کد خبر: ۲۰۹۱۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار:۰۸:۳۷ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۲
عصر دنا: شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد در بیانیه ای نسبت به عملکرد ضعیف شورای شهر یاسوج واکنش نشان داد و از اعضای این شورا جهت حضور در دانشگاه ها و پرسش و پاسخ با دانشجویان دعوت کرد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

متن بیانیه به شرح زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم
باید با روحیه‌ای بسیجی یعنی با «احساس تکلیف، بدون توقع، فداکارانه، بدون خودنمایی و برای رضای خدا» کار کرد و حتی یک روز را برای خدمت به مردم از دست نداد.
امام خامنه‌ای (مدظله العالی)

با بررسی قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شورا‌های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، در می‌یابیم؛ که اصلی‌ترین رسالت شورای‌های اسلامی، پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، پرورشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم و نظارت بر امور روستا، بخش و شهر می‌باشد و هم چنین متوجه گستردگی دامنه فعالیتی و حیطه وظایفی و اختیاراتی این شورا‌ها میشویم. لکن پس از دقت نظر در عملکرد شورای شهر یاسوج، خلاف رسالت فوق متصور میشود؛ به گونه‌ای که با مداقه در عملکرد شورای کنونی شهر یاسوج، با صراحت تمام میتوان، عدم شایستگی لازم، سوء مدیریت و نیز کمبود خدمت صادقانه و پیگیرانه را عنوان کرد.

طبق تبصره اول ماده ۷۱ قانون تشکیلات و وظایف شورا‌ها، یکی از اصلی‌ترین وظایف شورای شهر، انتخاب شهردار بلافاصله پس از رسمیت یافتن است؛ انتخاب شهرداری که در ایام زیست فعالیتی ششمین شورای شهر یاسوج، از عامیانه‌ترین حواشی بوده است و از ابتدا تا به حال، کانون توجه بوده و کماکان نیز بلاتکلیف است و با سرپرست اداره می‌شود و همین مسئله ابتدایی‌ترین مصداق سوء مدیریت و سوء مسئولیت و هم چنین محرزترین ترک فعل شورا می‌باشد.

آنچه درباره ششمین شورای شهر یاسوج حائز اهمیت است، حواشی بی پایان و وضع آشفته مداوم آن است. شورایی که وقت خود را مصروف حواشی کرده و بیشتر محلی برای قهر و آشتی، تصمیمات سلیقه‌ای، جدال‌های شخصی و بهانه تراشی برای فرار از مسئولیت بوده است، تا محلی برای تشکیل شورا جهت خدمت رسانی و انجام وظایف قانونی.

درست است که اختلاف سلایق خود از دلایل پیشرفت است، اما وقتی اعضای شورا تفاهم و همدلی که منشأ خیر و صلاح است را نداشته باشند، تعادلی برای گفت و گوی کارساز و شور کردن نیز نخواهند داشت؛ لذا نامیدن این نهاد به شورا صحیح نیست.

نکته‌ای که از دیرباز تا کنون مورد غفلت بوده است و ضرورت دارد به آن پرداخته شود، توجه شورای شهر در فعالیت‌های خود به مختصات شهر اسلامی و آبادانی شهری از منظر تمام شاخصه‌هایی است که در ماده اول قانون تشکیلات و وظایف شورا‌ها به آن اشاره شده است و مصداق هایی، چون استقرار بخشیدن به جو اسلامی و فرهنگی سالم، حفظ اصالت اسلامی و ملی در امورات، پرداختن به نیاز‌های فوری در عین اهتمام به کار‌های زیربنایی، اولویت دادن به مناطق مستضعف نشین، تاثیر ناپذیری از نفوذ ثروتمندان و جاذبه ثروت، آلوده نشدن به اسراف و هدر ندادن بیت المال با تجملات زائد، سالم سازی محیط زیست و تسهیل زندگی مردم از ملزومات آن است.
اما به آن‌ها توجهی نمیشود! به طوریکه اکثر افراد شورا‌های شهر را شورایی صرف، برای انجام امورات بنایی و زیربنایی به معنای حوزه عمرانی میدانند و از شاخصه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی آن‌ها آگاهی ندارند.
بر همین اساس متذکر میشویم که با بررسی بافت فرهنگی شهر یاسوج به ضدفرهنگ‌هایی برمیخوریم که بسیار لازم است در برنامه جدی و مستمر شورای شهر قرار گیرد که به همین منظور پیشنهاد میشود شورای شهر هیئتی اندیشه ورز یا گروه مرجع علمی-تجربی با حضور نخبگان، دانشگاهیان و دانشجویان جهت آمایش و احصاء مسائل استان و یافتن راهکار‌های مناسب برای آن‌ها تشکیل دهد. چرا که بنیاد این نهادِ اجتماعی، حل عملگرایانه مشکلات عینی مردم و از اهدافش راحت‌تر و اخلاقی‌تر کردن زندگی شهروندی است.

معتقدیم شورای کنونی شهر یاسوج تقریبا به حال خود رها شده و مبتلا به حالت خلأ و کمای اجرایی می‌باشد. بر همین اساس ضرورت داشت و دارد که فرمانداری بویراحمد، استانداری و سازمان بازرسی با ورود جدی، بدون تعارف و سازنده، ضمن نظارت و حسابرسی موثر، وضعیت بهتری را بر شورای شهر یاسوج حاکم کنند و به جلسات مختصر فاقد خروجی بسنده ننمایند تا شورای شهر براساس وظایف خود خدماتی هر چه بهتر و در شأن مردم در دوسال پیش رو ارائه دهد. اما متأسفانه بعد از گذشت دو سال شاهد اهمال و ترک فعل نهاد‌های نظارتی در این زمینه بوده ایم.
فقدان نظارتی‌ای که مبتلابه همیشگی استان بوده و عنصر مفقودی بر تمام مراجع در استان می‌باشد؛ به گونه‌ای که شاهد تصمیماتی کاملا سلیقه ای، قانون گریزی و عمل کردن مطابق امیال شخصی هستیم و نمود واقعی و واضح آن را در وضعیت اجاره بها‌ها و آشفتگی در حوزه مسکن استان مشاهده می‌کنیم که بالتبع این مهم خود جای شرح مفصل دیگر دارد.

اکنون برای یافتن پرسش‌هایی که ما را در پاسخ به چرایی ناکارآمدی ششمین شورای شهر یاسوج می‌رساند، کافی است نگاهی واقع بینانه داشته باشیم. نگاهی که بر اساس آن با جرأت تمام میتوان عنوان کرد، عملکرد طایفه‌ای و قومیتی دلیل اصلی این ناکارآمدی است. موضوعی که اهم مسئله استان و علت اصلی و مبرهن عقب افتادگی استان از توسعه بوده و کماکان نیز می‌باشد؛ اما متأسفانه نه خود ما مردم استان و نه مسئولان به آن توجه وافر نداریم! هم چنین میتوان از رویه ناصحیح رأی جمع کردن کاندیدای شورا‌های شهر، دست یابی به کرسی شورا به هر قیمت، وعده دادن‌های پوشالی و شعار‌های فانتزی و رویایی، فقدان نظارت کارساز و مطلوب نهاد‌های نظارتی و فقدان توانمندی و شایستگی و دانش لازم اعضا‌های شورا‌های شهر نیز نام برد.

اینک ضمن دعوت از اعضای شورای شهر یاسوج، جهت حضور در دانشگاه‌ها و پرسش و پاسخ با دانشجویان پیرامون ایرادات عملکردی، مواردی را مطرح می‌کنیم که ضرورت می‌دانیم از طرف مسئولان به صورت شفاف پاسخ داده شوند:
۱- شفاف سازی پیرامون امتیازاتی که در شهر یاسوج وجود دارد و ویژه اعضای شورای شهر هستند. اینکه این امتیازات چه میزان و چه اساس قانونی دارند؟
۲- شهرداری و شورای شهر یاسوج ناظر به رشوه خواری و مبارزه‌ی با آن و هم چنین برخورد با افراد فرصت طلب و سودجو کاملا شفاف پاسخ دهند.
۳- نگاه جامع اعضای شورای شهر و شهرداری یاسوج با توجه به حیات طیبه اسلامی و عنوان پایتخت طبیعت کشور بودن شهر یاسوج چگونه است؟
۴- چرا وضعیت نابسامان شهرداری و شورای شهر یاسوج تعیین تکلیف نمیشود؟ (چه توسط مسئولین این دو نهاد و چه توسط مراجع بالادستی و نظارتی)
۵- چرا طرح تفضیلی که سال ۱۳۹۵ بازنگری شده و در سال ۱۳۸۵ برای آخرین بار توسط اداره راه و شهرسازی تحویل شهرداری شده بود (و این در حالیست که می‌بایست هر ده سال این طرح بازنگری شده و تحویل شهرداری شود) بعد از گذشت ۱۷ سال هنوز از طرف اداره راه و شهرسازی به شهرداری یاسوج تحویل داده نشده است؟
۶- چرا معوقات و بدهی‌های میلیاردی پسماند ادارات حتی خود استانداری سر موعد برای شهرداری یاسوج پرداخت نشده است؟

آنچه مشخص است کارنامه نامطلوب شهرداری و شورای شهر یاسوج در سایه فقدان نظارت جدی و نیز همکاری موثر ادارات، نهاد‌ها و سازمان‌های استان است که با این منوال، دیوارشان همچنان کج خواهد رفت و مطابق معمول مردم باید هزینه آن را بپردازند و ارائه خدمات رفاهی به آنان به صورت نسبی میگردد تا جاییکه در فقدان شهردار داشتن شهر یاسوج، دانشگاه‌های این شهر امکان انعقاد قرارداد برای سرویس ایاب و ذهاب دانشجویان در ترم تحصیلی آتی را نداشته باشند!

کلام آخر.
با بررسی دقیق وضعیت فعلی شهر یاسوج که مصداق بارز رنگ رخساره نشان میدهد از سر درون است؛ به وضوح در می‌یابیم که گزافه نیست اگر میگویند ششمین شورای شهر یاسوج، مفتضح‌ترین در عملکرد، رکورد دارترین در حواشی، بی نظم‌ترین در برنامه ریزی، ضعیف‌ترین در تصمیم گیری، فعال‌ترین در حیف و میل منافع عمومی و کم اهمیت‌ترین به اعتماد مردم می‌باشد.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد

ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
سلام برادر بسیجی فعلا سردار عظیمی فر و محمد صادق عظیمی فر مشاور وزیر به چگنی و اوجی زنگ بزنن که ریحان بهادر همچنان ابقا باشد در گاز استان بقایای حکومت خان و کدخدایان باقی بماند مشکل از برخی ... است که با تظاهر به انقلابی گری از تخلف حمایت می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
سلام
گل گفتی خرابی پیش فرزندان آقازاده ها می باشد
خدام
|
Jersey
|
۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
وقتی شورای شهر میشه شورای منفعت طلبی و تقابلات سیاسی و از امام جمعه گرفته تا نهادهای امنیتی و سیاسی تا نمایندگان مردم در مجلس از کسانی حمایت می‌کنند که فردای قیامت در پیشگاه خداوند و شهدا هزار درصد شرمنده و سرافکنده هستن دیگه انتظاری نیست
در شورای فعلی شهر یاسوج دو نفر از آنان هیچ گاه تایید نشدند و بصورت غیره قانونی عضو شورا هستن و جالب اینکه یکی از آنان رو بعنوان شهردار معرفی کردند
خداوکیلی اگه نوک سر یک سوزن شرف بود ، تعهد بود امثال آقای هدایت اکبری رو نباید میذاشتن کاندیدا بشه چه برسه به اینکه حمایت بشه و رای هم بیاورد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین