آنکه بخشی از جاده ابریشم به حساب می‌آمد و بزرگ‌ترین سازه مسقف در جهان است، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

C:\Users\meysam\Desktop\tabriz_grand_bazar.jpg

از دیگر جاذبه‌های تاریخی شهر تبریز می‌توان به نام‌های زیر اشاره کرد:

  • موزه آذربایجان تبریز
  • مسجد کبود
  • مقبره الشعراء
  • مسجد جامع تبریز
  • ارگ علی‌شاه
  • خانه مشروطه
  • خانه پروین اعتصامی
  • موزه آذربایجان

اگر دوست دارید از پدیده‌های طبیعی اطراف شهر تبریز دیدن کنید به سراغ جاذبه‌هایی نظیر کوه‌های جذاب آلا داغ لار، تالاب قوری گل و کوه سهند بروید. البته در داخل شهر تبریز نیز می‌توانید به دیدن تفرجگاه زیبای کوه عینالی و پارک ائل گلی بروید.

هتل‌های شهر تبریز

در شهر تبریز انواعی از هتل های مختلف وجود دارد. از هتل‌های بدون ستاره و تک ستاره گرفته تا هتل‌های پنج­ستاره‌ای که امکانات و خدمات لوکسی در اختیار مسافران قرار می‌دهند. کمترین قیمت برای رزرو هتل‌ در تبریز شبی ۴۶۵ هزار تومان است. بیشترین قیمت نیز متعلق به هتل لاله پارک، یکی از هتل­های ۵ ستاره تبریز است. قیمت رزرو اتاق در این هتل ۴ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان است.

به این نکته توجه کنید که هرچه تعداد ستاره‌های هتل بیشتر شود و امکانات و خدمات آن بهتر، قیمتِ اقامت در آن نیز بالاتر می‌رود. قیمت هتل­های تبریز در فصل شلوغ سفر یعنی زمان‌هایی که میزان تقاضا برای سفر به این شهر بالا می‌رود، مانند تعطیلات نوروز، بیشتر از دیگر اوقات سال می­شود.

جمع­بندی

شهر تبریز در طول تاریخ یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آمد. این شهر در ادوار گذشته مرکز تجاری، بازرگانی، فرهنگی و نظامی این منطقه به حساب می‌آمد. در این مقاله شرح دادیم که چگونه می‌توانید به شهر تبریز سفر کنید و بهترین زمان برای سفر به این شهر چه زمانی‌ست و در این شهر چه جاذبه‌هایی برای بازدید کردن وجود دارد.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
ضعیف ترین استاندار کهگیلویه و بویراحمد چه کسی است؟
سید علی احمدزاده
حسین کلانتری
علی‌محمد احمدی
سید موسی خادمی
سید حسین صابری
اکبر نیکزاد
سید مسعود حسینی
پر بحث ترین