تاریخ انتشار:۱۵:۱۶ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
عصر دنا: مرضیه نادری بانوی بویراحمدی با ایجاد شرایط اشتغال برای شماری از زنان روستایی منطقه دشتروم بویراحمد ، توانسته شرایط فروش محصولات تولیدی بانوان منطقه را فراهم کرده و حتی یا جلب مشارکت خیران به بهبود معیشت زنان نیازمند این دهستان کمک کند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

ایرنا: با وجودی که بسیاری از اهالی تحصیل کرده مناطق روستایی برای یافتن شغل مناسب راهی شهر می شوند اما بانوی قصه ما ترجیح داده در زادگاه خود بماند و افزون بر ایجاد درآمد پایدار برای خود و خانواده اش ،تلاش هایی برای بهبود شرایط زندگی بانوان بی سرپرست یا بدسرپرست منطقه هم داشته باشد.

مرضیه نادری بانوی توانمند ساکن دهستان دشت روم که ۳۹ سال سن دارد ۱۴ سال پیش فعالیت های شغلی خود را با راه اندازی یک کارگاه کوچک خیاطی آغاز کرد و اکنون محصولاتش در کشورهای عربی هم مشتریان زیادی دارد.

این بانوی توانمند که دانش آموخته رشته صنایع دستی فرش است با راه اندازی شرکت تعاونی تولید و آموزش صنایع دستی، یک آموزشگاه فنی و حرفه ای و گروه جهادی شهدای دشتروم و صندوق های خرد زنان روستایی در تلاش است تا ناهمواری های زندگی بانوان روستایی را هموار کند.

تلاش های او باعث شد تا در کارگاه کوچکش محصولاتی مانندپرده و لباس محلی دوخته شود و تولیداتی مانند بالشت و پشتی برای جهیزیه عروس رونق گیرد تا جایی که پاییز همین امسال یک شهروند عراقی به او سفارش تولید یک هزار متر منگوله را داد و وقتی محصول سرپنجه هنرمندش به دست این انسان خوش ذوق رسید هنر ایرانیان را ستود.

نقش آفرینی بانوی بویراحمدی برای بهبود شرایط زندگی بانوان منطقه دشتروم

این بانوی هنرمند که اکنون ۹ شغل مستقیم ایجاد کرده و این هنرمندان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند به اینها بسنده نکرده است و عزم خود را برای استقلال بانوان جزم کرده به طوری که پس از ارائه آموزش های فنی و حرفه ای،مهارت های شغلی به فروش محصولات آنان کمک می کند.

بانوان ساکن منطقه دشتروم بویراحمد مرضیه را فرشته نجات خود دانسته و می گویند که او مواد اولیه مورد نیاز تولید محصولات صنایع دستی را خریداری و به در خانه هایشان برده و همانجا با پرداخت حق الزحمه ف محصولات تولیدی را تحویل می گیرد.

مرضیه که ماهیانه حداقل در یک نمایشگاه صنایع دستی استانی،منطقه ای،ملی یا بین المللی شرکت می کند حالا مشتریان ایرانی و خارجی زیادی پیدا کرده و محصولاتش را به آنان می فروشد.

او که بنیانگذار موسسه بیت الزهرای شهدای دشتروم نیز محسوب می شود می گوید که نشست های این موسسه هفته ای یک روز برگزار می شود تا با تهیه سیسمونی نوزادان زنان زیر ۴۰ سال سن آنان را به فرزندآوری تشویق کنند.

مرضیه که در مرکز مشاوره کارآفرینی حضرت معصومه (س) دشتروم فعالیت می کند تاکید می کند با حمایت سپاه ناحیه عشایر به بانوان روستایی مشاوره رایگان داده می شود تا به آنان کمک شود که چه محصولاتی در حوزه کشاورزی و صنایع دستی تولید کرده و چگونه تولیدات خود را بسته بندی و مشتری پسند کنند تا درآمد کافی داشته باشند.

او اضافه کرد:در این موسسه همچنین افراد متقاضی کارت مهارت برای تسهیلات به بسیج سازندگی برای دریافت تسهیلات معرفی می شوند.

بانوی هنرمند قصه ما اما راهکارهای دیگری برای رونق اشتغال در روستای زادگاه خود دارد و از مسوولان می خواهد تا به او کمک کنند تا یک اقامتگاه بومگردی در این روستا راه اندازی کنند.

نقش آفرینی بانوی بویراحمدی برای بهبود شرایط زندگی بانوان منطقه دشتروم

مرضیه اعتقاد دارد راه اندازی این مرکز گردشگری ضمن ایجاد شرایط استفاده از ظرفیت های طبیعی روستای دشت روم برای گردشگران بستر فروش دیگر محصولات اهالی را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه میوه هایی مانند سیب، هلو، آلو، گلابی، انگور در دشتروم تولید می شود تاکید می کند که ایجاد اقامتگاه بومگردی درآمد باغداران منطقه دشتروم را متحول می کند.

دشتروم منطقه‌ای سردسیری در فاصله ۱۷ کیلومتری جنوب شهر یاسوج و در مسیر جاده بابامیدان قرار دارد این منطقه پیش از این محل ییلاق عشایر بود ولی درحال حاضر به یک منطقه کشاورزی تغییر شکل یافته است.

این منطقه با قرار گرفتن در حوزه آبریز کوه‌های پازنان، دارای رودخانه‌ای دائمی و زیباست که در فصل بهار و تابستان دارای آب فراوانی است،منطقه عشایری منصورآباد، چشمه پهن، دلی بردخیاری، دلی اولادعلی مؤمن، روستای مورصفا و سواحل رودخانه از دیدنی های منطقه دشتروم است.

مرضیه نادری مسافر نمایشگاه بین المللی تهران

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرضیه نادری از هنرمندان نمونه استان است که تاکنون چندین عنوان برتر در نماییشگاه ها و جشنواره های ملی را کسب کرده است.

سعید طالبی پور تاکید کرد: این بانوی هنرمند یکی از ۳۰ فرد برگزیده برای شرکت در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی بین المللی است که بهمن ماه امسال به تهران اعزام می شود.

وی درباره ایجاد اقامتگاه بومگردی در روستای دشتروم به عنوان درخواست این هنرمند هم گفت: میراث فرهنگی با اعطای مجوز و تسهیلات بانکی از راه اندازی چنین مراکزی حمایت می کند.

برچسب ها: مرضیه نادری
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین