کد خبر: ۲۴۴۹۶
تاریخ انتشار:۰۸:۵۵ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
عصر دنا: وقتی صحبت از سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌شود، بسیاری از مردم قطار را ترجیح می‌دهند. امنیت، راحتی و زمان‌بندی دقیقی که قطار دارد، باعث می‌شود که برای سفر و حمل‌ونقل، به گزینه‌ای عالی تبدیل شود. با این حال، سفر با قطار یک مزیت مهم دیگر نیز دارد و آن هم تماشای مناظر دیدنی مسیرهای ریلی است. در ایران، برخی از مسیرهای راه‌آهن از مناطق مختلف کشور و مناظر طبیعی زیبا می‌گذرند. برخی از این مسیرها به مقاصد محبوب گردشگری تبدیل شده‌اند که حتی قطارهای گردشگری مخصوص به خود را دارند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

وقتی صحبت از سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌شود، بسیاری از مردم قطار را ترجیح می‌دهند. امنیت، راحتی و زمان‌بندی دقیقی که قطار دارد، باعث می‌شود که برای سفر و حمل‌ونقل، به گزینه‌ای عالی تبدیل شود. با این حال، سفر با قطار یک مزیت مهم دیگر نیز دارد و آن هم تماشای مناظر دیدنی مسیرهای ریلی است. در ایران، برخی از مسیرهای راه‌آهن از مناطق مختلف کشور و مناظر طبیعی زیبا می‌گذرند. برخی از این مسیرها به مقاصد محبوب گردشگری تبدیل شده‌اند که حتی قطارهای گردشگری مخصوص به خود را دارند. در این نوشته قصد داریم مسیرهای ریلی جذاب کشور را معرفی کنیم.

۱. مسیر ریلی تهران به ساری

بدون شک یکی از پرترددترین و پرطرف‌دارترین مسیرهای ریلی ایران، مسیر تهران به ساری است. در این مسیر تماشایی، هر لحظه صدای سوت قطار به گوش می‌رسد. این مسیر نه‌تنها دارای ایستگاه‌های متعدد برای توقف مسافران است، بلکه گردشگران بی‌شماری را نیز جذب می‌کند که برای تماشای زیبایی‌های مسیر ریلی تهران ساری سفر می‌کنند.

در طول این سفر منحصربه‌فرد و زیبا، با مناظر جذابی روبرو خواهید شد. از کوه و جنگل گرفته تا سدها، رودخانه‌ها و حتی دریا، راه‌آهن تهران به ساری، یکی از پرطرف‌دارترین مسیرهای ریلی کشور برای دوستداران طبیعت است. با حرکت در این مسیر، از سمنان عبور کرده و وارد مسیر اصلی می‌شوید. پس از پیمایش در پیچ‌وخم‌های کوهستانی به منطقه پل سفید می‌رسید. با عبور قطار از دل کوه، شما غرق در زیبایی‌های سد لفور و پارک جنگلی جوارم خواهید شد.

یکی از جذاب‌ترین آثار دیدنی این مسیر پل ورسک است. این پل در سال ۱۳۱۵ افتتاح شد و به سرعت به یکی از زیباترین و چشمگیرترین پل‌ها در مسیرهای ریلی کشور تبدیل شد. یکی دیگر از مهم‌ترین آثار تاریخی مسیر، «سه خط طلا» است؛ در بخشی از مسیر به دلیل شیب تند کوه مسیر ریلی به حالت زیگزاگی درمی‌آید. این مسیرها به صورت خطی در سه سطح ساخته شده‌اند تا حرکت لوکوموتیو را تسهیل کنند و ایمنی بیشتری در مسیر ایجاد کنند.

۲. مسیر ریلی قزوین به رشت

یکی از جدیدترین مسیرهای ریلی کشور، مسیر قزوین به رشت است که مدت زیادی از بازگشایی آن نمی‌گذرد. آنچه این مسیر را متمایز می‌کند و آن را جذاب و منحصربه‌فرد می‌کند، تونل‌ها و پل‌های فراوان است. علی‌رغم وجود چالش‌های ساخت‌وساز، این مسیر اکنون به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسیرهای ریلی کشور به شمار می‌رود. مسیر ریلی قزوین به رشت، شامل ۵۲ تونل و ۱۷ پل به طول ۱۶۴ کیلومتر است. بزرگ‌ترین پل راه‌آهن کشور نیز که ۱۴۳۰ متر طول دارد، در این مسیر قرار دارد.

پل منجیل که از جاده و شهر منجیل عبور می‌کند، دارای منظره‌ای جذابی است. در یک طرف شهر و جاده را می‌بینید و در طرف دیگر سد منجیل صحنه‌ای بسیار تماشایی دارد. مسافران این قطار پس از گذر از رشته‌کوه البرز، از طریق چندین تونل از دل کوه عبور می‌کنند و با صحنه تماشایی سد منجیل روبرو می‌شوند. با عبور قطار از شهر منجیل، سرسبزی استان گیلان نمایان می‌شود.

در این سفر همچنین از تالاب‌های مختلفی عبور خواهید کرد و پرندگان بومی و مهاجر بسیاری را در این منطقه خواهید دید. مسیر تماشایی قزوین به رشت همراه با آب‌وهوای مطبوع و جنگل‌های سرسبز گیلان، سفر با قطار را واقعاً لذت‌بخش می‌کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که به دلیل تقاضای زیاد، بلیط‌های این مسیر به‌سرعت به فروش می‌رسد، بنابراین زمان سفر خود را بعد از خرید بلیط قطار برنامه‌ریزی کنید.

۳. مسیر ریلی تهران به اهواز

مسیر راه‌آهن تهران به اهواز یکی از طولانی‌ترین مسیرهای کشور است که از مرکز تا جنوب غربی امتداد دارد. در طول این سفر مناظر طبیعی و مکان‌های دیدنی بسیاری را خواهید دید که بسیار تماشایی و جذاب هستند.

قطار پس از حرکت از تهران به سمت کوه‌های زاگرس می‌رود و از شهرهای مختلف عبور می‌کند. در این سفر پل‌ها و تونل‌های متعددی را خواهید دید که شرایط آب‌وهوایی متنوعی دارند. آب‌وهوای معتدل در استان‌های مرکزی ایران به هوای سرد کوهستانی در رشته‌کوه زاگرس تبدیل می‌شود. با نزدیک شدن به اهواز هوا کم‌کم گرم و مرطوب می‌شود. همین تنوع آب‌وهوا، باعث جذابیت بیشتر این مسیر و لذت‌بخش شدن سفر برای گردشگران می‌شود.

اگر در زمان مناسبی بلیط قطار تهران اهواز را رزرو کنید و هوای استان لرستان صاف باشد، با عبور از این استان مناظر تماشایی متعددی خواهید دید. هر تونل که از آن عبور می‌کنید، با تونل قبلی متفاوت است. قطار گاهی تا قله کوه بالا می‌رود، از شیب‌ها می‌گذرد و به دره‌ها سرازیر می‌شود و از کنار رودخانه‌ها می‌گذرد. گاهی اوقات در میان جنگل‌ها پیچ می‌خورد یا در دشت‌های وسیع به سمت افق حرکت می‌کند. اینها تنها بخشی از جنبه‌های جذاب این مسیر است، برای درک کامل زیبایی این مسیر، باید خودتان با این قطار سفر کنید.

۴. مسیر ریلی مشهد به گرگان

این مسیر نیز مانند سایر مسیرهای ریلی ذکرشده در ایران از جذابیت بالایی برای گردشگران برخوردار است. مسیر ریلی مشهد به گرگان، دشت‌های سرسبز شمال را طی می‌کند، از میان جنگل‌های زیبای گلستان می‌گذرد و در نهایت به دشت‌های خراسان می‌رسد. در طول این مسیر، از شهرهای متعددی عبور خواهید کرد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. سمت خراسان و سمنان مسیر خشک است، در حالی که شهرهای شمالی و استان گلستان نسبتاً سرسبزتر و مزین به پوشش‌های جنگلی هستند.

هر قسمت از مسیر زیبایی خاص خود را دارد که نباید از تماشای آنها غفلت کنید. با عبور از گرمسار در مسیر گرگان، شاهد مناظر بسیار چشمگیری خواهید بود، زیرا محیط کاملاً سبز می‌شود. اگر پنجره قطار را باز کنید، می‌توانید به طور کامل طراوت و رطوبت مناطق جنگلی را حس کنید. قسمت آخر مسیر با نزدیک شدن به گرگان فوق‌العاده جذاب است. در یک طرف قطار منظره‌ای از کوه‌ها، جنگل‌ها و پوشش گیاهی مختلف در روستاها و شهرها را خواهید دید و در طرف دیگر مزارع برنج و مرکبات و همچنین باغ‌های ساکنان محلی را می‌توانید ببینید. تماشای این مناظر واقعاً مسحورکننده است.

کلام آخر

امروزه قطارها به یکی از بهترین و پرکاربردترین روش‌های حمل‌ونقل و سفر تبدیل شده‌اند. با قطار هم راحت و ایمن سفر می‌کنید و هم از مشکلات رانندگی و ترافیک رهایی می‌یابید. قطارها همچنان اهمیت خود را به‌عنوان وسیله‌ای برای گردشگری و بازدید از مکان‌های تاریخی حفظ کرده‌اند. در این مقاله درباره زیباترین مسیرهای ریلی کشور صحبت کردیم. در طول این مسیرها، مسافران شاهد دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری متعددی هستند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
بدترین استاندار کهگیلویه و بویراحمد چه کسی است؟
سید علی احمدزاده
حسین کلانتری
علی‌محمد احمدی
سید موسی خادمی
سید حسین صابری
اکبر نیکزاد
سید مسعود حسینی