کد خبر: ۱۱۶۷۶
تاریخ انتشار:۲۳:۳۸ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۵
عصر دنا: رفتگران شهرداری از محرومترین قشرهای جامعه هستند و در اکثر موارد از داشتن حداقل های زندگی محروم می شوند و حتی حقوق و بیمه آنها نیز در وقت مناسب پرداخت نمی شود.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): نمی بینیمش اما او هر روز کوچه ما را می روبد بی آنکه برای ناتوانی دستانش قوتی فرستاده باشیم. «خسته نباشی»، «سلامی» و حتی نگاهی. سال هاست که از زبان و چشم آدم ها ور افتاده است.

صبح ها همراه خورشید به کوچه می آید و شب ها هنوز هست که خورشید می رود و ما یادمان رفته است که پاکیزگی ارمغان دست های اوست. دست هایی که هر روز جاروی دسته بلند را بر سطح کوچه می کشد و گرد عبور گام های تند، گرد عبور ثانیه های عجول، گرد عبور نگاه های فراری؛ تندی لحظه ها را جارو می کند.

راستی اگر یک روز نیاید، انبوه نازیبایی ها آبروی کوچه را می برد و ما می مانیم و خاطره مردی با لباس نارنجی و حسرت دیدنش.

پس تا هست کاش یادمان بماند برای دست هایش دعا کنیم و برای خستگی های دیرسالش «خدا قوتی» بفرستیم.

کنار جوی ایستاده و به جارویش تکیه داده تا خستگی اش را بگیرد. «خداقلی مسعودی مقدم» ۴۳ ساله، 14سالی است که در شهرداری کار می کند، می گوید"شغلم را دوس دارم، برای اینکه شهرم را تمیز می کنم و مردم خوشحال می شوند و در قبال اینکار هم حقوق می گیرم.

جمع آوری زباله و برگ ریز درخت ها و تمیز کردن معابر و جوی ها کارهایی است که هر روز انجام می دهم. معمولاً هر کارگر ۳ یا ۴ خیابان یا بیشتر را باید تمیز کند. کسانی هم که هستند که همراه ماشین حمل زباله به خیابان ها می روند و زباله ها را جمع آوری می کنند.

مسعودی مقدم که اول صبح مشغول تمیز کردن جوی بود، می گوید: «هر روز صبح خیابان ها، جوی ها و حتی زباله های کنار خیابان را تمیز و جمع می کنم، اما الان سه ماه است که حقوقمان پرداخت نشده و مجبورم به آن فروشگاه یا مغازه التماس کنم تا وسیله قرض بگیرم برای خانه تا بچه هام گرسنه نمانند.

وی می افزاید: از وقتی که پرداخت حقوقمان به پیمانکار واگذار شده پرداخت حقوق و بیمه مان وقت مشخصی ندارد و بعضی مواقع نیز تا 6 ماه پرداخت نمی کنند و چندین بار در جلوی استانداری و صداو سیما اعتراض کردیم اما آنها برایمان غیب زدند.

همچنین سید یحیی ارجمند یکی دیگر از رفتگران شهرداری جارو به دست می افزاید: 15 سال است که در شهرداری کار می کنم، شغلم را دوس دارم چونکه مردم تمیزی را دوس دارند، اما مشکلات زیادی دارم و حقوقمان را هم در آخر ماه پرداخت نمی کنند.

ارجمند با بیان اینکه سه ماه است حقوقم پرداخت نشده است، می گوید: مجبور شدم وام با بهره زیاد بگیرم تا بتوانم اجراه خانه و خرج زندگی ام را بدهم ، پول پرداخت وام را هم ندارم که برادرم برایم پرداخت می کنم.

وی ادامه داد: خیلی بدهکارم، از چند مغازه و فروشگاه جنس به صورت قرضی گرفتم و چونکه حقوقم را در آخر ماه پرداخت نمی کنند نتوانستم پول آنها را بدهم و هر روز طلبکاران جلوی خانه ام آبرویم را می برند.

این رفتگر اظهار می کند: هر وقت برای حقوقمان به شهرداری مراجعه می کنیم می گویند به ما ربطی ندارد و شما برای پیمانکار کار می کنید.

ارجمند اضافه کرد: کار ما تعطیلی، شب یا روز نمی شناسد و حتی در ایام عاشورا هم سرکاریم.

همچنین یکی دیگر از رفتگران گفت: در ماه های تیر و مرداد سال جاری بیمه مان پرداخت نشده و شب کاری که باید برایمان پرداخت شود اینکار صورت نمی گیرد.  

دستمزدهای پایین، نادیده گرفتن حقوق انسانی، نداشتن امنیت شغلی، پرداخت نکردن حقوق تعریف شده در قانون کار از سوی کارفرما و بسیاری موارد دیگر را می توان نام برد که بیانگر تضییع حقوق رفتگران شهرداری است.

اما بدتر از اینها، وجود واسطه ای به نام پیمانکار است، نمایندگان کارگری از شرکتهای پیمانکاری به عنوان برده داری نوین یاد می کنند، بر اساس نظر کارگران و نمایندگان آنها، پیمانکار فردی است که حقوق قانونی کارگر را از کارفرما می گیرد، اما آنرا به کارگر نمی پردازد و در بسیاری از موارد، حتی حداقل ها را نیز به کارگر نمی دهد.

در ماه های گذشته بارها بارها اخبار تأخیر پرداخت حقوق از سوی رسانه های استان منتشر شد، اما متاسفانه مسئولان شهرداری با بی توجهی از این مسائل گذشتند و حتی برای رفتگرانی که اعتراض کرده بودند غیب کاری زدند.

 تأخیر در پرداخت حقوق در اقتصاد کج دار و مریز این روزهای ما می تواند به راحتی آرامش روانی کارگران را به هم بریزد در این میان کم نیستند خانواده هایی که با تأخیر و تعویق در پرداخت حقوق ها مواجه هستند.

همچنین مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد  در پاسخ به این سوال که آیا این اداره مشکلات کارگران شهرداری را پیگیری کرده است، گفت: موضوع حقوق این کارگران را بارهای بار پیگیری کرده ایم اما با توجه به اینکه مشکلاتی بین شهرداری و پیمانکار است از لحاظ قانونی ما نمی توانیم بگوییم حقوق کارگر باید را در اسرع وقت پرداخت شود چرا که  روال اداری خاصی دارد بین پیمانکار و شهرداری تلاش کنند تا این کار انجام شود تا حقوق آنها پرداخت شود.

صابر مظاهری افزود: این موضوع چند بار پیگیری شده و مثل اینکه دو پیمانکار مشکل دارند که آن کارگرانی که در مورد عدم پرداخت حقوق شکایت کرده اند طبق قانون رای برای آنها صادر شده است در دادگستری نیز اجرا شده می شود.

وی با بیان اینکه این حقوق کم جوابگوی زندگی کارگران نیست، ادامه داد: شهرداری و پیمانکار باید تلاش کنند تا حقوق این قشر زحمتکش در اسرع وقت پرداخت شود هر چند که شهرداری همیشه عنوان می کند که درآمد آنچنانی برای پرداخت حقوق آنها نداریم، به هر حال پیمانکار جوابگو است و اگر طفره برود طبق قانون با آن برخورد می شود.

برای پیگیری این مسئله چندین بار با شهردار یاسوج تماس گرفته شد که وی حاضر به جواب دادن نشد.

استان کهگیلویه و بویراحمد استانی چهار فصل است که شهر یاسوج به عنوان مرکز آن نام گرفته که با توجه به آب و هوای معتدلی که دارد هر ساله میزبان گرشگران زیادی از خارج و داخل کشور است که در این رابطه رفتگران شهرداری با زحمات شبانه روزی خود شهری تمیز را برای تفریح و زندگی هر چه بهتر آماده می کنند اما متاسفانه حقوق و مزایای آنها در وقت مناسب پرداخت نمی شود و باعث ایجاد مشکلات متعددی در زندگی آنها شده است.

 
 
 
انتهای پیام رج/
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین
آخرین اخبار