کد خبر: ۱۲۷۷۶
تاریخ انتشار:۲۳:۱۴ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۶
عصر دنا: استان کهگیلویه و بویراحمد همچون سایر اقوام لر موسیقی خاص خودش را دارد که در سطح کشور و حتی خارج از کشور طرفداران زیادی دارد موسیقی های لری جذابیتی دارند که خواننده را به خود جذب می کند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): موسیقی صدایی است که هر انسانی با شنیدن آن حس و حال خاصی پیدا می کند برخی از موسیقی ها به دلیل ملودی خاصی که دارند بیشتر از بقیه به دل می نشیند.

موسیقی تغییر پذیر است به گونه ای که  ذوق و قریحهٔ سازنده و نوازنده در آن دخالت تام دارد، بنابراین آن را هنر نیز می‌دانند. در هر صورت موسیقی امروز دانش و هنری گسترده‌است که دارای بخش‌های گوناگون و تخصّصی است.

در میان موسیقی های ایرانی موسیقی لری از تنوع و پیشینه‌ای کهن برخوردار است سازهای موسیقی لری عبارتند از سرنا، دهل، تال (کمانچه)، تنبک (تمک)، و سازهای سنتی مرسوم از جمله سازهایی هستند که در موسیقی قوم لر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان کمانچه تنها سازی است که با ساز سایر اقوام تفاوت اساسی دارد.

استان کهگیلویه و بویراحمد همچون سایر اقوام لر موسیقی خاص خودش را دارد که در سطح کشور و حتی خارج از کشور طرفداران زیادی دارد موسیقی های لری جذابیتی دارند که خواننده را به خود جذب می کند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد افراد زیادی هستند که در سطح استانی، کشور و حتی خارج از کشور موسیقی اصیل لری را اجرا کرده اند یکی از این افراد خواننده خوش صدا و مردمی کهگیلویه و بویراحمد" کاظم کریمی" است بنابراین در همین خصوص مصاحبه خواندنی با این خواننده محبوب کهگیلویه و بویراحمدی داشتیم که در زیر می خوانید.

 

 

 بیوگرافیی از کاظم کریمی خواننده محبوب  کهگیلویه و بویراحمدی ها بگویید؟

کاظم کریمی از طایفه آقایی بویراحمد متولد ۱۳۵۷ و ساکن سرابتاوه هستم که پنج سالی هست به طور جدی وارد موسیقی و خوانندگی شده ام.

خوانندگی را از کجا و چگونه آغاز کردید؟

اولین حرکت هنری ام را در زمانی که مقطع راهنمایی درس می خواندم توسط حسین روحانی که در صدا و سیمای مرکز استان برنامه اجرا می کند آغاز کردم در یک تئاتر به اسم "آرمون" ساخته مجید افشار به عنوان سیاهی لشکر بازی کردم در آن زمان خیلی خجالتی بودم و بعد از آن چندین فیلم کوتاه در سینما بازی کردم به واسطه همین می گفتند می توانم بازیگر خوبی شوم اما بعد از مدتی حس کردم بازیگری در خون من نیست و نمی توانم موفق شوم.

پس چگونه وارد بازیگری شدید؟

سال ۷۸ نقشه کشی ساختمان خواندم و دیپلم این رشته را گرفتم در دانشگاه شیراز دیپلم هنر گرفتم و بعداز ان دوباره امتحان دادم و دو رشته بازیگری اولویت اول و موسیقی را اولویت دومم قرار داده بودم که در رشته بازیگری در بوشهر قبول شدم سه ترم خواندم اما انصراف دادم و سعی کردم موسیقی را ادامه دهم.

از سال ۷۹ تا ۸۹ به صورت محلی و گویشی ساز می زدم در برخی از همایش ها و کلاس ها شرکت می کردم اما هنوز تا این مدت خوانندگی نکرده بودم.

تا سال ۸۸ هیچ آوازی بلد نبودم و حتی با اصلاحات و موسیقی و ابزارهای آن اشنا نبودم.

 

چه شد که احساس کردید می توانید بخوانید؟

در جمعی از دوستان نشسته بودیم که همسرم ازم خواست بخوانم اولش قبول نکردم گفتم نه اما اصرار کردن همسرم باعث شد بخوانم بعد از آن نیز چند باری در برخی از جلسات و جمع ها می خواندم بعد ازتشویق های اطرافیانم و دوستی که در اصفهان داشتم تصمیم گرفتم که در  کلاس های خوانندگی شرکت کنم سال ۸۸ شروع کردم به شرکت در کلاس ها و هفته ای یک بار به سراغ اساتید مختلف می رفتم و در کلاس های آنها شرکت می کردم. به مدت سه سال و نیم هفته ای یک بار در این کلاس ها حضور پیدا می کردم.

ولین کارتان کی بیرون آمد؟

سال 91 اولین البومم به اسم "وار” که در حیطه موسیقی کهگیلویه و بویراحمد بود بیرون آمد با اینکه اولین کارم بود و تجربه ام کم اما خوب ساخته شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

تا کنون نیز دارم به گونه ای جلو می روم که هرروزبهتر از دیروزم باشم از سال ۹۰ به بعد در کلاس های صدا سازی شرکت کردم و با اساتید مختلفی کار کردم.

کارهای مختلفی انجام دادید کدام را بیشتر از همه دوست دارید؟

همه کارهایی که اجرا کرده ام را دوست دارم اما در میان آنها تصنیف "ایران" را بیشتر از همه دوست دارم و لری نیز تصنیف "گل بی خار" را چون که حسی است و "آروم جونم" که ملودی که از استاد گرگین بوده و دگر بازسازی کردیم را نیز دوست دارم می شود گفت ملودی مثل بچه فرد است همه آنها را دوست دارم اما این چند تصنیف را بیشتر دوست دارم.

فقط در سطح ایران اجرا داشتید؟

در کشور بلغارستان و فلیپین نیز در سالهای مختلف اجرا داشتم که استقبال خوبی نیز کردند که در نیمه شعبان نیز در قطر اجرا دارم همچنین در جشنواره ها و همایش های مختلفی در سطح کشور نیز شرکت کرده ام و در سایر استان ها در حضور شخصیت های مختلفی از جمله رییس جمهور نیز اجراهای مختلفی تا کنون داشتم.

در خوزستان و آسمار با وجود خوانندگان بختیاری نیز اجراهای بسیار خوبی را داشتیم.

آیا یک هنر مند یا خواننده باید به هر طریقی که شده پول درآورد؟

پول درآوردن برای یک هنرمند و یا یک خواننده راحت است اما ممکن است در عوض خیلی چیرهای دیگر را از دست بدهد.ممکن است در راستای این پول درآوردن  معنویت و شخصیتش را از دست بدهد.

هنرمند نباید وارد سیاست شود هنر ظریف است هنرمند می خواهد به کمال برسد همیشه سعی کرده ام بهترین موسیقی استانم را ارایه دهم موسیقی زبان زنده و گویای یک استان و فرهنگ آن استان است موسیقی ما باید به گونه ای باشد که هر کسی که وارد این استان می شود اولین چیزی که می شنود موسیقی آن باشد.موسیقی خیلی چیزها و فرهنگ را نشان می دهد.

در راه رسیدن به این شهرت و این محبویت چه چیز هایی را از دست داده اید؟

چیزهای زیادی را از دست دادم روزهای تعطیل که همه در گردش بودند اما من یا در کلاس و یا در حال تمرین و اجرا بودم خیلی از عمرم را درمسیرها وجاده ها گذراندنم چون که برای کلاس به خارج از استان می رفتم.در چند سال اخیر خیلی گرفتار بودم و هیچوقت کنار خانواده ام نبودم اما همه اینها در راه رسیدن به هدف چیزی نیست و اگر به هدفم برسم هیچ چیز را از دست نداده ام اما اگر به اهداف نرسم در حقیقت هم خودم و هم خانواده ام را تلف کردم اما در حال حاضر راضی ام.

همیشه پشت یک مرد موفق یه زن موفق است آن زن در زندگی شما کیست؟

همسرم است. همسرم در این راه خیلی به من کمک کرد حتی تشویق های خانمم بود که وارد خوانندگی شدم هیچوقت اجازه نمی دهد وقتم را خرج کارهای دیگر کنم فقط می گوید که به فکر هیچ چیزی نباشم و کارم را ادامه دهم.

خانواده تان نیز مثل خودتان هنرمند هستند؟

بله من آموزشگاه موسیقی دارم و خانمم مسئول اجرایی آن است یک سالی هست که کلاس سنتور و سه تار می رود، کیانمهر پسر ۷ ساله ام نیز تنبک می زند و شهرزاد دختر دو ساله ام نیز هنوز کوچک است اما بزرگ شود قطعا موسیقی را یاد می گیرد من می خواهم خانواده ام یک خانواده هنرمند باشند که وقتی کنار هم می نشینیم همه موسیقی ها را بلد باشیم باهم بنوازیم.

برای پول در آرودن شما می توانید در عروسی ها هم شرکت کنید چرا این کار را نمی کنید؟

مردم به گونه ای دیگر به من نگاه می کنند من می توانم به واسطه این عروسی ها خیلی درآمد داشته باشم اما همه چیز پول نیست من برای مردمم می خوانم شاید اگر این کار را انجام دهم مردم دید بدی نسبت به من پیدا کنند که کاظم کریمی برای پول هر کاری می کند.

نظرتان پیرامون خواننده هایی که یک روز هستند و روز بعد نیستند چیست؟

برخی از خواننده های استان کارشان موقتی است و هدفشان در اصل خوانندگی نیست این گونه خواننده ها برای مردم هم جذابیت ندارند اگر کسی می خواهد بخواند باید تمرین کنم دنبالش برود جدی پیگیر باشد اما اگر بخواهیم به طور کلی حساب کنیم می گویم ۲۰ درصد از خواننده های استان کارشان خوب است.

تا کنون شده کاری انجام داده باشید و از آن پشیمان شده باشید؟

در سال های گذشته کاری را انجام دادم که در حقیقت اشتباه بود و نباید انجام می شد وارد ستاد انتخابات یکی از کاندیداهای مجلس شورای اسلامی شدم نه برای تبلیغات بلکه برای مردم اجرا کردم اما متاسفانه بعد از آن جریان برخورد های بدی با من شد و حس کردم محبوبیت را در میان مردم از دست دادم و دیگر هیچگاه وارد سیاست نمی شوم.

مهمترین دغدغه های کاظم کریمی چیه؟

اتمام کاست های جدیدم و رساندن آنها به دست علاقه مندان از مهمترین دغدغه های من است و به دلیل مسائل مالی ، نبود اسپانسر و سایر مشکلات در این راه سختی های زیادی وجود دارد و به گاهی برای انتشار یک آلبوم موسیقی 100 میلیون تومان هزینه نیاز است.

شعر خوب تا چه اندازه در تولید یک اثر موسیقیایی تاثیر گذار است؟

شعر خوب و با مفهوم برای تولید یک اثر شاخص و فاخر یک اصل اساسی محسوب می شود  و متاسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود شعرهای خوبی که سروده می شود اما دست شاعران ما در حیطه اشعار و واژه گان خالی است و خوانندگان نیز برای خوانندگی با کمبود شعر خوب مواجه اند.

 

وقتی می بینید که از این استان افراد مختلفی در سطح کشوری می درخشند و فعالیت می کنند چه حسی دارید؟

برای من یک افتخار است وقتی می بینم از شهرم از استانم در سطح کشور می درخشند در یک برنامه شرکت کرده بودم مجری برنامه پرسید بچه کجا هستی گفتم کهگیلویه و بویراحمد وقتی گفت همان استانی که حسن غفاری در آن عکاس است به استانم و مردم افتخار کردم وبا همه وجودم خوشحال شدم که همچین افرادی در سطح استان داریم.

دوست دارید در خصوص شعار سال تصنیف اجرا کنید؟

بله دوست دارم فراملی اجرا کنم اما این کارها نیاز به یک حمایت کننده و اسپانسر دارد که در استان ما کم است و هنوز شرایط آن برایم مهیا نشده است که در سطح فراملی اجرا کنم ما نیازمند اسپانسر هستیم اسپانسری که دلش برای موسیقی بسوزد و حمایت کند.

شما در کشورهای مختلفی تصنیف اجرا کرده اید در حالی که آنها زبان لری و یا فارسی متوجه نمی شوند پس چگونه استقبال می کنند و گوش می دهند؟

درست است آنها متوجه نمی شوند اما در یک اجرا ملودی آن بسیار مهم است وقتی ملودی جذاب باشد آن اثر خواننده را جذب می کند هرچند زبان آن را متوجه نشود ما خودمان زبان کردی را متوجه نمی شویم اما چون که موسیقی و ملودی خوبی داردبرایمان جذاب است و گوش می دهیم.

شما بیشتر برای چه قشرهایی اجرا می کنید؟

من همیشه سعی کرده ام به گونه ای اجرا کنم که همه قشرها در رده های سنی مختلف آن را قبول داشته باشند که باز این هم به ملودی مربوط می شود که باید به گونه ای باشد که هم جوان پسند باشد و هم افراد قدیمی آن را گوش دهند.

خودتان کدام خواننده را دوست دارید ؟

از میان خوانندگان پاپ محسن چاووشی و از میان خواننده های سنتی افتخاری و همایون شجریان را دوست دارم و آهنگ هایشان را گوش می دهم.

نظرتان را در ارتباط با ابزار های موسیقی که می گویم بیان کنید؟

سه تار: ساز تنهایی

سنتور: سر خوشی و شادابی

تنبور: عمق اندیشه

ویولن: سرخوشی و نشاط

نظرتان را در رابطه با این دو خواننده بگویید؟

سالار عقیلی: تصنیف های خوبی اجرا می کند و یکی از تصنیف خوان های تاپ کشور است که بسیار زیبا می خواند.

کوروش اسد پور: حجم صدای بسیار خوبی دارد آوازهایش را با حس می خواند.

بیت شعری که دوستش دارید و گاهی آن را تکرار می کنید؟

ای آسمون افتو بزن افتو همی امشو بزن

من شو پرون جون مو افتو خشی ارزون بزن

برای دوستداران موسیقی چه کارهای جدیدی را در دست تولید دارید؟

کارهای جدید و متنوعی را تا پایان سال روانه بازار موسیقی خواهم کرد که در نوع خود شنیدنی هستند .

نظر شما درباره صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد و بها دادن به هنرمندان به ویژه خوانندگان استان چیست؟

صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد از سالهای اخیر روند بسیار خوبی را در پیش گرفته و ضمن استفاده از صدای خوانندگان قدیمی از ظرفیت خوانندگان جدید نیز در برنامه های خود استفاده می کند که این امر امیدوار کننده است و باید از دست اندرکاران این مجموعه قدردانی کرد.

تهیه کلیپ ها و نماهنگ گروهی از خوانندگان توسط صدا و سیمای مرکز استان نیز اتفاق میمونی است که انجام شد  و به طور کلی باید به هنرمندان و جوانان علاقه مند به موسیقی و خوانندگی بها داده شود تا بتوانند فرهنگ غنی این استان را به تمام نقاط کشور بشناسانند.

حرف پایانی؟

در پایان از همه مردم استانم صمیمانه قدر دانی می کنم من هر چه دارم از مردم است از همسرم تشکر می کنم چرا که در این راه یاور من بود.

همچنین از اساتیدم همچون استاد غلام محمد ملک زاده، استاد غفار موسوی، استاد سهراب انصاری، استاد همت هاشمی و شهرام رودشتیان، فریاد موسویان، محمد سعید میرزایی، فریدون هاشمی و حاج داوری تقدیر و تشکر می کنم.

 
 
 
 
 
 
 

گفت و گو و عکس: زهرا داوودی/ ابراهیم عزیزی

منبع: ایل بانو

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.