تاریخ انتشار:۱۲:۰۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
عصر دنا: تحصیل دانش آموزان دراستان محروم کهگیلویه وبویراحمد به دلیل شرایط خاص توپوگرافی، سخت گذر بودن و هزینه های بالای ساخت وساز خاص است البته خیرین با کار نیک مدرسه سازی شرایط را برای کسب علم دانش آموزان به خصوص دراین مناطق محروم فراهم می کنند و راه روشنی را برای آن ها رقم می زنند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا،  اگر چه به برکت انقلاب اسلامی و بویژه در دولت سیزدهم به بخش توسعه فضاهای آموزشی این استان توجه ویژه‌ای شده است، اما این استان در بخش تامین فضای آموزشی همچنان نیازمند کمک خیرین است.

وضعیت فضاهای آموزشی در یاسوج(مرکز شهرستان بویراحمد)، دهدشت(مرکز شهرستان کهگیلویه) و حتی "لیکک"(مرکز شهرستان بهمئی) نامطلوب است به نحوی که مطابق با نظر کارشناسان مرکز استان(یاسوج) یکی از هفت شهرستان سیاه کشور از نظر فضای نامطلبوب آموزشی است.حاشیه های پرتراکم و پرجمعیت شهر یاسوج در عین نبود امکانات رفاهی مناسب نیز از فضای آموزشی کافی محروم است که اثرات خود را بر کاهش تحصیلی دانش آموزان خواهد داشت چرا که در حال حاضرمطابق با نظر رئیس آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد ۲۲ هزار و ۷۷۵ دانش آموز در مدارس حاشیه شهر یاسوج در حال تحصیل هستند و مطابق با نظر مدیر کل نوسازی مدارس حداقل نیازمند پنج مجتع آموزشی در حاشیه های این شهر هستیم.

بنیاد علمی آموزشی قلم چی(وقف عام ) یکی از ارگان هایی بوده که تاکنون نقش خوبی را در استان های محروم برای ایجاد کلاس های درس ایمن ایفا کرده است.در این میان نگاه این نهاد به استان محروم کهگیلویه و بویراحمد قابل تامل است.

عملکرد بنیاد قلم چی در بسیاری از حوزه های آموزشی و زیر ساختی استان ملموس است و باهمکاری مجمع خیرین مدرسه ساز استان نزدیک به یک دهه است که شروع شده است.

به گونه ای که طبق گفته های ریحان ناجی مقدم نایب‌رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ساخت و تکمیل ۷۰ مدرسه و هوشمندسازی ۴۰ کلاس درس در کهگیلویه و بویراحمد توسط این نهاد انجام شده است.

وی ادامه داد: هم اینک نیز هوشمند سازی ۱۱۰ مدرسه در استان کهگیلیویه و بویراحمد آغاز شده است.

ناجی مقدم تاکید کرد: هوشمندسازی هر مدرسه ۳۲۰ میلیون ریال هزینه دارد که ۵۰ درصد آن را بنیاد قلم چی می دهد. بازسازی پنج خوابگاه دانشجویی، تجهیز ۲ سالن مطالعه دانشگاهی (دانشگاه یاسوج) تجهیز ۱۲ کتابخانه ی مدرسه ای از دیگر اقدامات این نهاد در استان بوده است.

نایب‌رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بورسیه ۵۹ هزار و ۹۱۵ دانش آموز در ۱۸ سال گذشته انجام شده که پنج هزار نفر دیگر هم به زودی به آن اضافه می شود.

وی ادامه داد: اکنون ۱۶ خوابگاه دیگر نیز در تمام سالن های مطالعات دانشگاه دولتی در حال تجهیز میز و صندلی است. تجهیز این تعداد خوابگاه، با اعتبار ۳۵ میلیارد ریال که ۳۰ درصد آن را بنیاد قلم چی تقبل کرده، انجام می شود.

ناجی مقدم تاکید کرد: کمک هزینه تحصیلی ماهانه به یک هزار و ۶۵۸ دانش آموز در ۱۸ سال گذشته اهدای ۱۱ هزار و ۶۷۸ جلد کتاب به ۶۵ کتابخانه عمومی نیز انجام پذیرفته است.

نایب‌رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مهرماه سال ۹۴ حدود ۳۰ مدرسه پیش ساخته روستایی و عشایری توسط این نهاد اهدا شده زیرا در آن زمان بسیاری از مسیرها صعب العبور و هزینه ساخت بسیار بالا و تعداد دانش آموزان بین پنج تا ۱۳ نفر بوده اند و مدارس پیش ساخته به این مناطق حمل می کردند.

وی بیان کرد: در خرداد ۱۳۹۴ قرار داد بسته شد و مهرماه همان سال هم افتتاح شدند. ۲۲ میلیون هزینه هر مدرسه شده و حدود ۴۰ تا ۶۰ میلیون ریال هم هزینه هر سرویس بهداشتی شده است.کل هزینه ساخت را بنیاد داده است.

ناجی مقدم تصریح کرد: ۲۲ متر مربع زیربنای مدرسه است، ۶ مترهم سرویس بهداشتی است. از سال ۹۶ تاکنون مشارکت بنیاد قلم چی در این پروژه ها ۵۰ درصد بوده است.

نایب‌رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: هزینه مدارس کانکسی در سال ۹۵ به حدود ۵۰۰ میلیون ریال رسید.

وی با اشاره به ساخت مدارس روستایی و عشایری با مشارکت نوسازی مدارس استان، ادامه داد: این امر باعث شده تعداد قابل توجه ای مدارس سه الی ۹ کلاسه در استان ساخته شود.

ناجی مقدم اضافه کرد: این همکاری از سال ۹۴ شروع شده و در این مدت با همیاری مجمع خیرین مدرسه ساز و همکاری مدیران فعلی و اسبق نوسازی مدارس و اداره کل آموزش وپروش استان توانسته ایم این مهم را رقم بزنیم.

نایب‌رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال ۹۸ درخواست برای کانکس رنگ باخت و ایجاد پروژه های عادی رونق گرفت. فروردین ماه ۱۴۰۰ حدود ۱۳۹۸ قرارداد بسته شد اما تغییر مدیریت در استان شکل گرفت و تغییراتی ناخواسته حاصل شد.

ناجی مقدم با اشاره به ارتقای خوابگاه های فنی و حرفه ای و دانشگاه یاسوج، گفت: در قالب طرح ۴۰، ۳۰و ۳۰ این خوابگاه ها تجهیز و بازسازی شدند به گونه ای که ۴۰ درصد صندوق رفاه و ۳۰ دانشگاه و ۳۰ درصد خیر مشارکت می کند.

وی افزود: در این طرح خوابگاه های درجه پنج و قدیم بازسازی می شوندو بازسازی آن یا تاسیساتی است و یا تجهیزانی است که یکی مربوط به فنی و حرفه ای و چهار مورد مربوط به دانشگاه بوده است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در خصوص دانشگاه یاسوج، ادامه داد: تجهیز ۲ باب سالن مطالعه مرکزی کتابخانه استاد بهمن بیگی در سال ۹۸ انجام شده است و با سرمایه گذاری سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بنیاد قلم چی فضای مطالعه برای ۷۰۰ دانشجو فراهم شده است که در حال حاضر طبق گزارش مدیریت دانشگاه در ایام امتحانات به صورت ۲۴ ساعته از این سالن مطالعه ها استفاده می شود.

ناجی مقدم تصریح کرد: همچنین کتاب تخصصی برای کتابخانه مرکزی و دانشکده فنی دانشگاه یاسوج به مبلغ یک میلیارد ریال در سال گذشته انجام گرفته است.

ناجی مقدم تاکید کرد: هرسال اهدای کتاب به نهاد کتابخانه ها به صورت ویژه به تمامی ۶۴ کتابخانه ای که زیر نظر نهاد استان هستند، انجام می گیرد. کتاب چاپ روز به انتخاب خود مدیران نهاد کتابخانه اهدا می شود و در دو سال قبل بیش از ۱۲ میلیارد ریال به این مجموعه کتاب اهدا شده است.

لازم به ذکر است با توجه به استقبال دانش آموزان و همکاری بسیار ویژه نهاد کتابخانه امسال برنامه داریم در دو نوبت کتاب به نهاد کتابخانه ها اهدا کنیم.

 

 

سرمایه گذاری حدود ۱۱هزار میلیارد ریالی برای توسعه فضاهای آموزشی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: دولت سیزدهم برای توسعه فضاهای آموزشی،پرورشی وورزشی استان سرمایه گذاری ۱۰ هزار و ۷۰۰میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده است.

رضا حسینی نیک افزود: از سال ۱۴۰۱ تاکنون ۲۰۳ زیرساخت در قالب توسعه و تکمیل مدارس کهگیلویه و بویراحمد احداث کرده است که عملیات اجرایی ۶۰درصد از این طرح ها دردولت سیزدهم آغاز شده است.

وی بیان کرد: برای اجرای این زیرساخت ها ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه کرده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در این مدت ۷۰۰ کلاس درس در قالب ۱۶۵ مدرسه در استان احداث شده است. حسینی نیک تصریح کرد: برای ساخت این تعداد کلاس درس هفت هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته است.

وی بیان کرد: دردوران فعالیت دولت سیزدهم همچنین ۱۳ زیرساخت ورزشی در قالب زمین چمن های مصنوعی فوتبال و سالن ورزشی و همچنین سه طرح فرهنگی مانند سالن های اجتماعات در مناطق مختلف کهگیلویه وبویراحمد ساخته شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:همچنین از سال ۱۴۰۱ تاکنون ۳۰۰ میلیارد ریال برای استانداردسازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی،۸۰۰ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات آموزشی هزینه شده است.

حسینی نیک خاطرنشان کرد: انجام ۲۰۴ هزار متر مربع ایزوگام برای فضاهای آموزشی از دیگر خدمات دولت سیزدهم برای فراهم کردن شرایط بهتر تحصیل دانش آموزان ذکر کرد. وی جذب یکهزار میلیارد ریال کمک های خیران در جشنواره خیران مدرسه ساز را از دیگر اقدام های دولت سیزدهم به منظور توسعه فضاهای آموزشی ذکر کرد.

 

۴۸۵ مدرسه سنگی و ناایمن در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۸۵ مدرسه سنگی و ناایمن در استان وجود دارد که می طلبد کمک ها بیشتری در خصوص تخصیص اعتبارات برای برچیده شدن این مدارس ناایمن و سنگی به آموزش و پرورش شود.

سید علی احمدزاده افزود: سرعت عمل در ساخت و ساز مدارس استان مطلوب است اما با توجه به وجود بحران فضای آموزشی در مناطق شهری نیامند توجه بیشتر هستیم.

وی افزود: از محل سفر دوم رئیس جمهور به استان تقریبا ۱۰ هزار میلیارد ریال برای توسعه، تجهیز و تکمیل مدارس استان اختصاص یافته است که از این مبلغ چهار هزار میلیارد ریال آن برای برچیده شدن مدارس سنگی و ناایمن اختصاص خواهد یافت.

احمدزاده تصریح کرد: با آینده نگری و برنامه ریزی باید مشکلات و کمبودهای مدارس استان رفع شوند و پروژه های جدید تعریف شوند.

 

در کهگیلویه و بویراحمد سه هزارو ۱۸ مدرسه و افزون بر ۹هزار کلاس درس وجود دارد که ۱۸۰ هزار دانش آموز در این مدارس تحصیل می کنند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت،هشت شهرستان و۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه حدود ۱۷۲ هزار دانش آموز و بزرگسال دارد که در سه هزار و ۱۸ باب آموزشگاه زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم تحصیل می کنند. از کل دانش آموزان استان، ۴۹ درصد از آنان را دختران و ۵۱ درصد را پسران تشکیل می دهند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین