تاریخ انتشار:۱۲:۵۸ - ۱۲ دی ۱۳۹۸
عصر دنا: تخریب‌، بی مهری‌ و سودجویی‌های روزافزون عرصه‌های زیست محیطی در کنار تغییرات اقلیمی، کاهش منابع آبی، آلودگی‌های زیستی و برهم خوردن تعادل اکوسیستم‌های طبیعی امروزه به بحرانی جدی در سطح ملی و بین‌المللی تبدیل شده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم و بهره برداری‌های غیراصولی انسانی را شاید بتوان مهمترین و جدی‌ترین تهدید از نظر پژوهش‌ها و ارزیابی‌های انجام شده در این رهگذر به شمار آورد.
براساس آمارها، بیش از ۸۰ درصد از مساحت کشور را منابع طبیعی تجدید شونده شامل «جنگل‌ها و مراتع» تشکیل داده که بخش عمده‌ای از جمعیت کشور به ‌ویژه عشایر و روستائیان در حال بهره برداری‌های مستقیم یا غیر مستقیم از این عرصه‌ها هستند.
گرچه حفظ و حراست از محیط زیست به عنوان سرمایه‌ای جهانی ضرورت استفاده از راهکارها و راهبردهای بین‌المللی را می‌طلبد و تا حدودی نیز ذهنیت و رویکرد صاحبنظران و دلسوزانی از کشورهای مختلف جهان به این مهم معطوف شده است.

البته توصیه ها، قوانین و دستورالعمل های فراوانی در این زمینه و در سطوح ملی و منطقه ای از سوی دولت و دست اندرکاران امر صادر شده و نسخه های نیز در این زمینه طراحی شده اما اینکه آیا این برنامه و راهکارهای دولتی با امکانات و نیروی انسانی ناچیز توانسته برای حفاظت از محیط زیست و عرصه های منابع طبیعی راهگشا باشد و به کاهش تخریب ها و بحران زیست محیطی منجر شود، سوالی که همچنان بی پاسخ مانده است.
کارشناسان، دلسوزان و دست اندرکاران امر همواره بر این نکته تاکید دارند که تنها عامل و نسخه شفابخش و نجات دهنده در جلوگیری از تخریب ها و بحران های گسترده زیست محیطی همراهی، مشارکت و تعامل دست اندرکاران با مردم به جای تقابل با آنهاست.

اما در میان بحران های زیست محیطی و تخریب های روزافزون منابع طبیعی، انسان های پاک سرشت ، عاشق پیشه و دوستدار طبیعت همچون دکتر سید محمد رادمنش پزشک متخصص کهگیلویه وبویراحمد پا به میدان می گذارند و با تمام هستی و با عمیق ترین و زیباترین احساسات لطیف انسانی خویش در طبیعت ، صحرا و کوه ذوب می شوند و فداکارانه و در سخت ترین شرایط موجود اقتصادی و با هزینه های شخصی خود پا به عرصه حراست، پاسداری و ترویج حفاظت از این منابع زیست محیطی می گذارد.

داستان عشق پزشک کهگیلویه وبویراحمد به طبیعت

باید دلی چنین عاشق ‌پیشه و زیباپسند داشت تا همانند او زیباترین، عالی ترین و باارج ترین تصویر عشق را در اوج زیبایی و معرفت ترسیم کرد.وقتی به اعماق دل و بطن اندیشه های او می نگری،درمی یابی که دارای زیبایی ها و ویژگی های ناب شخصیتی و روح فتوت، صداقت و نوعدوستی نیز هست.عشق و ذوق تنها به انسان و طبیعت محدود نیست بلکه این پزشک این ها را ابزاری برای سر تعظیم فرود آوردن در مقابل خدا و تجلی عشق به معبود می داند.

دکتر رادمنش که عشق و ذوقی وصف ناشدنی به طبیعت دارد و معرفتش نسبت به همنوعان و همسفران و حتی سایر موجودات در عمل هویدا است تاکنون ۲ بار و در اقدامی قابل تحسین از انجمن ها و فعالان عرصه محیط زیست و هر آن کس که دل در گرو حراست از منابع ملی و طبیعی خدادادی دارد با هزینه های شخصی ، متولیان این حوزه را از سراسر کشور گرد هم آورده و از آنان تجلیل کرده است.

این تجلیل که با فلسفه تشویق و ترغیب بیش از پیش این فعال و دوستدار محیط زیست به طبیعت همراه شده ،خود به الگویی برتر و تمام عیار نه تنها در سطح ملی بلکه در منطقه و جهان نیز نمودی پربار یافته است.

هر دوستدار طبیعیتی از این کره خاکی با شنیدن و دیدن صحنه های ناب دلدادگی این پزشک متخصص به وجد می آید که چگونه می توان پیوندی عمیق میان انسان و طبیعت بنا نهاد. در همسفری و همنشینی با این مرد خوش ذوق و دوستدار طبیعت هم می توان تسلیم ، گذشت و سوز محبت را دید و هم سراییدن حدیث عشق به معبود و اتصال به یار را در هنرش و هم عشق و دلدادگی اش به طبیعت را به زیبایی تمام درک کرد.

دکتر رادمنش عشق و دلبستگی خود با طبیعت را موهبتی الهی در کنار طبابت توصیف می کند و معتقد است جسم و روح او آنچنان با کوه و صحرا عجین شده که جدایی از آن بسیار سخت و سنگین و بلکه امری محال به نظر می رسد.

خاطره نوجوانی

وی همچنین به خاطره ای از گذشته و دوران کودکی و عشقی که به طبیعت و محیط زیست از همان دوران در وجودش موج می زد اشاره کرد و تصریح کرد: از همان زمان وقتی با بچه های روستا به طبیعت و کوه می رفتم با کمترین و کوچکترین تعرض به طبیعت حساسیت به خرج می دادم.

این پزشک متخصص و عاشق طبیعت یادآور شد: حتی یک روز که با دوستان و افراد محل به دل کوه رفته بودیم هنگامی که یکی از انها اقدام به روشن کردن اتش در جنگل کرد با وی دعوا و مشاجره کردم و این عشق و دلدادگی به طبیعت و محیط زیست از همان دوران همراه همیشگی من بود.

زاگرس نشینان اولین تجلیل شوندگان جایزه”رادمنش”

او در جدیدترین اقدام خود ظرف دو سال گذشته در خصوص حفاظت از محیط زیست اقدام به راه اندازی جایزه زیست محیطی ”رادمنش”  کرده است که هدف از آن را ترغیب مردم برای حفاظت از محیط زیست می داند.

رادمنش می افزاید: در انجام این اقدامات هیچ گونه هدفی سیاسی و اقتصادی وجود ندارد و تنها به این امید این اقدام را انجام می دهم که بتوانیم حفاظت از محیط زیست را به یک فرهنگ غالب برای زندگی مسالمت آمیز و بهتر انسان ها در کنار طبیعت تبدیل کنیم.

رادمنش در اولین دوره از اعطای این جایزه در شهریور ماه ۹۷، به برگزیدگان ۷ استان زاگرس نشین در زمینه اقدامات حفاظت از محیط زیست جایزه”رادمنش” را اعطا کرد.

دوستداران محیط زیست از استان های کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، فارس، خوزستان، کرمانشاه، لرستان و چهارمحال و بختیاری موفق شدند اولین جایزه "رادمنش” را به خود اختصاص دهند.

این فعالان مردمی محیط زیست بنابر سیاست های این برند ، در زمینه کاشت گیاهان بومی، پاکیزگی طبیعت ، ارتقای فرهنگ و آموزش زیست محیطی شهروندان ، تلاش در جهت حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری در معرض انقراض و فعالیت هایی در جهت بهتر زیستن ، موفق به دریافت این جایزه شده اند.

دومین جایزه زیست محیطی دکتر رادمنش
دومین دوره جایزه ملی محیط زیستی دکتر ردامنش در آذر ماه جاری امسال در تهران برگزار شد.

در این دوره نیز بیش از ۹۱ انجمن و فعال زیست محیطی نامزد دریافت جایزه شدند که هیات داوری بیست و یک انجمن و فرد را برای دریافت جایزه انتخاب کردند.
وجود منتخبینی از یازده استان فارس، لرستان، تهران، سیستان و بلوچستان ، کهگیلویه و بویراحمد ، خوزستان، بوشهر، کردستان، مازندران، گلستان و هرمزگان، نشان از افزایش دل های پاکی است که برای مام وطن می تپد.
جایزه محیط زیستی دکتر رادمنش بعنوان فرایندی مردمی با مدیریت بخش خصوصی ساز و کاری است برای شناسایی، معرفی، تقدیر و حمایت از همه کسانی که گروهی یا فردی برای پاسداشت سرزمین خود داوطلبانه تلاش می کنند.

دغدغه های زیست محیطی پزشک کهگیلویه و بویراحمد
دکتر سید محمد رادمنش پزشک متخصص کهگیلویه و بویراحمد در۱۳۳۳ در روستای پراشکفت شهرستان بویراحمد متولد شد .

وی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز است  و چند سالی است که در کنار فعالیت های تخصصی خود به صورت خودجوش و از سر دلسوزی و دغدغه بخشی از وقت و هزینه شخصی خود را برای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست ایران اختصاص داده است.

دکتر رادمنش تا کنون مقالات و کتب متعددی از جمله کتاب "جنایت علیه محیط زیست” با تیراژ ۱۷۰ هزار نسخه را به چاپ رسانده است که به صورت رایگان در سطح کشور توزیع شده است .

دکتر رادمنش بیش از ۱۲سال است که به صورت جدی فعالیت های حفاظت از محیط زیست را را با راه های مختلف انجام می دهد.

می طلبد مرام دکتر رادمنش برای حفاظت از عرصه های ملی و محیط زیست ایران را ارج نهاد و برای گسترش فعالیت این پزشک حامی طبیعت به تمامی نقاط ایران زمین دست های مهربان او را به گرمی فشرد.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین