تاریخ انتشار:۱۲:۴۲ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
رئیس جهاددانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد:
عصر دنا: رئیس جهاددانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نرخ معلولیت در استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۳ درصد بوده که این میزان در ۱.۵ درصد است، ۷۸ درصد معلولیت های استان مادرزادی است که ۶۸ درصد از مجموع معلولیت های مادر زادی، مربوط به والدین خویشاوند و فامیل هستند.۷ درصد معلولیت ها ناشی از تصادفات و سوانح هستند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

«سید جواد هاشمی مهر» روز سه شنبه ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۲ در نشست مشترک استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی و جهاددانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد که در رابطه با راه اندازی مراکز خدمات تخصصی پزشکی جهاددانشگاهی استان برگزار شد، گفت: بالا بودن آمار معلولان در استان نسبت به جمعیت نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

وی افزود: جمعیت معلولان مستمری بگیر استان کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به ۱۸ هزار نفر است که سه درصد جمعیت این استان است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آمار راه‌اندازی مرکز جامع تخصصی ژنتیک از ضروریات استان بوده و از مصوبات سفر دور دوم دولت به استان است که به همت جهاد دانشگاهی این آزمایشگاه راه اندازی می شود.

هاشمی مهر تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در جهت راه اندازی این آزمایشگاه از حمایت های همه مسئولان استانی برخوردار است و همه عوامل باید برای ریشه کنی بیماری‌های ژنتیکی پای کار بیایند.

وی با بیان اینکه مرکز غربالگری سرطان در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد، ادامه داد: نیازمند راه اندازی مرکز غربالگری سرطان زنان در سطح این استان هستیم.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: متاسفانه این استان در زمینه رشد و شیوع سرطانی جزو استانهای پیشتاز است و آمار ابتلا به سرطان بخصوص سرطان معده در استان بالاست که باید اقدامات پیشگیرانه در این خصوص انجام شود.

هاشمی مهر خاطرنشان کرد: در جهت پیشگیری از بیماری سرطان نیاز است موضوع استفاده از سموم در بخش کشاورزی مورد توجه باشد و حوزه اقتصادی و جهاد کشاورزی به این موضوع نظارت کنند.

وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی یک ظرفیت بزرگ در استان کهگیلویه و بویراحمد است که نیاز است از طریق رسانه ها و صدا و سیما به عنوان یک مرکز علمی تاثیرگذار بیش از پیش به مردم استان معرفی شود.

«سید احسان عسکری»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به بازدید از مراکز مختلف جهاد دانشگاهی در سراسر کشور گفت: جهاد دانشگاهی باید بهتر به مردم معرفی شود.

وی اظهار کرد: حوزه اقتصادی و سیاسی استانداری با حمایت استاندار در جهت توسعه زیرساخت ها همکاری لازم را انجام می دهند.

«سید داود موسویان»، رئیس جهاددانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: جهاددانشگاهی ۱۱ سازمان، ۳۲ واحد، سه پژوهشگاه تحقیقاتی، یک پژوهشکده، ۳۰ پژوهشکده تخصصی و ۱۵۷ مرکز علمی کاربردی، سه پارک علم و فناوری، ۲۴ مرکز رشد و ۴۰ مرکز نوآوری در سراسر کشور دارد.

وی افزود: نرخ معلولیت در استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۳ درصد بوده که این میزان در ۱.۵ درصد است، ۷۸ درصد معلولیت های استان مادرزادی است که ۶۸ درصد از مجموع معلولیت های مادر زادی، مربوط به والدین خویشاوند و فامیل هستند.۷ درصد معلولیت ها ناشی از تصادفات و سوانح هستند.

موسویان اظهارکرد: با وجود این وضعیت معلولیت در استان کهگیلویه و بویراحمد متاسفانه هیچ گونه آزمایشگاه تخصصی ژنتیک، مشاوره، غربالگری و تشخیص در استان نداریم. افراد و خانواده های نیازمند به این خدمات مجبور هستند به برخی استان‌های همجوار مراجعه کنند که با مشکلاتی همچون هزینه، اسکان، ایاب و ذهاب و سایر مسایل مواجه می شوند.

رئیس جهاددانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در سال حدود سه میلیارد تومان تنها بهزیستی استان در زمینه آزمایش های ژنتیک هزینه می کند که به آزمایشگاه های طرف قرار داد در استانهای خوزستان و فارس پرداخت می شود.

موسویان تصریح کرد: این درحالی است که جهاددانشگاهی استان با شناسایی خلا نبود این آزمایشگاه و مرکز در استان جهت رفاه حال مردم، اقدام به راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک در شهر یاسوج کرده است و در صورت حمایت و بهره برداری از این مرکز تخصصی هزینه آزمایشات کمتر از بخش خصوصی خواهند بود.

وی ادامه داد: مرکز جامع ژنتیک جهاددانشگاهی استان تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ساختمان آماده و برخی دستگاهها خریداری شده و با کمبود اعتبار مواجه شده ایم که امیدواریم با توجه به اینکه جز مصوبات سفر دوم رئیس جمهور قرار گرفته با حمایت ها و کمک‌های استانداری و دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط استان در آینده نزدیک افتتاح و به بهره برداری برسد.

رئیس جهاددانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: افتتاح و بهره برداری از مرکز جامع ژنتیک جهاددانشگاهی استان نیازمند ۷ میلیارد تومان اعتبار است.

موسویان بیان کرد: با توجه به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در بین ۷ استان در زمینه سرطان سینه زنان در کشور است این نهاد دنبال و پیگیری است که با همکاری و مشارکت پژوهشکده سرطان معتمد، مرکز تخصصی سرطان پستان زنان را در یاسوج راه اندازی کنیم که نیازمند همکاری استانداری و دستگاه‌های مربوطه هستیم. 

«مرجان خلفی»، معاون پیشگیری بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: بهزیستی در سطح این استان به ۲۷ هزار معلول خدمات غیر مستمر ارائه می دهد که از این تعداد ۱۸ هزار نفر معلول بصورت مستمر خدمات دریافت می کنند. وضعیت معلولیت نسبت جمعیت استان در سطح کشور بالاست.

وی افزود: مشاوره و آزمایش ژنتیک مورد نیاز جامعه هدف بهزیستی و مردم عادی هستند که امیدواریم به راه اندازی مرکز ژنتیک جهاددانشگاهی این کمبود در استان رفع شود. سه مرکز مشاوره ژنتیک در شهرهای یاسوج، دهدشت و گچساران فعالیت دارند که درصورتی افراد مراجعه کننده به این مراکز تشخیص دهند که نیاز است به انجام آزمایش ژنتیک، به آزمایشگاههای طرف قرارداد در شیراز و اهواز اراجاع داده می شوند..

خلفی اظهارکرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد آزمایشگاه ژنتیک وجود ندارد که به همین دلیل افراد نیازمند به این آزمایشات را به استانهای خوزستان و فارس ارجاع می دهیم.

معاون پیشگیری بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تعرفه آزمایش های زنتیک بالاست و با نرخ دولتی بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان است، با توجه به آگاهی بخشی از دورترین نقاط استان متقاضی آزمایش زنتیک هستند که اگر در استان این مرکز راه اندازی شود خدمات دهی به جامعه هدف بهزیستی و مردم استان بهتر خواهد شد.

همچنین «سعید جاودان سیرت»، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه این نشست گفت: راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک در استان حرکت ارزشمند، خوب و ماندگاری خواهد بود چراکه خیلی از بیماریهایی که بوجود می آیند بدلیل اختلالات ژنتیکی و کروموزمی است که با انجام آزمایش ژنتیک بهتر تشخیص داده می شوند.

وی افزود: با راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک در استان کهگیلویه و بویراحمد از سوی جهاددانشگاهی بخش زیادی از بار بیماری‌های استان بخصوص معلولیت ها کمتر خواهد شد.

جاودان سیرت اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان در زمینه ایجاد و راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک و مرکز تخصصی سرطان پستان زنان جهاددانشگاهی همکاری و مساعدت لازم را خواهد داشت که در خصوص مرکز سرطان پستان باید طی نشست های مشترک تخصصی راه اندازی این مرکز بررسی شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: سرطان در حال افزایش است و بیشتر بدلیل مسایل ژنتیکی است. برای هر مراجعه کننده به مراکز درمانی یک پرونده جامع جهت پیشگیری تشکیل می دهیم.

گفتنی است؛ که در این نشست مقرر شد دانشگاه علوم پزشکی همکاری لازم را در خصوص تمدید موافقت اصولی درمانگاه و آزمایشگاه ژنتیک جهاددانشگاهی تا راه اندازی به عمل آورد، دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به نبود فارغ التحصیل PhD ژنتیک انسانی در استان، موافقت و همکاری لازم را جهت انتقال یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای استفاده بعنوان مسئول فنی درمانگاه و آزمایشگاه انجام دهد، پیگیری ها لازم از سوی استانداری برای تخصیص اعتبارات مصوب در سفر دوم رئیس جمهور جهت راه اندازی این مرکز انجام شود، با توجه به اینکه در زمینه غربالگری و تشخیص سرطان پستان در زنان استان کهگیلویه و بویراحمد نگرانی هایی جدی وجود دارد دستگاههای مرتبط، برای فراهم کردن زیرساختهای لازم جهت راه اندازی مرکز پیشگیری، تشخیص زودهنگام بیماری های غیرواگیر و سرطان با جهادانشگاهی استان همکاری کنند و در خصوص این مرکز یک نشست تخصصی تز با حضور نمایندگان پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی و جهاددانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد تشکیل و نتیجه به معاون سیاسی و امنیتی استاندار اطلاع داده شود و در خصوص ظرفیت ها و توانمندی‌های جهاددانشگاهی در سطح ملی و تخصصی که می تواند به استان کمک کند از سوی جهاددانشگاهی استان فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شود تا از توان دستگاههای اجرایی و اداری استان برای پیشبرد این ظرفیت ها اقدامات لازم صورت گیرد.

انتهای پیام

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین