تاریخ انتشار:۱۰:۳۱ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
عصر دنا: تنش آبی در شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال های اخیر به یکی از دغدغه های اصلی مسئولان تبدیل شده بود و در یک سال اخیر با برنامه ریزی دولت در تسریع در اجرای طرح آبرسانی از سد کوثر و با بهره برداری از فاز اول آن بخش زیادی از این مشکل برطرف خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا،کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد. 

حجم ذخیره مخازن آب شهرهای استان ۱۳۱ هزار متر مکعب است. تعداد مخازن آب مناطق شهری استان ۵۳ باب مخزن بتنی استاندارد و تعداد مشترکان آبفای شهری ۱۶۵ هزار و ۵۰۰ مشترک است. 

منابع تأمین آب شهرهای کهگیلویه و بویراحمد شامل ۶۶ حلقه چاه و هفت دهنه چشمه است و بخشی نیز از طریق سد کوثر تأمین می شود. 

طول شبکه توزیع و خطوط انتقال آب شهرهای کهگیلویه و بویراحمد هم اینک به ترتیب یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر و ۳۲۰ کیلومتر است. 

۱۱ ایستگاه پمپاژ آب در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در شبانه روز ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب را برای استفاده مشترکان مناطق شهری این استان پمپاژ می کنند. 

کهگیلویه و بویراحمد با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور،۵۷ رودخانه به طول یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر و ۱۱ هزار کیلومتر آبراه دارای ظرفیت های بی نظیری در حوزه آب است. 

میانگین میزان بارندگی سالانه در کهگیلویه و بویراحمد ۶۶۱ میلیمتر معادل سه برابر میانگین بارندگی در کشور است. 

حجم آب تجدیدپذیر کهگیلویه و بویراحمد هشت میلیارد و ۵۱۳ هزار مترمکعب معادل ۸.۵ درصد کل آب ایران است.

میزان بارندگی سال زراعی جاری در استان‌ نسبت به سال قبل نزدیک به ۴۰درصد کاهش یافته است.

این استان با این ظرفیت عظیم آبی با هشت شهرستان و ۱۷شهر ، نزدیک به ۷۲۰ هزار نفر جمعیت دارد که تعداد زیادی از شهرستانهای گرمسیری این استان از جمله شهرستان کهگیلویه و لنده دارای تنش آبی هستند.

پایان تنش آبی در کهگیلویه فرا می رسد؟

طرح آب‌رسانی به شهرهای چرام، دهدشت، سوق، لنده و روستاهای این مسیر در استان کهگیلویه و بویراحمد از سد کوثر گچساران، اردیبهشت ۹۶ با حضور وزیر نیرو، استاندار و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی کلنگ زنی شد.

طول مجموع خط انتقال طرح ۷۵ کیلومتر به قطرهای ۳۵۰ تا یک هزار میلی‌متر از جنس فولاد است.
طول جاده سرویس در این طرح ۶۸ کیلومتر که ۱۱ کیلومتر از آن مسیر در شرایط کوهستانی و ۲۸ کیلومتر نیز تپه ماهوری است.
 محدوده این طرح از تصفیه خانه خیر آباد در مجاورت سد کوثر در ۲۰ کیلومتری شهرستان بهبهان در استان خوزستان است.
طول خطوط انتقال در این طرح ۷۵ کیلومتر و تعداد مخازن نیز هشت باب خواهد بود که حجم این مخازن از ۵۰۰ متر مکعب تا ۲۰ هزار مترمکعب با ذخیره آبی ۷۰ هزار و ۵۰۰ مترمکعب است.
قطعه اول این طرح  ۲۸ کیلومتر از تصفیه خانه خیرآباد تا شهر دهدشت است که این مسیر با توجه به سخت گذر بودن مشکل‌ترین کار اجرایی پروژه است.
در ۲۸ کیلومتر قطعه اول باید سه ایستگاه پمپاژ و چهار مخزن اجرایی شود.
در قطعه دوم از دهدشت تا چرام به طول ۲۰ کیلومتر به‌صورت ثقلی آب انتقال داده خواهد شد.

 قطعه سوم نیز از دهدشت به شهرهای سوق و لنده به طول ۲۴ هزار و ۵۰۰ متر خواهد بود.

این طرح برای جبران تنش آبی در چهار شهر دهدشت، چرام، سوق و لنده با توجه به قرارداد اولیه مدت زمان اجرای آن ۳۶ ماه تعین شده بود ولی به دلیل کمبود اعتبار روند اجرای کندی داشته است.

پایان تنش آبی در کهگیلویه فرا می رسد؟

 طی یکسال اخیر با برنامه ریزی مسئولان استانی و حمایت دولت از مناطق محروم با توجه به تنش آبی روند اجرایی این طرح آبرسانی سرعت خوبی به خود گرفت و با برنامه ریزی قرارگاه فاز اول این طرح به زودی وارد مرحله بهره برداری خواهد شد.

در سفر  تیرماه سال جاری محمدرضا رضایی کوچی ،رئیس کمیسیون تخصصی عمران مجلس شورای اسلامی به شهرستان کهگیلویه و بازدید از طرح آبرسانی به شهرهای چرام، دهدشت، سوق، لنده و روستاهای این مسیر در استان کهگیلویه و بویراحمد از سد کوثر گچساران گفت: ۸۰۰ میلیارد تومان برای تامین آب به چهار شهر کهگیلویه وبویراحمد در سفر رئیس مجلس به استان مصوب و تامین اعتبار خواهد شد.

در یکسال اخیر حجم عملیات اجرایی این طرح با شتاب بیشتری اجرا شد و تاکنون ۴۱ کیلومتر مسیرسازی، ۱۳ کیلومتر لوله گذاری و سه مخزن نیز احداث شد.

فرماندار کهگیلویه گفت: فاز اول طرح آبرسانی به شهرهای چرام، دهدشت، سوق، لنده و روستاهای این مسیر در استان کهگیلویه و بویراحمد از سد کوثر گچساران، تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره برداری خواهد رسید.

سید عبد العزیز موسوی  اظهار داشت: با برنامه های برنامه پیش بینی شده و حمایت خوب دولت فاز اول این طرح ملی به طول ٢٨ کیلومتر تا پایان ١٤٠١ به بهره برداری می رسد .

وی بیان کرد: در فاز اول این طرح از تصفیه خانه خیرآباد تا شهر دهدشت سه ایستگاه پمپاژ و پنج مخزن در حال احداث و مراحل پایانی کار است.

موسوی تصریح کرد: با اجرای طرح آبرسانی به شهرهای دهدشت، چرام، سوق و لنده که بیش از ۳۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، آب موردنیاز حدود ۲۴۰ هزار نفر تامین می‌شود.

وی عملیات انجام شده را تاکنون  شامل لوله گذاری به طول ۹هزار و ٨٢٠ متر، خاکبرداری و بازگشایی مسیر جاده سرویس به طول ٢٣ کیلومتر، احداث مخزن ٥٠٠٠ متر مکعبی (مخزن شماره ۴) و شروع عملیات اجرایی مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی شهر دهدشت با پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصد عنوان کرد.
فرماندار کهگیلویه با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح زیربنایی هزینه شده، اظهار داشت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل فاز نخست طرح یاد شده هشت هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال با احتساب احداث تصفیه‌خانه است.

موسوی افزود: قطعه دوم از دهدشت تا چرام به طول ۲۰ کیلومتر به‌صورت ثقلی و قطعه سوم نیز از دهدشت به شهرهای سوق و لنده به طول ۲۴ هزار و ۵۰۰ متر خواهد بود.

فرماندار کهگیلویه تصریح کرد: پروژه  دارای پنج مخزن با ظرفیت ٤١ هزار و ٥٠٠ مترمکعب و شامل سه ایستگاه پمپاژ بوده که یکی از مخازن احداث و ۲ مخزن نیز در مرحله احداث است.

موسوی با اشاره به روند کند اجرایی این طرح گفت: با وجود دستاورد های عظیم قرارگاه خاتم در امر عمران و آبادانی کشور به سرانجام نرسیدن این پروژه قابل قبول نیست.

وی افزود: انتظار می رود قرارگاه به عنوان پیمانکار دولت اعتماد و رضایت مردم را بر دلایل فنی و مالی پروژه ترجیح دهد. 

پروژه آبرسانی از سد کوثر به چهار شهر دهدشت، سوق، چرام و لنده و روستاهای اطراف با جمعیت ٢٤٠ هزار نفر شامل ١٥٣ هزار نفر شهری و ٨٧ هزار نفر روستایی با هدف تامین ١٦ میلیون و ٩٤٠ هزار مترمکعب آب  کلنگ‌زنی شده است.

در این طرح در مجموع ١٧ میلیون مترمکعب در سال آب شرب با دبی لحظه‌ای ٨٦٠ لیتر در ثانیه انتقال داده می‌شود و به نحوی طراحی شده که قابلیت افزایش ظرفیت تا سقف یک هزار و ٣٤٥ لیتر در ثانیه به منظور انتقال آب مورد نیاز صنعت را نیز  تامین خواهد کرد.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.