تاریخ انتشار:۱۵:۴۰ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
عصر دنا: تصاویری از دوقلوزایی گونه حیات وحش (بز کوهی) منطقه حفاظت شده خاییز کهگیلویه ظرف روزهای گذشته موجی از امید و حس شادمانی برای دوستداران محیط زیست به ارمغان آورد اما در روی دیگر نباید از برخی بیم ونگرانی که از امکان دست درازی سودجویان به این میراث طبیعی و خطر شکارچیان بی رحم به عرصه های زیست گونه های وحشی وجود دارد نیز غافل شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا، زادآوری حیات وحش نویدبخش بقای گونه های جانوری در زیستگاه های کهگیلویه و بویراحمد است اما در صورتی که انسان ها با مداخله های بی جا مزاحم این موجودات زیبا شوند می تواند خطراتی مانند ترک زیست بوم از سوی حیوانات، مهاجرت آنان به محل زندگی جانوران دیگر، جنگ برسر محل استقرار و در نهایت امکان آسیب رسیدن به گونه های حیات وحش میزبان یا مهاجر را به دنبال داشته باشد.

آن طور که کارشناسان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می گویند: با توجه به اینکه فصل بهار وحوش در مناطق گرمسیری استان در حال لانه سازی یا تخم گذاری هستند دست زدن به آنان غیراز برهم خوردن آرامش این موجودات زیبا امکان انتقال بیمارهایی مانند آنفولانزا به انسان را فراهم می کند.

این صاحب نظران با اشاره به اینکه فصل بهار همچنین زمان زادآوری پستاندارانی چون کل و بز است تاکید می کنند که مراقبت از حفظ توله و مادران آنان موضوع دیگری است که باید مورد توجه گردشگران و شهروندان هنگام ورود به مناطق گردشگری باشد.

براساس آمار موجود ۲۵۰ گونه پرندگان مهاجر و بومی ، ۵۰ گونه پستاندار و ۵۰ گونه ماهیان در استان زندگی می کنند که هر یک از این گونه ها به دلیل نقش آنان در زنجیره غذایی و تعادل اکویسیستم دارای اهمیت هستند.

این کارشناسان تاکید می کند: از آنجا که گونه های مختلف حیات وحش دارای ارزش های ذاتی، زیست محیطی، ژنتیکی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، آموزشی، فرهنگی، تفریحی و زیبایی شناسی هستند، مشارکت شهروندان و تلاش بیشتر مسوولان برای حفظ این مواریث طبیعی از گزند عوامل انسانی و طبیعی ضرورت دارد.

توصیه های کارشناسان

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بهار فصل زادآوری حیات وحش است گفت: گردشگران و جوامع محلی در صورت مشاهده نوزادان حیوانات در طبیعت از برداشتن و انتقال آنان خودداری و محل را ترک کنند.

 

محسن پاکباز با یادآوری اینکه ممکن است حیوانات با شنیدن بوی انسان وحشت کرده و سراغ لانه و فرزند خود نیایند که این امر می تواند باعث تلف شدن فرزندان نوزاد آنان در لانه شود از شهروندان خواست به خانه حیات وحش نزدیک نشوند.

وی عنوان کرد: همچنین گردشگران برای تفریح به مناطق غیرتفرجگاهی وخلوت نروند زیرا احتمال حمله گونه های حیات وحش گازگرفتگی و انتقال بیمارهایی مانند هاری به آنان وجود دارد.

پاکباز بیان کرد:پرهیز از ایجاد ترقه و شلیک با اسلحه که باعث ایجاد آلودگی های صوتی می شود از دیگر مواردی است که گردشگران باید در نظر داشته باشد زیرا منجر به مهاجرت گونه های حیات وحش شده و این امر سبب تعارض با حیوانات مناطق دیگر یا انسان ها می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از شهروندان و علاقه مندان به محیط زیست خواست مراقب باشند حیات وحش به ویژه بچه های آنان از سوی سودجویان شکار نشوند.

اسلام جاودان خرد گفت : افراد سودجو و شکارچیان متخلف در صدد هستند زندگی حیات وحش را به خطر اندازند و شهروندان به محض مشاهده هرگونه تخلف به سامانه ۱۵۴۰ گزارش و یا با مراجعه به نزدیک‌ترین پاسگاه محیط زیست به همکاران یگان حفاظت محیط زیست اطلاع‌رسانی کنند.

وی تصریح کرد : با توجه به وسعت زیاد مناطق تحت مدیریت و کمبود محیط بان ، افراد فرصت طلب از این شرایط سوء استفاده می کنند که در این مواقع مردم می توانند در نقش یک محیط بان یاریگر محیط زیست باشند و تخلفات سودجویان را گزارش دهند.

وی با اشاره به اینکه زندگی بشر در کره زمین به حیات وحش و منابع مبتنی بر تنوع زیستی متکی است تا همه نیازهای انسان ها از جمله غذا ،سوخت ،دارو ،پوشاک ،مسکن را تامین کند گفت: مراقبت از همه گونه های حیات وحش ضرورت دارد

برنامه های دولت برای ادامه حیات گونه های حیات وحش

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می گوید:محیط زیست برنامه های مختلفی برای بقای گونه های جانوری حیات وحش استان دارد اما به علت گستردگی مناطق حفاظت شده و شکارممنوع نیاز به همراهی شهروندان وجود دارد.

پاکباز تاکید کرد: تلاش محیط بانان برای پیشگیری از آسیب به گونه های جانوری کهگیلویه و بویراحمد شبانه روزی است به طوری که سال ۱۴۰۲ بیش از ۷۰۰ شکارچی متخلف در استان شناسایی و دستگیر شدند.

وی توزیع علوفه دستی برای مناطق در معرض آسیب و آبرسانی سیار از دیگر برنامه های دولت برای ادامه زندگی گونه های جانوری حیات وحش در زیستگاه های کهگیلویه و بویراحمد در فصول زمستان و تابستان است.

وی بیان کرد: توزیع علوفه دستی برای تامین غذای گونه زیبای کل و بز در زمان های برف و یخبندان و هنگامه خشکسالی یکی از مهمترین برنامه های دولت برای ادامه حیات این گونه جانوری است.

پاکباز تصریح کرد: از آنجا که کل و بز جانورانی علفخوار هستند و تابستان ها را در ارتفاعات و زمستان ها در دامنه کوه های زیستگاه های حیات وحش روزگار می گذرانند هنگام خشکسالی یا برف و بوران زمستان برای تامین غذای خود در معرض تهدید شکارچیان سودجو هستند دولت در تلاش است تا با تامین علوفه دستی به صورت اصولی و حساب شده به ادامه زندگی این موجودات زیبا کمک کنند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در زمان های خشکسالی نیز کل و بزها برای تامین غذا به دامنه های پایین دست سرازیر می شوند و دولت در مناطق حفاظت شده در معرض آسیب مانند کوه خائیز اقدام به توزیع علوفه می کند.

مرمت آبشخورها و آبرسانی سیار

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت:هر ساله آبشخورهای حیات وحش مناطق تحت مدیریت محیط زیست این استان در شهرستان های گرمسیری و سردسیری مرمت و بازسازی می شوند.

اسلام جاودان خرد افزود: هدف از اجرای این طرح تامین، نگهداری و اطمینان از پایداری منابع آبی به‌عنوان اساسی‌ترین و حیاتی‌ترین نیاز زیستی حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد است تا در شرایط خشکسالی و گرمای سوزان و طولانی مدت تابستان تشنگی زندگی آنان را با خطر مواجه نکند.

وی عنوان کرد: بهسازی چشمه ها و مخازن ذخیره آب مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد به منظور پیشگیری از انتقال بیماری های مشترک انسان و دام از دیگر اقدام های عملی به منظور کمک به حفظ حیات وحش استان است.

جاودان خرد تاکید کرد: تشکل های مردمی افزون بر نقش ساخت آبشخور در برخی از موارد،آموزش های ترویجی برای کاهش شکار غیر مجاز می توانند در زمینه حمل آب به آبشخورها مشارکت کنند.

مشارکت مردمی راهکار صیانت بهتر

هم اکنون تنها ۸۰ نفر محیط بانان در ۳۱۲ هزار هکتار منطقه تحت مدیریت محیط زیست به صورت شبانه روزی کار محافظت از حیات وحش گیاهی و جانوری کهگیلویه و بویراحمئ را انجام می دهند به همین علت نیاز است شهروندان ساکن نزدیک زیستگاه های حیات وحش و افرادی که برای گردشگری به این مناطق سفر می کنند مراقبت این موجودات زیبا باشند.

 

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین