کد خبر: ۱۰۴۶۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار:۱۱:۰۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۵
براساس اعلام مرکز آمار؛
عصر دنا: یک مقام مسئول کارگری هم ابراز عقیده کرد: در حال حاضر آنچه که درباره نرخ بیکاری عنوان می‌شود با نرخ بیکاری واقعی تفاوت دارد و تعداد بیکاران بیش از آن چیزی است که مسئولان اعلام می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): کهگیلویه و بویراحمد جزو استان هایی معرفی شده که بیشترین نرخ بیکاری را دارد. این را مرکز آمار ایران در گزارش اخیرش که مربوط به آمارگیری نیروی کار در اولین فصل سال (بهار) می باشد، اعلام کرده است.

مرکز آمار ایران گزارش های فصلی از نرخ بیکاری و اشتغال منتشر می کند که به تازگی گزارش فصل بهار 95 را منتشر کرده است.

به گزارش «عصر دنا» براساس این آمار، نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در میان استان های دو رقمی قرار گرفته، طوری که این شاخص 16.4درصد اعلام گردیده است.

این در شرایطی می باشد که نرخ بیکاری کشور طی بهار 95 نسبت به مدت مشابه پارسال 2 درصد افزایش نشان می دهد. (12.2 درصد)

از طرفی، این گزارش نمایانگر آن می باشد که کهگیلویه با نرخ بیکاری 16.4درصد، در رتبه استان 3 کشور از این نظر قرار گرفته است.

جلوتر از کهگیلویه و بویراحمد نیز دو استان چهارمحال بختیاری (17.8درصد)، کرمانشاه(19درصد) قرار دارند.

البته در شرایطی نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در سه ماهه نخست سال گزارش شده که نسبت به زمستان گذشته وضعیت بهتری داشته و کارشناسان عقیده دارند نرخ دقیق تر بیکاری در گزارش پایان سال (فصل زمستان) قابل ارزیابی است.


محاسبه افراد شاغل براساس یک ساعت کار در هفته

آمارهای منتشر شده در این خصوص همواره محل مناقشه برخی کارشناسان بوده، خصوصا به دلیل نوع محاسبه افراد شاغل و بیکار که عملا باعث می شود آمارها با واقعیت های جامعه تناسب نداشته باشد.

براساس تعریف مرکز آمار ایران که از دولت قبل تغییر داده شد و هنوز هم اصلاح نگردیده، حداقل یک ساعت کار ذدر هفته ملاک اشتغال محسوب می شود یا افرادی که بنابه دلایلی به طور موقت کارشان را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می شوند.

هر چند عنوان می گردد حداقل یک ساعت کار، یک تعریف بین المللی می باشد، ولی این رویه با شرایط بازار کار در ایران و درآمدزایی افراد متناسب نیست. برهمین اساس کارشناسان انتظار داشتند نسبت به اصلاح تعریف شاغل تغییراتی ایجاد شود، ولی این روند در سرشماری امسال نفوس و مسکن هم ادامه یافته است.


نرخ بیکاری واقعی نیست

یک مقام مسئول کارگری هم ابراز عقیده کرد: در حال حاضر آنچه که درباره نرخ بیکاری عنوان می‌شود با نرخ بیکاری واقعی تفاوت دارد و تعداد بیکاران بیش از آن چیزی است که مسئولان اعلام می‌کنند.

رحمت اله پورموسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نمی‌توان کسی را که یک ساعت در هفته کار می‌کند شاغل نامید، حتی اگر از شاخص‌های سازمان جهانی کار در این زمینه استفاده شده باشد؛ چون شاخص‌هایی که ILO تعریف کرده متناسب با شرایط زندگی نیروهای کار در کشورهای دیگر است و ما هیچگونه سنخیتی با ملاک‌های مورد نظر سازمان جهانی کار نداریم.

پورموسی در ادامه حفظ اشتغال موجود را مهمتر از توسعه بنگاههای اقتصادی دانست و افزود: اگرچه ایجاد شغل و حفظ اشتغال لازم و ملزوم همدیگر هستند ولی به حفظ اشتغال موجود بیشتر نیاز داریم، از این رو سیاستها و برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که کارخانه‌ها و بنگاههای تولیدی بیش از پیش تقویت شوند تا فرصتهای شغلی اندکی هم که در اختیار داریم از بین نرود.

مشاور کانون عالی شورای اسلامی کار خراسان رضوی عدم نقدینگی را بخشی از مشکلات بنگاهها دانست و گفت: در حال حاضر واردات بی رویه، قاچاق کالا و تعرفه به چالش پیش روی تولید تبدیل شده و دولت باید با این مساله مقابله جدی داشته باشد.

 

ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
استان همیشه محروم
شادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
باوجود مدیرکل ضعیف کار چه انتظاری دارید؟؟؟
انصاف
|
Denmark
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
ولا به نظرم رتبه اول من جهان داریم از بسکه فقیر و بدبختیم بدتر از مدیر و نماینده خوبمون
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
ضعیف ترین استاندار کهگیلویه و بویراحمد چه کسی است؟
سید علی احمدزاده
حسین کلانتری
علی‌محمد احمدی
سید موسی خادمی
سید حسین صابری
اکبر نیکزاد
سید مسعود حسینی