کد خبر: ۱۵۶۳۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار:۰۸:۱۲ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
عصر دنا: در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون نزدیک به بیست گونه مار شناسایی شده است، اما پیش بینی می‌شود این تعداد بسیار بیش از این باشد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
به گزارش عصر دنا، تا کنون در ایران حدود ۸۴ گونه مار‌های سمی، نیمه سمی و غیر سمی در ایران شناسایی شدند. اگرچه در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون نزدیک به بیست گونه مار شناسایی شده است، اما پیش بینی می‌شود این تعداد بسیار بیش از این باشد.

همه ساله با فرا رسیدن فصل بهار و زایش طبیعت، کم کم خزندگان و در راس آنها، مار‌ها از خواب زمستانی بیداری می‌شوند و شروع به تغذیه می‌کنند. به همین خاطر این روز‌ها اگر به طبیعت برویم احتمال برخورد با این مخلوقات بی همتا بسیار بالا خواهد بود.

متاسفانه عدم شناخت کافی مار‌ها و اعتقاد بر برخی باور‌های سنتی از جمله مهره مار، جمعیت مار‌های استان ما را شدیدا به خطر انداخته است. به دلیل اینک اغلب هم استانی‌های ما شناخت بسیار کمی از مار‌ها دارند، به همین خاطر پس از اولین برخورد با آنها، چه در سطح شهر‌ها و روستا‌ها و چه در دل طبیعت، اقدام به تهدید مار‌ها و اغلب کشتن آن‌ها می‌کنند.

اغلب مار‌هایی که ما در سطح شهر‌ها می‌بینیم کاملا غیر سمی و بی آزارند. اغلب مار‌های غیر سمی (و نه همه‌ی آنها) بدن باریک و کشیده، مردمک چشم گرد و دم دراز دارند. در مقابل اغلب مار‌های سمی استان (و نه همه‌ی آنها) سر پهن و مثلثی، دم کوتاه و مردمک چشم عمودی دارند.

مار‌های سمی استان شامل کبرای سیاه بیابانی (رنگ بدن در سطح پشتی و شکمی سیاه)، افعی جعفری (سر مثلثی، دم کوتاه، مردمک چشم عمودی و مهمتر از همه یک علامت صلیب بر روی سر خود دارد)، گرزه مار یا افغی گرزه (سر مثلثی، دم کوتاه، مردمک چشم عمودی)، افعی شاخدارایرانی (سر مثلثی، دم کوتاه، مردمک چشم عمودی و مهتر از همه دو زائده شاخ مانند بر روی سر خود دارد) و افعی کوهرنگی (سر مثلثی، دم کوتاه، مردمک چشم عمودی و مهمتر از همه دو لکه سیاه قطره‌ای شکل بر روی سر دارد) می‌باشند.

مار‌های نیمه سمی شامل تیر مار (که چند ردیف خطوط تیره در سطح پشتی دارد و تا انتهای دم کشیده شده اند)، یله مار و افعی پلنگی (دارای سر مثلثی و پهن و مردمک عمودی چشم می‌باشد) هستند.

بقیه مار‌های شناخته در استان غیر سمی اند. بسیار مهم است که ما اگر در سطح شهر با هرماری برخورد داشتیم سریعا به آتشن نشانی یا اداره محیط زیست تماس گرفته با این مار را زنده گیری و در مکان مناسبی رها سازی بکنند. اگر در طبیعت با مار‌ها رو برو شدیم هیچ گونه استرسی به مار‌ها وارد نکنیم و آرام آرام از آن‌ها دور شویم.

متاسفانه اغلب مار‌هایی که در سطح شهر دیده می‌شوند و بخش زیادی از آن‌هایی که در طبیعت دیده می‌شوند، کورکورانه توسط هم استانی‌های ما کشته می‌شوند. حال آنکه شاید بالغ بر ۹۰ درصد این مار‌ها غیر سمی و بسیار بسیار بی آزارند. مار‌های سمی نیز نقش بسیار تعیین کننده در سلامت محیط زیست، همچون کنترل جمعیت جوندگان دارند.

ضمن اینکه بعنوان یک جانورشنان قویا و اکیدا مباحث مربوط به مهره مار را رد می‌کنیم، در پیشگاه خدا شهادت می‌دهیم نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا چیزی به نام مهره مار وجود ندارد و این‌ها همه شیادی عده‌ای سودجو برای فریب دادن مردم است. فیلم‌هایی هم که در فضای مجازی می‌بینیم ساختگی و بدور واقعیت هستند.
 
بیایید سایه شوم خرافات و ناشناخته ماندن مار‌ها را از سر این مخلوقات بی همتا برداریم.

تصاویر از یاسر فاطمی، مهندس شاه حسینی مقدم و اطلس خزندگان ایران، انتشارات محیط زیست.

یاسر فاطمی – دانشجوی دکترای زیست شناسی
 
ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
علی فاطمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
احسنت دکتر جان
اگرتونستی بیست گونه روکامل عکسشون بزارید عالی میشع
بخاطرهمجواری با خوزستان اگراطلاعات مارهای اونجا روهم بزارید که دیگه فوق العاده میشه
مهدی منصوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
احسنت و درود خدمت دوستان گرامی بخصوص یاسر فاطمی عزیز ودوست داشتنی.اطلاعات کاملا مفید وبا ارزشی در اختیار ما گذاشتند.موافقم با نظر زیبایت،آزادی جانوران احساسات قشنگی داره که هرکسی این راه رو انتخاب نمیکنه.انشاالله موفق باشید دوست عزیز.
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۶
سلام من یه مارگیر هستم از قم تاحالا مار های زیادی گرفتم ولی هیچ کدوم سمی نبودن ای کاش مارهای منطقه ماهم سمی بودن لذت میبردم به خدا.در کل حیوان دوست داشتنی هستن ای کاش همه قدرشون و بدونن و دیگه هیچ ماری بی خودی کشته نشه.
ارشیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
ممنون از زحمات شما دوستان عزیز امیدوارم بتونید کشفیات بیشتری به دست بیارین
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
سلام‌
ممنون
واقعا‌عالی بود
اگر میشد بالای هر عکس ،سمی و غیر سمی بودن مار را مینوشتید برا شناختش ون خیلی بیشتر کمک میکرد

ضمنا اگر از مارهای استان اصفهان و خصوصا گلپایگان اطلاعاتی دارید،،ممنون میشم راهنماییم کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
امروز یه مار تو اتاق گرفتم ،،مار قیطانی بود بدون خطر بردمش طبیعت اذادش کنم ،،،مردم میخواستن مرا بزنن وقطی رهاش کردم چند نفر باسنگ دنبالش کردند که من مانع شدم ،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
ایش مار حالم از مار بهم میخوره
چندشن همه شون
م.مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۲
پ چوابی دکتر این دوتا مار آخری ک رنگشون کامل سیاهه اسمشون چیه سمی هستن یکشون همیشه اطراف خونه ما میچرخه میخوام بدونم سمی هستش یا نه لطفاً جواب بدین
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.