تاریخ انتشار:۱۲:۲۸ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
عصر دنا: جولان بیماری تب مالت در برخی روستاهای کهگیلویه و بویراحمد سبب نگرانی مردم شده است و در این رابطه همه مسئولان متولی پای کار آمده اند تا این بیماری کنترل شود.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا،بیماری "بروسلوز" یا "تب مالت" از دام به انسان منتقل می شود بسیار خطرناک و در عین حال قابل پیشگیری است که علاوه بر آثار زیان بخش در سلامت انسان و جمعیت دامی نیز موجب خسارات فراوان از جمله سقط جنین های مکرر، ایجاد ناباروری و کاهش تولید شیر می‌شود.

آمار تب مالت در استان سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۸۹ نفر گزارش شد در حالی که درسال ۱۴۰۱ موارد تب مالت به ۲۲۴ مورد رسیده بود و نزدیک به ۴.۴ درصد بروز این بیماری در استان طی یک سال اخیر روند افزایشی داشته است.

۷۱ فقره دام معدوم شد

بخشدار دیشموک در این رابطه گفت: تاکنون ۷۱ فقره دام در منطقه دیشموک معدوم شده است.

علی رضا نوروزی افزود: تاکنون ۴۱ انسان در این منطقه به بیماری تب مالت مبتلا شده اند و این افراد در روستاهای رودریش، موردراز، دهنو و حومه هستند.

وی تاکید کرد: نیاز مبرم به بازگشایی راه روستایی رودریش وجود دارد تا خدمات دامپزشکی، بهداشتی و بیمه دام ها انجام گیرد.

ریشه‌کنی تب مالت یک عزم جدی می‌خواهد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای مبارزه موثر با بیماری تب مالت که بین انسان و دام مشترک است، به یک عزم ملی نیاز داریم.

سید علی معتمدی‌پور ادامه داد: در سال گذشته بیش از یک هزار راس دام در منطقه رودریش کهگیلویه بر علیه بیماری(بروسلوز) تب مالت، ایمن‌سازی شدند.

وی ادامه داد: بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام در این استان وجود دارد که ایمن‌سازی همه آنها نیازمند عزم ملی و اعتبارات لازم است.

وی بیماری تب مالت را بین انسان و دام مشترک دانست و تصریح کرد: اگر به موقع تصمیمات لازم اتخاذ نشود بدون شک با یک بحران مواجه هستیم که هم جمعیت انسانی را و هم جمعیت دامی را درگیر خواهد کرد.

معتمدی‌پور افزود: دامپزشکی استان پای کار است اما برای یک مبارزه هماهنگ و موثر نیازمند همکاری همه دستگاه‌های ذیربط به ویژه فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و سازمان مدیریت برای تامین اعتبار هستیم و همچنین اینکه خود دامداران نیز برای انجام آزمایشات تشخیص بیماری و در صورت نیاز کشتار و معدوم‌سازی همکاری کنند.

وی نقش رسانه‌ها را در فرهنگ‌سازی و ترغیب مردم به همکاری، پررنگ توصیف کرد و گفت: با صدا و سیما و کمک رسانه ها برای برگزاری نشست‌های تخصصی و آگاهی سازی هماهنگی‌های لازم انجام شده و از سایر رسانه‌ها نیز انتظار داریم که در این زمینه کمک کنند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.