تاریخ انتشار:۱۱:۰۱ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
عصر دنا: كهگيلويه و بويراحمد سرزمين برف و آفتاب با كوه هاي بلند همچون عروس، در در دشت هاي خود با گل هاي رنگارنگ و چشم نواز معروف به لاله هاي واژگون ،جلوه هاي بي نظيري از شكوه ايزدي را به وجود آورده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

 گل هديه اي الهي است، بي شك مردم مهربان و سخت كوش اين ديار مردماني از جنس آيينه و صداقت اند كه لاله هاي واژگون و زيبا وديعه الهي در سرزمين آنان است تا به پاس سخت كوشي و تلاش آنان، مظهر استقامت آنان شود.
شرايط سخت رويش اين گلهاي زيبا يادآور زندگي براي مردماني است كه در هر شرايطي با كمبود امكانات و مشكلات زياد ،باز سرشار از طراوت و زندگي اند.
لاله هاي واژگون، را از اين رو واژگون مي نامند كه آلاله هاي سرخ و زيبايش به صورت وارونه در ميان غلافي از برگهاي سبز و باريك قرار گرفته و سربزيري و وارونگي اش نه تنها از زيبايي آن نكاسته بلكه وقار و زيبايي خاصي به اين گل زيبا داده است.
لاله واژگون از راسته سوسن‌سانان با عمر بسيار كوتاه است كه گل‌دهي آن از اوايل ارديبهشت آغاز مي‌شود.

**كهگيلويه و بويراحمد رويشگاه گل افسانه اي ايران
لاله واژگون از گياهان علفي پيازدار و چندساله است كه تاكنون 15 گونه آن در ايران شناسايي شده است.
گونه زرد كم‌رنگ متمايل به ليمويي اين گل‌ها موسوم به لاله زاگرسي بين 50 تا 80 سانتي‌متر ارتفاع دارد.
پياز اين گياه به علت وجود موادي موسوم به آلكالوئيدهاي ايمپريسين مسكن درد است.
دامنه‌هاي زاگرس، دشت‌ها و كوه‌هاي استان كهگيلويه و بويراحمد هر ساله در فصل بهار ميزبان اين مهمانان ارزشمند طبيعت مي‌شوند.
عمر كوتاه و كمياب بودن لاله‌ي واژگون يا اشك مريم مي‌تواند دليل محكمي باشد براي آنكه بتوانيم آن را جواهر طبيعت ايران بخوانيم جواهري كه در ميان زيبايي‌هاي ايران مي‌درخشد.
لاله هاي واژگون يكي از گياهان مشهور ايران است و شهرهاي گلستان كوه در خوانسار، ارتفاعات اشترانكوه لرستان و كوه هاي صمصامي در چهار محال و بختياري، دشت زارهاي استان ايلام و ارتفاعات كهگيلويه و بويراحمد انبوهي از اين گلها را در خود جاي داده اند.
به اين گل اشك مريم هم مي گويند كه اشاره به قطره هاي درشت نوش است كه از قاعده گل ها تراوش مي شود.
گل هاي آن به صورت چتري از 3 تا 6 و گاهي تا 8 گل سرنگون بوده و در بهار در انتهاي ساقه آن باز مي شود.
گل به رنگ هاي سفيد، زرد، نارنجي و قرمز ديده مي شود و سرما را تا حد منفي 20 درجه تحمل مي كند.
اين گونه قادر است در سايه و آفتاب نيز رشد كند.

لاله واژگون يكي از زيباترين و منحصر به فرد ترين گلها و گياهان بومي و وحشي مناطق كوهستاني ايران و ازجمله گلهاي وحشي و در حال انقراض زاگرس است .
اين گل از طريق پياز و بذر تكثير شده و چيدن آن باعث از بين رفتن بذر اين گياه زيبا مي شود.

براي اينكه از بذر آن گياه كاملي تشكيل شده و به مرحله گلدهي برسد بيشتر از 6 سال زمان لازم است و چيدن گل آن باعث مي شود كه اين گياه تا 3 سال گل ندهد.

مديركل منابع طبيعي كهگيلويه و بويراحمد گفت: لاله هاي واژگون در كوههاي زاگرس رويش دارند و استان هاي مختلفي همچون چهار محال و بختياري، لرستان ، كهكيلويه و بويراحمد، كرمانشاه و ايلام داراي اين گل زيبا هستند.
سعید جاوید بخت افزود: شرايط جوي مانند كاهش دما و بارندگي‌ در رويش گاههاي لاله واژگون موجب شده تا اين گياه ديرتر به گل بنشيند.

وي تنوع اين لاله ها در دامنه هاي كوه هاي استان را ظرفيتي مناسب براي معرفي ذخيره‌گاه ژنتيكي اين گونه دانست و بيان كرد: ديدن لاله هاي سر به زير در دامنه كوهستان، مي تواند سفر بهاري به ياد ماندني را براي هر تماشاگري رقم بزند.

جاوید بخت ادامه داد: اين گل زيبا بصورت چهار يا پنج لاله واژگونه در غلافي قرار دارند و پنج يا شش برگ سبز در انتهاي غلاف قرار دارد كه زيبايي گل را دوچندان مي كند.

وي اظهار داشت: اين گل از طريق پياز توليد مي شود و كندن بي رويه آن موجب به خطر افتادن و انقراض اين گل زيبا مي شود.

جاوید بخت اضافه كرد: گل لاله واژگون خواص درماني نيز دارد و از قديم در درمان برخي بيماريها از آن استفاده مي شده است.

لاله‌های واژگون، جواهر طبيعت ايران
وي از تفرج كنندگان خواست از كندن اين گل در دامنه كوه ها خودداري كنند زيرا شرايط آب و هوايي رويش اين گل تنها مناطق سرد و كوهستاني است.
كهگيلويه و بويراحمد با بيش از 15 هزار كيلومتر مربع مساحت در جنوب غربي ايران قرار دارد و 30 درصد كل گونه‌هاي گياهي كشور را در خود جاي داده است.
اين استان با حدود 720 هزار نفر جمعيت داراي يك درصد مساحت و يك درصد جمعيت كشور است.
كهگيلويه و بويراحمد با 2 اقليم متفاوت و مناظر بكر و طبيعي داراي ۹ شهرستان، 17 شهر و يك هزار و 676 روستاي داراي سكنه است. 

انتهای پیام/

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.