تاریخ انتشار:۲۲:۰۵ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
دبیر ستاد امر به معروف کهگیلویه و بویراحمد:
عصر دنا: حمزه پیش‌قدم با اشاره به دنیای متغیر و نسلی متحول بیان کرد: اخبار واصله از رشد علمی، نشان از تحول عظیم در جوامع بشری دارد؛ چرا که در چندسال اخیر سه خبر علمی که بشر را در بهت و حیرت عجیب فرو برده، نشان از آینده ای با تغییر و تحول عظیم می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

عصردنا_میلاد راوند: به همت ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد جلسه برنامه‌ریزی برای آمران به معروف با حضور مسئول پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد. 

در ابتدای این جلسه دبیر ستاد امر به معروف استان ضمن اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در بهار امسال در جمع کارگزاران نظام به موضوع برنامه داشتن در عرصه های مختلف گفت: هدف ستاد از احصاء مسائل کلان استان، برنامه ریزی صحیح در راستای تحقق نظام مسائل استانی و کشوری است؛ لذا دبیر ستاد کشور در راستای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری، برنامه های ستاد را هدف گذاری می کند.

تحولی عظیم در انتظار جوامع بشری است
حمزه پیش‌قدم با اشاره به دنیای متغیر و نسلی متحول بیان کرد: اخبار واصله از رشد علمی، نشان از تحول عظیم در جوامع بشری دارد؛ چرا که در چندسال اخیر سه خبر علمی که بشر را در بهت و حیرت عجیب فرو برده، نشان از آینده ای با تغییر و تحول عظیم می‌دهد.
وی به موضوع علمی هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: هوش مصنوعی به دنبال آگاهی بخشی و علم آموزی در تمام زمینه ها برای همه افراد است چرا که با کمترین زمان و ابزار ابتدایی می تواند از هر موضوع علمی اطلاع پیدا کند و این روند به رشد و توسعه علمی هم کمک شایانی می کند.

پیش‌قدم همچنین به تراشه علمی که کمک کار مغز و حافظه هست اشاره کرد و گفت: بشر در آینده نزدیک با این رشد علمی، نیازی به فراگیری خیلی از علوم ندارد؛ چرا که این فرایند علمی دسترسی ذهنی او را به مباحث پیرامون و نیازمندی های آن فراهم می سازد.

تحولی عظیم در انتظار جوامع بشری است
دبیرستاد امر به معروف استان اظهار داشت: توسعه علمی امروزه تولید نسل بدون از رحم مادر را تجربه می‌کند و این رشد علمی، در عین حالی که می‌تواند ابزاری برای حل کاهش جمعیت و فرزندآوری باشد به عنوان معظلی برای نظام خانواده مطرح می‌شود و نظام خانواده و شکل گیری آن دچار چالش می‌شود که در مقابل آن باید با برنامه و هدف پیش رفت، تا از تأثیرات نامطلوب این فرایند علمی تا حدودی جلوگیری نمود.
وی خاطرنشان کرد: در آینده نه چندان دور با رشد علمی شاهد تحولات فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی عظیمی خواهیم بود که جوامع دینی را درگیر خواهد کرد. این تحولات گاهی در تقابل با دین و آموزه های دینی قرار می گیرد که بر محوریت دین نیست و مبنای آن عقل و خرد انسانی است؛ یعنی مدیریت بر پایه رشد علمی به دنبال دین گریزی است و این مهمترین هدف صاحبان علم و تکنولوژی است. پیش قدم افزود: حیات دنیوی را مبتنی بر دنیا ترسیم و رنگ و لعاب می‌دهند و با این تفکر رنگ و بوی معنویت و معاد از برنامه زندگی مردم گرفته می شود؛ لذا نقش و جایگاه معارف و آموزه های دینی در این رشد علمی نباید عقب بماند. یکی از شاخص های دینی که به عنوان "تقام فرائض" از آن یاد می شود امر به معروف و نهی از منکر است که این دستور قرآنی و فرهنگ مکتب عاشورایی باید جایگاه خود را در این تحول عظیم پیدا کند و این تحقق پیدا نمی کند مگر با برنامه ریزی و هدف گذاری صحیح‌. سعی و سیاست ما هم بر پایه همین اصل، برنامه ریزی می شود که در جهان نوین با این رشد سریع علمی چه کمکی می توان به بشریت کرد که از این جهان بینی بر پایه توحید، نبوت و معاد برنامه ریزی و هدف گذاری کرد.
همچنین در ادامه این جلسه غریب پور عضو هئیت علمی دانشگاه یاسوج گفت: دشمنان ما در روایت سازی و کارهای رسانه‌ای بسیار جلوترند و کاری کرده ‌اند که سخنان ما به گوش جوانان و نوجوانان آشنا نیست و اصلاً شنیده نمی‌شود.
وی ادامه داد: برای امر معروف و نهی از منکر نگاه فقهی باید آخرین حرف باشد که مقدمات طولانی دارد که به گوش پسران و دختران و مردم غریب و ناشناس است.
غریب پور با اشاره به اینکه اگر از قیامت در دانشگاه‌ها بگوییم دانشجویان ما غریب است بیان داشت: ما می‌خواهیم امر به معروف و نهی از منکر را بر پایه آن انجام بدهیم روشی که تا اکنون داشتیم را باید بررسی کنیم آیا موثر است آیا پذیرفته می‌شود؟
وی افزود: امر به معروف برای هدایت انسان‌هاست اگر لایه‌های وجودی انسان را شناسایی کنیم به مراتب از یک نظام اعتقادی یا بینشی برخوردار است در سطح میانه از گرایش اخلاقی برخوردار است و در سطح پایین‌تر از گرایش عملی و رفتاری برخوردار است.
همچنین در این جلسه مسئول پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با بیان اینکه باید مسائل را به صورت جزئی بررسی کنیم، گفت: اگر کلی باشد آموزش و پرورش، نماینده ولی فقیه، روحانیون و ادارات هرچیزی می‌گویند و در نهایت مشخص نمی‌شود که وظیفه هر کسی چیست؟
بهشت خاطرنشان کرد: اگر کسانی علاقه به فعالیت در حوزه امر معروف و نهی از منکر دارند و می‌خواهند این موضوع حل شود باید وقت بگذارند و به صورت علمی آن را بررسی کنند.

تحولی عظیم در انتظار جوامع بشری است
وی در ادامه گفت: ما باید به اندازه ظرفیت سازمان امر به معروف انتظار داشته باشیم، در همه ادارات شخصی به عنوان امر معروف و نهی از منکر وجود دارد که گاهی خود نیز نیاز به موعظه و پند دارد.
انتهای پیام/

برچسب ها: حمزه پیش قدم
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.