تاریخ انتشار:۲۱:۱۳ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
گفتگوی کرونایی "عصر دنا" با معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد:
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

سید حشمت الله صمیمی دوست در گفتگو با خبرنگار "عصر دنا" درباره تاثیر منفی بحران کرونا بر روی اقتصاد استان چقدر بوده؟ آیا آمار خاصی دارید، گفت: هنوز آمار کامل و جمع بندی دقیقی نداریم، ولی در ایام کرونایی صنعت تولیدی ما کاملا فعال بود. در بخش صنعت آسیب خاصی ندیدیم و فعالیت‌های صنایع استان ادامه داشته است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: به نسبت سایر استان‌ها کمترین آسیب در حوزه صنعت را داشتیم و به خوبی کنترل کردیم، بیشتر در بخش خدماتی و خصوصا در بخش گلخانه‌ها و تولیدات گل آسیب جدی دیدیم و تولیدکنندگان بازارشان در تهران را از دست دادند. البته این مورد در همه جای دنیا از جمله هلند اتفاق افتاد، ولی بخش کارخانجات ما از جمله آجر و سیمان کاملا فعال بودند و حتی سیمان مارگون بیشترین تولید را در ایام کرونایی داشتند.


وی اظهار داشت: صنوف خدماتی از بحران کرونا آسیب دیدند صنوفی مانند کیف، کفش و مراکز گردشگری به علت تعطیلی آسیب جدی دیدند. چند صنف از جمله خواربار فروشان، ناوایی ها، سوپر مارکت ها، قصابان، داروخانه‌ها آسیب خاصی ندیدند و فعالیتشان در این ایام ادامه داشته است. بغییر این صنوف اکثرا آسیب دیدند و عده‌ای کلا تعطیل شدند.

صمیمی دوست بیان کرد: صنوف آجیل فروشان و شرینی فروشان که بهترین فصل سال برای فروش را داشتند، اکثرا تعصیل شدند و آسیب جدی دیدند. همچنین بخش پوشاک در گروه‌های بعدی آسیب بودند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سوال خبرنگار منبی بر اینکه آیا ارزیابی دقیق و آماری از میزان خسارت به اقتصاد استان برحسب ریال در دست دارید، اظهار کرد: هنوز ارزیابی دقیقی که مشخص شود چند میلیارد آسیب دیدند انجام نگرفته و بزودی این کار آغاز میشود. به عنوان مثال حدود ۹۰۰ واحد صنف در بازار روز و جمعه بازار داشتیم که کاملا تعطیل بودند و نیاز داریم که تک به تک صنوف را بررسی کنیم. بعضی از صنوف حتی از مواد اولیه و کالای پایه آسیب دیدند و تاریخ مصرف مواد اولیه آن‌ها گذشته و نیاز به کار کارشناسی برای میزان ضرر و زیان داریم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال این ۹۰۰ واحد اگر حداقل یک میلیون تومان درآمد داشتند، نزدیک به یک میلیارد تومان می‌شود که در این بخش خسارت دیدیم و نیاز به محاسبه دارد.

صمیمی دوست درخصوص برنامه‌های دولت و استانداری استان برای جبران خسارت اقتصادی ناشی از بحران کرونا گفت: دولت بودجه‌ای در قالب تسهیلاتی مشخص کرده و جزئیاتشان در آینده مشخص خواهد شد که می‌توان در قالب وام‌هایی به نسبت خسارت به افراد داده شود.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: در بحث ساختمان سازی و مسکن کارگران روزمزد ما آسیب جدی دیدند و درآمدی که باید کسب می‌کردند را دیگر کسب نخواهند کرد و این آسیب تاثیری بدی بر روی درآمد این افراد گذاشته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار منبی بر اینکه آیا ۲۱ درصد افزایش حقوق کارگران به نسبت تورم عادلانه است؟ گفت: اگر بخواهیم واقعیتش را در نظر بگیریم افزایش حقوق کارمندان هم متناسب با تورم نبوده و این به دلیل درآمد‌های دولت بوده است، هیچگاه امر تناسب تورم و افزایش حقوق محقق نشد و کارگران نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند. ممکن است یک واحد اقتصادی به علت افزایش دستمزد کارگران نتواند به بقا ادامه دهد و قیمت تمام شده کالا صرفه اقتصادی برای تولیدکننده نداشته باشد. نمیتوانیم بگوییم ناعادلانه است، ولی شاید بگیم نتوان کفاف هزینه‌های زندگی کارگر را بدهد.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد درخصوص اخراج کارگران روزمزد پیمانکار بیمارستان جلیل یاسوج بیان داشت: این در حوزه اختیارات و فعالیت بنده نیست و برای جواب بهتر میتوانید از اداره کل کار و رفاه اجتماعی بپرسید.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین