تاریخ انتشار:۲۲:۵۹ - ۰۶ دی ۱۴۰۲
عصر دنا: پروژه مهم بیواتانول و کنجاله تخمیری باشت پس از گذشت پنج سال از کلنگ‌زنی تنها ۱۵ درصدپیشرفت فیزیکی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

فارس:کلنگ احداث پروژه بیواتانول و کنجاله تخمیری باشت در آخرین روزهای اسفند ماه سال ۹۷ با حضور وزیر سابق سازمان صمت در شهرک صنعتی خان احمد باشت با سرمایه‌گذاری اولیه چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به زمین زده شد و قرار بود ۳۰ ماهه به اتمام برسد.

این طرح با هدف افزایش عدد اکتان بنزین و بهبود کیفیت سوخت کلنگ‌زنی شد، طرح بیواتانول باشت ظرفیت تولید روزانه ۲۰۰ هزار لیتر بیواتانول دارد که معادل یک‌ بیستم نیاز کشور است، ضمن اینکه علاوه بر بیواتانول کنجاله تخمیری خوراک دام به عنوان یک ماده مغذی با پروتئین بالا تولید شود که در چرخه غذایی و صنعت دام و طیور کشور بسیار مهم است

علاوه بر بیواتانول در این طرح کنجاله تخمیری خوراک دام به‌عنوان یک ماده مغذی با پروتئین بالا نیز تولید می‌شود که در چرخه غذایی و صنعت دام و طیور کشور بسیار مهم است اما با گذشت پنج سال پروژه تنها ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

در سفر دور اول دولت سیزدهم به کهگیلویه و بویراحمد پروژه بیواتانول باشت دیده شد و ۴۵۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی پروژه در نظر گرفته شد اما با گذشت دو سال تاکنون این میزان اعتبار به پروژه اختصاص نیافته و کار خاصی برای کارخانه بیواتانول انجام نگرفته است.

در همین خصوص رئیس سازمان‌ صمت کهگیلویه و بویراحمد به خبرنگاران گفت: عملیات اجرایی این طرح  سال ۹۸ آغاز شد و هم‌اکنون ۱۵ درصد پیشرفت پروژه است.

سید امیرتیمور موسویان به سرمایه‌گذاری این پروژه اشاره و عنوان کرد: سرمایه‌گذاری اولیه پروژه سه هزار میلیارد تومان است که باید تلاش شود تا ضمن تامین منابع مالی پیشرفت فیزیکی مناسبی محقق شود.

این مسوول عنوان کرد: ظرفیت تولید طرح بیواتانول باشت ۶۶ میلیون لیتر پیش‌بینی شده است که با توجه به نزدیکی طرح به بنادر جنوبی، باید برای صادرات ۳۰ درصد تولیدات این طرح، برنامه ریزی شود تا شاهد ارزآوری این طرح در سال اول به میزان حداقل ۱۱ میلیون یورو باشیم.

وی با بیان اینکه در صورت رفع مشکلات و راه‌اندازی پروژه برای ۲۵۰ نفر شغل ایجاد می‌شود، گفت: اگر اعتبارات مورد نیاز پروژه تامین شود در سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش فارس احداث این کارخانه تنها منجر به توسعه اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد نمی‌شود بلکه این طرح با تولید بنزین گیاهی به کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی نیز کمک می‌کند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین