تاریخ انتشار:۱۴:۲۹ - ۱۶ مهر ۱۴۰۲
عصر دنا: شماری از کشاورزان منطقه کلاچو شهرستان کهگیلویه اقدام به تهیه نشا گوجه فرنگی از یکی از استان های جنوبی کرده بودند و محصول شان به نوعی ویروس به نام "کرلی تاپ" گرفتار شده است این بیماری در سطح این مزارع گسترش یافته و احتمال شیوع آن به زمین های همجوار هم شدت گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

ایرنا: جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد نیز اعلام کرد که کارشناسان این سازمان برای بررسی این موضوع به منطقه اعزام شده اند.

یکی از کشاورزان منطقه کلاچو واقع در شهرستان گهگیلویه که از این نشا خریداری و کشت کرده است می گوید: بیش از ۱۰ میلیارد ریال برای کشت این محصول هزینه کرده است و اکنون این ویروس پخش شده و زمین های اطراف را هم ویروسی کرده است.

محمد احسانی می افزاید: پس از مشاهده وضعیت موجود به اداره جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کریدم که به ما اعلام کرده اند باید کل کشاورزانی که از این نشا استفاده کرده اند، زمین ها و حتی لوله هایشان را منهدم کنند تا به فصل بهار نرسد و این ویروس منتشر نشود، چون این ویروس هیچ درمانی ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه می گوید: اسم این ویروس کرلی تاپ است، هم اینک یک کارشناس به دادگاه معرفی شده که بازدید و بررسی های لازم را انجام دهد.

سید علی معتمدی پور افزود: احتمال های زیادی در خصوص شیوع این ویروس وجود دارد، ممکن است این ویروس داخل بذر بوده یا در منطقه بوده و انتقال داده شده و یا اینکه جریان چیز دیگری است.

وی ادامه داد: از نظر حقوقی باید مقصر مشخص شود، چنانچه بیماری قرنطینه ای باشد باید مبدأ و صاحب بذر پاسخگوی این قضیه باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در بیشتر مواقع فردی که این نشا را فروخته مقصر است اما چنانچه نشاء به صورت قاچاق وارد شده باشد واردکننده مقصر است.

کارشناس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: تعداد معدودی از کشاورزان شهرستان کهگیلویه بدون هیچ گونه هماهنگی با جهاد کشاورزی از بوشهر نشا گوجه فرنگی آورده اند.

داریوش حصار افزود: بر اساس سیاست های جهاد کشاورزی و الگوی کشت سطح زیرکشت گوجه باید کم شود، همچنین اکنون کشت گوجه فرنگی خارج از فصل است و اراضی باید زیر کشت گندم یا کلزا برود.

وی تاکید کرد: کشت گوجه فرهنگی در شرایط فعلی توصیه نمی شود چون گوجه آب بر است.

کارشناس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: هم اینک کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک گیاهپزشکی سازمان جهاد کشاورزی استان به این موضوع ورود کرده و نمونه برداری کرده اند.

حصار بیان کرد: این ویروس هیچ درمانی ندارد و به مزارع هم جوار هم سرایت می کند، شدت آلودگی بالا است اما امید است ویروس را کنترل کنیم.

آن چه از وضعیت موجود می توان فهمید این است که خلا اساسی در رابطه کشاورز و متولیان جهاد کشاورزی در این خصوص وجود داشته است می طلبد ارتباط تنگاتنگ تری میان کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی با کشاورزان در نقاط مختلف استان در زمینه کاشت محصولاتشان وجود داشته باشد و راهنمایی های لازم را از کارشناسان دریافت کنند.

این بیماری به انگلیسی کرلی تاپ (Curly top) نامیده می شود که در دنیا بسیار حایز اهمیت است.بیماری کرلی تاپ در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۴۵ توسط ژیبسون حشره شناس آمریکایی از نواحی مرودشت و رزقان فارس گزارش شد.از گیاهان زراعی علاوه بر چغندر، گیاهان دیگری مانند گوجه فرنگی، بادمجان،هندوانه، طالبی،لوبیا و تعدادی از گیاهان زینتی و علف های هرز از این بیماری خسارت میبینند.

در گوجه فرنگی برگچه ها روبه بالا لوله می شوند اما رگبرگ اصلی آنها سمت پایین خم میشوند. بوته های گوجه فرنگی ظاهری پژمرده به خود میگیرند.در بعضی موارد رگبرگهای سطح زیرین برگچه ها به رنگ بنفش در می آیند.

ویروس در بدن حشره از نوع پایا است.یک تغذیه طولانی ممکن است حشره را تا پایان عمر ویروسی نماید.به طور کلی زنجره برای آلوده شدن و انتقال ویروس به ۱۴ تا۲۱ ساعت وقت نیاز دارد.ویروس در گیاه از راه آوندهای آبکش حرکت می کند.

۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد سالیانه ۹۷۲هزار تن محصول کشاورزی تولید می کنند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین