تاریخ انتشار:۱۰:۴۶ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
عصر دنا: دربویراحمد، چرام و دنا بیماریابی مطلوب بوده اما در شهرستان های باشت، لنده و بهمئی تعداد موارد نمونه گیری شده کم و نگران کننده است و این شاید زنگ خطری برای ما باشد که بیماریابی خوب انجام نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
دکتر پرویز یزدانپناه، اظهار کرد: امروز در استان جواب 100 نمونه را دریافت کردیم و 11 مورد مثبت با پراکندگی 7 مورد یاسوج، 2 مورد دنا، یک مورد کهگیلویه و یک مورد چرام بود.
وی ادامه داد: آمار از ابتدا تاکنون ۱۱۹ مورد با پراکندگی ۶۰ بیمار یاسوج، ۲۰ بیمار کهگیلویه، ۱۸ بیمار چرام، ۱۲ بیمار گچساران، ۷ بیمار دنا و۲ بیمار باشت می باشد.متاسفانه از ۷ مورد فوتی فقط مورد امروز، بدون بیماری زمینه‌ای بود و علیرغم مراقبت های ویژه به خاطر شدت بیماری اقدامات انجام شده جوابگو نبود.
وی افزود: ۳۵ مبتلا بهبود و دوره درمانشان خاتمه یافته در خانه دوره نقاهت را سپری می کنند. ۱۲ مبتلا قطعی به کرونا ویروس در بیمارستان بستری و تحت درمان هستند و باقی بیماران در خانه دارو به اندازه نیاز دریافت می‌کنند و زیر نظر شبکه های بهداشتی درمانی در ایزوله و قرنطینه هستند.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که جواب تست مبتلایان قطعی به کرونا ویروس پس از طی دوره درمان منفی باشد می‌توانند به زندگی عادی برگردند.
در مواردی خاص امکان دارد که بیماری آنها تشدید شود که جهت مراجعه به بیمارستان راهنمایی های لازم انجام می شود یا اینکه آمبولانس با رعایت مسائل خاص به در خانه هایشان می رود و آنها را به بیمارستان می‌آورد تا در صورت نیاز سی تی اسکن و دیگر خدمات درمانی برایشان انجام گیرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان، گفت: در جلسه ستاد مرکزی کرونا با حضور رئیس جمهور،دکتر رئیسی معاون بهداشتی وزارت بهداشت از روند مبارزه با کرونا در کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و فارس تقدیر شد.

دکتر یزدانپناه، ضمن قدردانی از عموم مردم جهت کمک در کاهش میزان شیوع و رعایت توصیه های بهداشتی ، عنوان کرد: دربویراحمد، چرام و دنا بیماریابی مطلوب بوده اما در شهرستان های باشت، لنده و بهمئی تعداد موارد نمونه گیری شده کم و نگران کننده است و این شاید زنگ خطری برای ما باشد که بیماریابی خوب انجام نشده است.
وی اذعان داشت: در چند روز گذشته سیاست‌های دانشگاه علوم پزشکی استان عوض شده و تمرکز بر روی افزایش نمونه گیری ها بوده است.
بیشتر شروع شد.
امیدواریم به سرعت این سه شهرستان را به وضعیت قابل قبول تری برسانیم.
ما باید اطمینان داشته باشیم که وضعیت استان پایدار است و نبود آمار به معنای وضعیت سفید نیست.
دکتر یزدانپناه، گفت: اپیدمیولوژیست های دانشگاه سه وضعیت را از جهت نمونه گیری و تعداد بیمار در نظر گرفتند که به وضعیت پایدار برسیم در وهله اول تا روز 4 فروردین ۷۱۴ نمونه گرفته‌ایم، نزدیک به ۳۵ روز تعداد موارد مثبت استان ۸۶ مورد بود، طبق پیش بینی ها اگر از ۴ فروردین لغایت ۱۰ فروردین بتوانیم ۷۵۰ نمونه جدید بگیریم ۹۴ مورد مثبت وجود داشته باشد که در این صورت وضعیت نسبتا مناسبی را در استان خواهیم داشت.
وی اذعان داشت: طی چند روز گذشته ۸۰۰ نمونه گرفتیم که امیدواریم تا فردا به هزار نمونه برسیم.

دکتر یزدانپناه عنوان کرد: برای رسیدن به حالت ثبات و سپس روند نزولی به همکاری و همدلی مردم و اجرای دقیق فاصله‌گذاری اجتماعی نیاز داریم.
وی گفت: خوشبختانه استان ما بالاترین میزان غربالگری را در کشور به میزان 94 درصد به خود اختصاص داد که این امر منجر به کاهش مراجعات به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی شده و میزان مراجعات افرادی که فکر میکردند دارای علائم کرونا هستند از رورزی 500 الی 700 نفر به 150 الی 170 نفر کاهش یافته که باعث کنترل شیوع ناشی از حضور در مراکز درمانی بوده است.
البته با توجه به نیروهای جذب شده جدید و تجهیزات آماده شده، وضعیت به ‌جایی رسیده که در بیمارستان‌های استان شرایط مطلوب تری داریم.
اما نباید فراموش کنیم که ویروس وارد استان شده و ما باید کانون های آلوده را شناسایی کنیم. اگر این کار را با سرعت و دقت انجام به جای یک بیمارستان ریفرال ۱۰ بیمارستان دیگر نیز ایجاد کنیم مردم به شدت درگیر بیماری می شوند و به وضعیت دیگر کشورها دنیا گرفتار می شویم.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان، افزود: در چند روز گذشته آمار کشوری از میانگین ۱۲۰۰ مورد جدید در هر روز به بالاترین سطح خود یعنی ۳ هزار و ۱۰۰ نفر رسید بنابراین در مرحله صعود بیماری در کشور هستیم و باید کاملاً مسئله فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم.
دکتر یزدانپناه، گفت: اینکه ما فقط از مسافرانی که میخواهند از استان عبور کنند بترسیم و کاری به مردم بومی نداشته باشیم درست نیست.
کسانی که در خانه هستند دلیلی ندارد هر وقت دوست دارند سوار ماشین شوند بیرون بروند و با یکدیگر ارتباط داشته باشد. ِلذا به جز در موارد ضروری از خانه خارج نشویم تا بتوانیم بیماری را از استان ریشه کن کنیم.
وی در خصوص بیماریابی فعال عنوان کرد: منتظر بیمار جدید ماندن هنر نیست.ما باید جلوی آلودگی را بگیریم ،بنابراین مهمترین چیزی که سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده انجام تست و تست و تست می باشد.
وی ادامه داد: ما باید بتوانیم نمونه کافی که از افراد مشکوک بگیریم طبق تماس با یکی از استان‌های که از نظر جمعیت سه برابر استان ما و کرونا نیز در انجا شایع می باشد از تعداد نمونه ها پرسیدیم که ۱۰۰ نمونه در یک روز گرفته‌اند و استان ما در روزی که گذشت 260 نمونه گرفتند که باعث تعجب آنها گردید.
دکتر یزدانپناه گفت: نمونه ها از چهار گروه گرفته می‌شود، افراد بیمار و افرادی که با بیمار تماس داشتند و خانواده‌هایشان، ناقلین سالم نما.
همچنین از کسانی که از شهرهای آلوده آمده اند شرح حال می‌گیریم و به عنوان آلوده نگاه می‌کنیم. در اینجا باید مردم کمک کنند کسانی که از شهر های آلوده آمده و به استان وارد شده اند را به مراکز بهداشتی درمانی چه در روستاها و چه در شهرها گزارش بدهند تا شرح حال و نمونه گرفته شود .اگر مردم این کار را نکنند نمی توانیم بیماری را ریشه کن کنیم.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان، ادامه داد:۸۰ درصد از بیماران علائم تخفیف دارند، ۱۵ درصد متوسط و پنج درصد شدید، که گروه اول را با علائم سرماخوردگی ، ناقل ویروس و مشکوک حساب می کنیم.
افرادی که ترخیص شده و در خانه هستند ممکن است در مرحله ای باشند که درمانشان تکمیل نشده و بیماری را منتقل و منتشر کنند.
وی در پایان گفت: از مردم خواهش می کنم به روستاها و مناطق عشایری که تقریباً درگیری کمتری دارند مسافرت نکنند و بیماری را به روستاها هدیه ندهند.پس عاقلانه این است که برای آنها سوغات مرگ نبریم و آنها را دچار مشکل و درگیری نکنیم و در خانه بمانیم.
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین