تاریخ انتشار:۱۶:۳۱ - ۲۴ مهر ۱۴۰۲
عصر دنا: داستان استفاده از گرگر(جره) حکایتی غمناک وهراس انگیز برخی نقاط محروم و روستاهای کهگیلویه وبویراحمد است که سالیان متمادی است این "نیمکت آهنی" مخوف وهراسناک و آن ریسمان پولادین در کشاکش سنگ و آب و بر فراز رودخانه های خروشان این دیار چه مصیبت ها ودردها که بر خانواده ها و کودکان و دختران معصوم به بار نیاورده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

کودکان و دختران و روستانشینانی که بر روی این نیمکت سخت و آهنی با دل های لرزان می نشینند تا حتا برای انجام کوچکترین کاری و یا خرید از مغازه ای هم مجبور باشند از رودخانه های دهشتناک "مارون و خرسان و یا ایدنک" به ویژه در زمستان های سخت عبور کنند و اما تاوان استفاده از این ارابه مرگ را با قطع بند انگشتی و یا به قیمت جانشان بپردازند.

روستای "موگر" لنده "بیدانجیر" در چرام و "گاودانه علیرضا" "دره نی"، "چم رود" "دشتک علیا و سفلی و چندین روستای دیگر از توابع شهرستان کهگیلویه هستند که تجربه تلخ و تاوان سنگین استفاده از گرگر را بارها چشیده اند .

به گفته برخی اهالی این روستاها استفاده از ارابه مرگ (گرگر) ظرف سالیان گذشته ده ها نفر را به کام مرگ کشانده و باعث قطع انگشتان صدها کودک و دانش آموز و اهالی این روستاها شده است.

"طریق الطیب"موگر و انگشتانی که دیگر بریده نمی شود

البته استفاده از گرگر برای زنان باردار این مناطق هم بسیار گران تر و غم انگیزتر بود و از غمبارترین روایت مردم این مناطق و در واقع سخت ترین شرایط عبور از این وسیله آن زمانی بود که مجبور بودند زن بارداری را برای زایمان و رساندن او به مراکز درمانی از رودخانه عبور دهند.

برخی اهالی و مردم این مناطق از جمله در حوزه بیدانجیر و روستاهای دشتک علیا، سفلی و کوه شره و مناطق دشمن زیاری کهگیلویه مجبور به ترک روستاهای خود شده اند و از سرناچاری به حاشیه ها و سراب کاذب شهرها پناه آورده اند.

البته روستای "نسه کوه" هم که از روستاهای هم مرز با استان چهارمحال و بختیاری است را نیز به این روستاها اضافه کنیم و حکایت آن معلم و چهار دانش آموز ابتدایی این روستا که یک سال تحصیلی را با دلهره و ترس و عبور از مسیر رودخانه دهشتناک خرسان با صخره ها و دره های مخوف و ترسناکش سپری می کنند.

اما از میان آن روستاهایی که خالی از سکنه شده اند و روستانشینانی که ناچار به ترک و مهاجرت کرده اند؛ مردمان و برخی خانواده های روستای موگر از توابع شهرستان لنده برغم همه سختی ها و ناملایمات و نبود امکانات دل از یار و دیارشان برتافته اند و ماندن در روستا به برکت خون شهید را بر یک عمر زندگی در سراب کاذب شهرها عوض نکردند.

آنها اگرچه در زادگاهشان ماندند و تحمل سال ها رنج و درد را با جره چشیده اند اما قرار است به برکت خون تنها شهید روستا و تحقق آرزوی دیرینه اش که احداث جاده دسترسی بود اتفاق های خوبی در زمینه ایجاد زیرساخت ها به ویژه احداث پل بر روی رودخانه برای اهالی این منطقه رقم بخورد.

آنها البته حلاوت و مزد ماندن و تحمل سال ها رنج ها و درد را چشیده اند و قرار است اتفاق های خوبی در زمینه ایجاد زیرساخت ها به ویژه احداث جاده دسترسی برای اهالی روستا رقم بخورد.

طریق الطیب و تحقق خواسته شهید روستای موگر

شهید "هدایت الله طیب" متولد روستای موگراز توابع شهرستان لنده که تحصیل در فلوریدای آمریکا را رها و با لبیک به فرمان امام امت، رهسپار جبهه می شود؛ سالهاست مردم زادگاهش با استفاده از ابزار پرخطر «جره» از روی رودخانه مارون عبور می کنند ؛ هم اینک به نظر می رسد به همت مسئولان و مدیریت اجرایی استان و برکت سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان کهگیلویه وبویراحمد، وصیت و سفارش این شهید برای ساخت جاده روستا در مسیر تحقق قرار گرفته است.

احداث جاده دسترسی به روستای موگر سوق (طریق الطیب) زادگاه شهید هدایت الله طیب از شهدای شاخص استان، به عنوان یکی از درخواست های مردمی و مطالبات جدی در دور سفر هیات دولت به کهگیلویه وبویراحمد مصوب شد.

در بخشی از وصیت این شهید آمده است: «در زمان حیات خود نتوانستم خدمتی برای مردم انجام دهم، مرا در زادگاهم دفن کنید تا به علت حضور آرامگاهم در این مکان، مسئولان خدمتی به مردم این روستا ارائه دهند.»

روستای موگر سوق که زمانی ۴۰ خانوار داشت هم اینک به دلیل مشکلات جاده دسترسی تنها ۱۰ خانوار در آن سکونت دارند.

برای رسیدن به روستای موگر باید از شهر سوق گذشت و سپس مسیر پیچ در پیچ و سنگلاخی روستاهای بی بی زلیخایی و برم سبز را طی کرد،پس از پیمایش ۴۵دقیقه جاده ناهموار، رودخانه خروشان مارون مسیر دسترسی به روستا را مسدود کرده و نیاز است پلی برای ورود به روستای موگر ساخته شود.

مردم این روستا با استفاده از ابزار پرخطر «جره» از روی رودخانه مارون عبور می‌کنند که با اتمام این پل مشکل برطرف می‌شود.قرار است به همت دولت سیزدهم تا پایان امسال عملیات ساخت جاده و پل در این منطقه به اتمام برسد تا پس از ۴۱ سال انتظار وصیت یک شهید برآورده شود.

البته از این دست کارهای جهادی دولت برای خدمت به خانواده شهدا کم نیستند و یکی از مثال های خوب آن پایان فراق ۳۷ ساله مادر شهید نردعلی نوری کتج در لنده است که زمانی جاده دسترسی به روستای گرگ «مال‌رو» بود که به مرور زمان این مسیر هم مسدود شد به‌طوریکه امکان تردد خودرو در آن وجود نداشت و به قول اهالی این منطقه حتی تراکتور امکان طی این مسافت را نداشت.

 

سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد سال ۱۴۰۱ وقتی به دیدار مادر شهید نردعلی نوری رفت و متوجه خواسته و مطالبه این مادر شهید شد، قول داد که جاده دسترسی به گلزار شهید نردعلی نوری را برای تردد خودروها آماده کند.چند ماه از اولین دیدار استاندار با مادر شهید نوری نگذشته بود که زیرسازی و آماده سازی این جاده دسترسی انجام گرفت.

روستای شهید طیب از بن بست خارج می شود

در این دولت کارهای زیرساختی و تحول زای بسیاری صورت گرفته و برای نمونه پلی در روستای شهید طیب در روستای موگر که ۱۴ سال در این شهرستان نیمه کاره رها شده بود در طول سه ماه ساخته شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: روستای موگر در بالادست رودخانه و سد مارون قرار دارد این منطقه دارای ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی است و یکی از مکان‌های بکر گردشگری محسوب می‌شود اما به دلیل نبود جاده دسترسی امکان بهره‌مندی مردم وجود ندارد.

سید علی احمدزاده ادامه داد: در موگرمون و مسیر شهید طیب کارهایی باید انجام شود تا رفت و آمد برای مردم تسهیل شود.

این روستا در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر سوق قرار دارد و شغل اصلی خانوارهای ساکن در روستا بیشتر دامداری است.در فصل زمستان با توجه به بارندگی های زیاد ارتباط روستا با بخش سوق قطع می شود.

 

صفر تا ۱۰۰ عملیات اجرایی جاده دسترسی به موگر

در مرحله نخست با استفاده از ماشین آلات دستگاه های اجرایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران ۱۵ کیلومتر از مسیر دسترسی به روستای موگر آماده زیرسازی شده است.

جاده مذکور با پیگیری های استاندار کهگیلویه و بویراحمد با یک حرکت جهادی و استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی آماده زیرسازی و آسفالت شده است اگر قرار بود این طرح با استفاده از بودجه انجام می شد میلیاردها تومان هزینه نیاز داشت.

به منظور احداث پل دسترسی به روستای موگر از توابع سوق ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.

۲۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور و ۵۰ میلیارد ریال هم از محل بودجه هدفمندی یارانه ها برای ساخت این پل پیش بینی شده است.

با توجه به قرار داشتن روستای موگر در نزدیکی سد مارون پس از بهره برداری از پل دسترسی این روستا و زمینه فعالیت هایی همچون آبزی پروری و کشاورزی در این منطقه فراهم خواهد شد.

شمار قابل توجهی از اهالی روستای موگر به دلیل مشکلات زیرساخت های جاده ای از این روستا مهاجرت کرده اند که با تحقق این امر زمینه آبادانی دوباره و حتا امکان برگشت برخی خانواده ها به این منطقه نیز فراهم می شود.

به دلیل وجود رودخانه مارون نه تنها اهالی موگر سوق به سختی به مناطق دیگر عبور و مرور می کنند بلکه علاقه مندان به شهید هدایت الله طیب برای زیارت آرامگاه این شهید با مشکل مواجه هستند که دولت سیزدهم در یک اقدام جهادی با شروع عملیات اجرایی و احداث پل بر روی رودخانه زمینه خروج موگر سوق از بن بست ارتباطی را فراهم کرد.

پیشرفت کاری ۹۰ درصدی پل روستای شهید طیب (موگر)

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد از پیشرفت ۹۰ درصدی پل روستای شهید طیب (موگر) خبر داد.

عابد محمدی گفت: مهم‌ترین مطالبات چندین ساله مردم روستای موگر در بخش مرکزی شهرستان لنده و وصیت شهید طیب بحث احداث جاده ارتباطی برای روستای موگر بود که این مهم در حال تحقق یافتن است.

مهم‌ترین مطالبات چندین ساله مردم روستای موگر در بخش مرکزی شهرستان لنده و وصیت شهید طیب بحث احداث جاده ارتباطی برای روستای موگر بود که این مهم در حال تحقق یافتن است.

وی افزود: این طرح در مراحل پایانی و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد پیشرفت کاری دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه افزود:اعتبار این طرح ۱۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه استان و سفر ریاست محترم جمهوری تامین شد.

محمدی در ادامه گفت:این پل به طول ۱۵۴ متر با بیش از۹ پایه بر روی رودخانه مارون جهت تردد مردم روستای موگر اجرایی شد.

نگاهی به زندگی شهید هدایت الله طیب؛ از فلوریدا تا کهگیلویه

شهید هدایت الله طیب در نیمه شب چهاردهم مرداد سال ۱۳۳۳ در روستای موگر از توابع شهر سوق در استان کهگیلویه و بویراحمد دیده به جهان گشود.

"طریق الطیب"موگر و انگشتانی که دیگر بریده نمی شود

وی برای ادامه تحصیل راهی شهرستان بهبهان از توابع استان خوزستان شد و در مدرسه ۲۵ شهریور (شهید بخردیان کنونی) تحصیلات متوسطه خود را گذراند.

شهید طیب در دوران دبیرستان به فعالیت علیه رژیم طاغوتی شاهنشاهی پرداخت تا اینکه در خردادماه سال ۱۳۵۳ عوامل ساواک مقابل دبیرستان ۲۵ شهریور بهبهان او را دستگیر و به گچساران منتقل کردند.

وی در روز پانزدهم شهریور ماه سال ۱۳۵۶ برای ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت کرد و پس از چندماه آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، وارد دانشکده کشاورزی سنت پترزبورگ فلوریدا شد و در رشته مهندسی کشاورزی تحصیل خود را آغاز کرد.

او در آمریکا نیز آرام نگرفت و فعالیت‌های ضد رژیم پهلوی خود را گسترش داد و به فعالیت‌های ضد استکباری تبدیل کرد و با برپایی جلسات سخنرانی، به هدایت جوانان مسلمان ساکن آمریکا اقدام کرد و با همکاری تعدادی از دانشجویان مسلمان به تأسیس انجمن اسلامی دانشجویان اروپا و آمریکا در ایالت فلوریدا اقدام کرد و هشتم تیرماه سال ۱۳۵۸ در یک انتخابات به عنوان نماینده دانشجویان سنت پترزبورگ فلوریدا انتخاب شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی و در حالی که کمتر از ۲ ماه از آغاز جنگ نگذشته بود به وطن بازگشت تا در دفاع از وطن اسلامی تلاش کند و با توجه به اینکه او در دوران سربازی دوره سلاح‌های سنگین را فرا گرفته بود، پس از ورود به ایران خود را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهران معرفی و پس از سپری کردن دوره یک ماهه آموزش نظامی در شیراز، مدت شش ماه را در جبهه‌ آبادان خدمت کرد.

او در آبان ماه سال ۱۳۶۰ برای بار دوم به جبهه‌ اعزام شد و به عنوان معاون گروهان رزمی حضرت مهدی (عج) فعالیت خود را آغاز کرد و همزمان با شروع عملیات فتح المبین، فرماندهی تانک‌های چیفتن را بر عهده گرفت،این شهید والامقام پنج روز بیشتر از سال ۶۱ نگذشته بود که در منطقه رقابیه به فیض شهادت نائل شد.

بخش سوق با بیش از ۱۳ هزار نفر جمعیت داری ۷۵ روستای بزرگ و کوچک است.

شهرستان ۱۳۱ هزار نفری کهگیلویه با چهار بخش، چهار شهر و ۱۰ دهستان ۴۱۷ شهید گلگون کفن تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین