کد خبر: ۱۷۸۲۵
تاریخ انتشار:۱۳:۲۵ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۱
عصر دنا: آفت رنگارنگی که هر روز زخمی بر پیکر این سرمایه ملی زاگرس نشینان نهاده است انگار که تمامی ندارد .
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):


درختان بلوط یکی از مهمترین گونه های گیاهی غرب کشور و مختص مردم زاگرس به شمار می‌رود که در میان مردم این استان‌ها که عمدتاً هم لرنشین هستند از جایگاه و ارزش خاصی بر خوردار می‌باشد، که متاسفانه به دلایل مختلف از جمله رشد بی رویه جمعیت در چند ساله اخیر تغیرات کاربری فراوان ، وچرای غیر اصولی دام ، آتش سوزی های فراوان تغیرات اقلیمی. ،خشکسالیهای پی در پی در چند سال اخیر و آفت جوانه خوار بلوط میرود تا زاگرس را به بیابانی خشک و بی آب و علف تبدیل کند .
این در حالی است که این سرمایه ملی و این جنگلی منحصر به فرد که در قلب زاگرس قرار دارد از اهمیت حیاتی خاصی از لحاظ زیست بوم ، ذخایر ژنتیکی آب و خاک اراضی جنگلی و مرتعی داراست ، که جا دارد مسیولین امر استانهای زاگرس نشین نمایندگان مجلس نشین در حوضه زاگرس مدیر آن ادارات کل منابع طبیعی استانهای زاگرس نشین دست در دست هم داده و برای محافظت از از این سرمایه ملی چاره اندیشی کنند چرا که دیری نخواهد شد که خبری از جنگل و بلوط نخواهدبود .

بلوطی که زمانی نه چندان دور و شاید خود ما از میوه آن درخت امرار معاش کرده و نان سفره خیلی از ماها بوده و الان درخت و میوه آن به گونه ای از مرض گرفتار شده که شاید خیلی از ماها جرآت نگاه کردن به آن را هم نداشته باشیم .


استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استانهای ایران و و منطقه زاگرس که مرکز آن شهر یاسوج می‌باشد این استان با مساحتی حدودا ۱۶ هزارو۲۴۹ کیلومتر مربع در امتداد رشته کوههای زاگرس قرار دارد که از شمال به استانهای چهارمحال و بختیاری از غرب به استان پهناور خوزستان از جنوب به استان بوشهر و از شرق به استانهای فارس و اصفهان محدود میشود ، این استان زاگرس نشین یک درصد از مساحت کل کشور و و ۹ درصد از جنگل های کشور و حدودا ۲۰ درصد کل زاگرس را در خود جای داده است و از لحاظ پوشش جنگلی ۵۶ درصد کل استان کهگیلویه و بویراحمد از پوشش جنگلی تشکیل شده است که از این لحاظ مقام اول کشور را داراست ،
همین امر باعث شده که استان کهگیلویه و بویراحمد از زمره استانهای مهم در حوزه زاگرس از لحاظ فراوانی جنگل باشد .

برچسب ها: عصر دنا ، یاسوج ، زاگرس
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.