تاریخ انتشار:۱۲:۰۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
سپاه پاسداران؛
عصر دنا: روز دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۷، با تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نه تنها یک نیروی نظامی بلکه نمادی از ایمان و اراده ملت ایران برای دفاع از انقلاب و ارزش‌های آن به وجود آمد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصردنا، روز دوم اردیبهشت، سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یکی از رویدادهای مهم و تاریخی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. سپاه پاسداران، به عنوان نیرویی متشکل از افراد متعهد و فداکار، به حفظ امنیت و استقرار نظام اسلامی در کشور می‌پردازد.

این نهاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تأسیس شد و در ۲۶ شهریور ۱۳۶۴ با دستور امام خمینی(ره) در سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی گسترش یافت و سپس در سال ۱۳۶۹ به‌ فرمان مقام معظم انقلاب دو نیروی دیگر با نام‌های نیروی قدس و سازمان مقاومت بسیج به آن اضافه شد و در مجموع به پنج نیرو گسترش یافت.

امام درباره سپاه پاسداران می گفتند:« من از سپاه راضی هستم، و به هیچ وجه نظرم از شما برنمی گردد. اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می دارم. چشم من به شماست. شما هیچ سابقه ای جز سابقه اسلامی ندارید». 

سپاه پاسداران، با تأکید بر مبارزه با استکبار جهانی و حمایت از نهادهای انقلابی، علاوه بر وظیفه نظامی، در زمینه‌های مختلفی از جمله اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، و حتی در بحران‌های طبیعی و بلایای انسانی، به ارائه خدمات گسترده‌ای پرداخته است.

همچنین با تأکید بر توسعه مهارت‌های نظامی و فنی اعضای خود، نقش مهمی در پایداری کشور و حفظ امنیت منطقه دارد و به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی حمایت از مردم در شرایط بحرانی و برخوردهای طبیعی شناخته می‌شود.

در واقع این نهاد به عنوان ستون اصلی ایمنی و دفاع از انقلاب اسلامی و با داشتن انگیزه و ایدئولوژی انقلابی، به عنوان یک نیروی نظامی و همچنین نیروی مدافع حرم، در بسیاری از عرصه‌ها و زمینه‌ها نقش مهمی داشته و اقدامات گسترده‌ای انجام داده و همچنان به عنوان نمادی از عزم و اراده ملت ایران در مقابله با تهدیدات خارجی و داخلی شناخته می‌شود.

به عنوان نمونه بارز می توان به اقدام اخیر این نهاد اشاره کرد. این نهاد انقلابی در عمل به فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر لزوم تنبیه سخت رژیم صهیونیستی به دلیل اقدام جنایتکارانه علیه کنسولگری ایران در دمشق و به شهادت رساندن مستشاران نظامی ایران با تایید شورای عالی امنیت ملی و در تعامل کامل با ارتش جمهوری اسلامی ایران و ستاد کل نیرو‌های مسلح حملات قاطع خود را علیه اسرائیل آغاز کرد.

این نهاد با هماهنگی نیرو‌های مقاومت اسلامی عراق، حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها، عملیات "وعده صادق" را علیه رژیم صهیونیستی آغاز نمودند؛ این حملات در پاسخ به حمله هوایی به کنسولگری ایران در دمشق در یکم آوریل که توسط اسرائیل انجام شده بود، انجام گرفت و اولین رویارویی مستقیم نظامی بین دو کشور از آغاز درگیری نیابتی ایران و اسرائیل را رقم زد.

این عملیات نشان از تصمیم‌گیری قاطع سپاه پاسداران برای دفاع از منافع و عزت ملت ایران و پاسخ مناسب به تهدیدات دشمنان اسلامی است. با انجام این حملات،  نیروهای مسلح ایران نشان دادند که به هر گونه تعدی به منافع، مرزها و امنیت نظام اسلامی، پاسخ طوفانی و یکپارچه خواهند داد.

تعبیر امام خمینی (ره) از سپاه
امام خمینی نیرو‌های سپاه پاسداران را سربازان اسلام نامیده و رهبر معظم انقلاب این سازمان را از ارکان و عناصر تفکیک‌ناپذیر انقلاب دانسته است که در صورت نبود آن انقلاب با خطر‌های جدی روبرو می‌شود.

نظر رهبر معظم انقلاب درباره سپاه
"سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مولود مبارک انقلاب اسلامی است، در همه جهان پس از صدر اسلام پدیده بی سابقه‌ای است. این پدیده در حقیقت، مظهر عینی و مجسمی است برای شعار‌های انقلاب اسلامی، شعار ایستادگی در مقابل همه قدرت‌های بزرگ با سلاح اتکال به خدا، شعار غلبه خون بر شمشیر و شعار حرکت برای نجات مستضعفان و از همین رو است که سلطه‌های بزرگ در سراسر جهان با چشم انزجار و نفرت، بدین پدیده الهی می‌نگرند چنانکه به انقلاب اسلامی. 

سپاه پاسداران؛ یکی از قدرتمندترین نیروهای نظامی منطقه
سپاه پاسداران با تکیه بر مکتب عاشورا در عرصه‌های ولایتمداری، انقلابی‌گری، مقاومت، پایداری، مبارزه با ظالمان و مفسدین و خدمت صادقانه به مردم، جلوه‌های شکوهمند و حماسه‌های ماندگاری رقم زده و با نقش‌آفرینی‌های مؤثر، پرچم استکبارستیزی را در سراسر عالم به اهتزاز درآورده است.

این نهاد در راه تحقق آرمان‌های الهی و تقویت کامل بنیه دفاعی جمهوری‌اسلامی ایران، نشان داده که در انجام مأموریت‌های خود برای مبارزه با انواع توطئه‌های دشمنان انقلاب اسلامی در میدان‌های مختلف حاضر بوده است.

در واقع این سازمان، با ایده‌آل‌های انقلابی و ایمان به اصول اسلامی، به یکی از قدرتمندترین نیروهای نظامی منطقه تبدیل شده است و تاکنون در مقابل تمامی مشکلات و تهدیدات با عزمی استوار ایستاده و ایران اسلامی را در پیشبرد اهداف انقلابی خود یاری نموده است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین