تاریخ انتشار:۲۰:۳۲ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۳
امام جمعه کهگیلویه:
عصر دنا: امام جمعه کهگیلویه گفت: یک زمانی دغدغه تکمیل سد کوهبرد داشتیم حالا غصه می‌خوریم که چرا زمین‌های پایین دست پمپاژ نمی‌شوند!
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصردنا، حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر امروز در دیدار رئیس و کارکنان جهاد کشاورزی کهگیلویه که در دفتر امام جمعه برگزار شده بود با اشاره به عملیات غرورآفرین تنبیهی سپاه پاسداران گفت: امروز یک روز تاریخی برای ملت ایران است، اتفاق نادری که قلب تمام آزادی خواهان جهان را خوشحال کرد و شاکر هستیم که یک کشور مسلمان سنگین‌ترین حمله پهبادی و موشکی را در طول تاریخ خود ثبت کرد.

امام جمعه کهگیلویه یکی از مصادیق مهم شعار سال را بر عهده جهاد کشاورزی خواند و افزود: با توجه به ظرفیت‌های خوب تولید در کشور می‌طلبد با نگاه علمی و تخصصی به سمت جهش تولید پیش برویم.

وی با بیان اینکه نگاه سنتی از تولید حذف شود، گفت: در انتقال نگاه علمی به کشاورزی موفق نبودیم.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر تولید بی‌رویه و مازاد بر نیاز محصول به‌لیمو را نمونه‌ای از تولیدات غیر علمی برشمرد و افزود: به خاطر عدم پایش منطقه‌ای سال گذشته به‌لیمو روی دست کشاورز ماند در حالی که کشت محصولی مانند گندم با توجه به خرید تضمینی، کیفیت و نیاز استراتژی بسیار مؤثر است.

امام جمعه مرکز شهرستان گفت: محصولات سردآبی و شیلات می‌توانداز اولویت های مهم استان باشد در مناطق گرمسیری ظرفیت خوب و توجیه اقتصادی در پرورش آبزیان وجود دارد.

رونق کشاورزی کهگیلویه با پمپاژ زمین‌های پایین دست سد کوهبرد

وی پایش بلند مدت در طرح‌های کشاورزی را ضروری دانست و گفت: یک زمانی دغدغه ما تکمیل سد کوهبر بود حالا اما غصه بهره‌برداری آن را می‌خوریم! جهاد کشاورزی اگر کار زهکشی پایین دست را حل کند 400 هکتار از زمین‌ها احیا خواهد شد و این ظرفیت کمی نیست.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر از بی‌توجهی‌های استانی به پروژه‌های کهگیلویه انتقاد کرد و افزود: معتقدم برخی برخی از مدیران نسبت به کهگیلویه ظلم می‌کنند هر مدیری در شهرستان برای احقاق حق مردم تلاش کند ما او را حمایت می‌کنیم.

وی همچنین سخت‌گیری‌های بی‌مورد در اجرای کارها را از دیگر عوامل عدم توسعه کهگیلویه برشمرد و بیان کرد: به عنوان مثال در برداشت آب‌های زیرزمینی که البته خارج از حیطه کاری جهاد کشاورزی است گاهی سخت‌گیری‌هایی می‌شود که قابل اصلاح است.

وی به برداشت از آبهای زیرزمینی در دیگر مناطق اشاره و با بیان اینکه در کهگیلویه دست کشاورز را می‌بندند و کار آنها را لنگ می‌کنند، ادامه داد: این در حالی است که در پایین دست دیگران از آبهای شهرستان استفاده می کنند و کشاورزی آنها رونق دارد؛ به جای سخت‌گیری در مجوز برداشت آب، روش‌های بهتری می‌توان اجرا کرد.

رونق کشاورزی کهگیلویه با پمپاژ زمین‌های پایین دست سد کوهبرد

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر گفت: مدیریت مصرف مهم است اما راهکارهای دیگری از قبیل قطره‌ای شدن و کاهش دبی،ممنوعیت کشت محصول آب‌بر و کشت جایگزین و...دارد،انسداد چاه‌ها هنر نیست به جای پلمب کردن ظرفیت آب را کمتر و مصرف را بهینه کنند.

امام جمعه کهگیلویه اجرای اصولی آبخیزداری را از دیگر راهکارهای توسعه کشاورزی خواند و گفت: به گفته کارشناسان اگر به سمت آبخیزداری صحیح برویم نیاز به احداث سد آبریز نیست .

وی از زحمات جهاد کشاورزی قدردانی کرد و افزود: البته از وضعیت کنترل بازار در استان راضی نیستیم نظارت مطلوب نیست گرانی که هر کسی یک نرخ دارد نگران کننده است مشکل و ریشه در مرکز استان است.

رونق کشاورزی کهگیلویه با پمپاژ زمین‌های پایین دست سد کوهبرد

کیامرث روزیان مدیر جهاد کشاورزی کهگیلویه در این دیدار عدم تأمین زمین مورد نیاز را از موانع اجرای طرح شیلات دانست و گفت: برای اجرای طرح ماهی گرمآبی در مجاورت مارون سرمایه‌گذار از شیراز دعوت کردیم اما همچنان در انتظار زمین مانده است.

وی با اشاره به مطالعات پمپاژ و شبکه زمین‌های پایین دست سد کوهبرد تصریح کرد: اعتبارت قطره‌چکانی جوابگو نبود تا یک ماه آینده مناقصه ایستگاه پمپاژ این سد انجام خواهدشد.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین