کد خبر: ۱۱۴۷۳
تاریخ انتشار:۱۹:۰۳ - ۲۹ دی ۱۳۹۵
ابتکار :
عصر دنا: ابتکار در حال حاضر سعی دارد با آمار بازی به افکارعمومی بقبولاند که وضعیت هوا بهبود پیدا کرده است؛ موضوعی که پیش از این مورد انتقاد دولت بود و بیان می‌شد که با آمار بازی نمی‌توان افکارعمومی را اقناع کرد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): در روز هوای پاک نیز نفس شهر تهران گرفته است. آلودگی هوا در برخی از مناطق به حدی است که مه غلیظی از دود و آلاینده‌ها را می‌توان مشاهده کرد. اما مسئولان دولتی از جمله معصومه ابتکار که این روزها با آمار با مردم سخن می‌گویند، اتبکار مدعی است: "در شهر تهران طبق‌ آمار تا ۲۶ دی‌ماه سال ۱۳۹۵، ۲۳۱ روز هوای سالم و پاک داشتیم؛ در حالی که در ابتدای کار دولت یازدهم، ۱۷۶ روز هوای سالم و پاک داشتیم"؛ اما بعضا روزهایی مثل امروز که مصادف است با روز هوای پاک و وضعیت هوا ناپاک است، نقض کننده این سخنان است. [1]

از سوی دیگر بر اساس گزارش 9 ماهه سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاییز امسال به اندازه کل سال گذشته، هوا آلوده بود. به عبارتی تا پایان پاییز امسال پایتخت شاهد 53 روز ناسالم بود که 5 روز آن میزان آلودگی به وضعیت اضطرار رفت و این موضوع با سخنان ابتکار همخوانی ندارد.[2] نکته حائز اهمیت اینکه در 6 ماه نخست امسال هوا ناسالم نشد؛ اما در پاییز امسال به اندازه کل سال گذشته، هوا آلوده بود.

مقابله با آلودگی هوا زمانبر است/ رونمایی از «مستر دماغ» به همراه دستاورد دیگر برجام

البته رئیس سازمان محیط زیست در این حوزه اتفاقات خوب را به زمان آ‌ینده موکول کرده و بیان داشته که مردم باید صبر کنند و مقابله با آلودگی هوا زمانبر است؛ موضوعی که در اغلب سخنان ابتکار درمورد بحران‌های زیست محیطی مطرح می‌شود.

 ابتکار برای روزهای ناسالم جشن روز ملی هوای پاک گرفت/ مردم نگران نباشند پکن و دهلی و آتن و مادرید هم آلوده است!

طنز تلخ این روزها این است که خانم ابتکار برای روزهای ناسالم همایش روز پاک می‌گیرد و در این جشن از تمبر «مستر دماغ» با حضور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت رونمایی می‌کند.

وی در این همایش از شهرهای آلوده دیگر برای مردم سخن گفت تا شاید کمی رنج و سختی آلودگی هوا برای افکارعمومی کم شود. ابتکار در این زمینه بیان داشت:‌ «آلودگی هوا تنها مشکل کشورهای در حال توسعه نیست و امروز کشوری مانند چین نیز بحران تشدید آلودگی هوا دارد که به دلیل رشد یکجانبه اقتصادی هم اکنون 23 شهر چین مسائل حاد آلودگی هوا دارند. همینطور هند و دهلی نو نیز از شهرهای آلوده دنیا هستند، شهرهای اروپایی نیز به همین معضل گرفتار شده‌‌اند و آتن و مادرید از شهرهایی هستند که با معضل آلودگی هوا درگیر بودند.»[3]

 ابتکار برای روزهای ناسالم جشن روز ملی هوای پاک گرفت/ مردم نگران نباشند پکن و دهلی و آتن و مادرید هم آلوده است!

همچنین ابتکار که به عنوان یکی از سیاسی‌ترین مقاماتی که پست غیر سیاسی دارند، فعالیت می‌کند با اشاره به برجام و اثرات آن در محیط زیست گفت: «برجام اتفاق مهمی بود که باعث شد در تعامل با کشورها مهم دنیا که از فناوری‌های پاک بهره‌مند هستند بتوانیم از این فناوری‌ها استفاده کنیم و از بسیاری از شرکت‌هایی که در حوزه فناوری سبز کار کرده‌اند در ایران استفاده کنیم. برجام زمینه‌ساز شد که بعد از بی‌توجهی‌های دولت گذشته به آلودگی هوا بتوانیم امروز آن عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم و حرکت مثبتی را انجام دهیم.»[4]

 ابتکار برای روزهای ناسالم جشن روز ملی هوای پاک گرفت/ مردم نگران نباشند پکن و دهلی و آتن و مادرید هم آلوده است!

بنابر سخنان رئیس سازمان محیط زیست بهبود کیفیت هوا نیز نتیجه برجام است اما باید این سئوال مطرح شود که ابتکار از کدام بهبود کیفیت و سالم‌سازی هوا سخن گفته است.

به نظر می‌رسد معاون رئیس جمهور سعی دارد با گفتار درمانی برخی از مشکلات جدی سازمان تحت مدیریت خود را حل کند. ابتکار پیش‌تر با ارائه آماری دیگر بیان کرد که «شاخص‌های ما در روزهای بسیار آلوده از عدد 150 و 160 بالاتر نرفته است و این نشان‌دهنده اقدامات دولت است.»[5] این درشرایطی است که در تاریخ 20 دی ماه سال جاری منطقه سعادت آباد با شاخص 187 آلوده‌ترین نقطه پایتخت بود و در آن روز برخی مناطق دیگر تهران نیز شاخص‌هایی بالاتر از 160 را تجربه کردند از جمله منطقه دو : 187، منطقه 6: 179، منطقه 18: 178، منطقه 20: 174 و منطقه 21: 171. مشرق در این زمینه گزارشی با عنوان «دستاورد جدید ابتکار» ارائه کرد.

 با این حال به نظر می‌رسد ابتکار در حال حاضر سعی دارد با آمار بازی به افکارعمومی بقبولاند که وضعیت هوا بهبود پیدا کرده است؛ موضوعی که پیش از این مورد انتقاد دولت بود و بیان می‌شد که با آمار بازی نمی‌توان افکارعمومی را اقناع کرد اما در این شرایط توسط مسئولان دولتی مکررا مورد استفاده قرار می‌گیرد.



[1] http://www.isna.ir/news/95102918399

[2] http://www.isna.ir/news/95100200813

[3] http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13951028000674

[4] همان

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین
آخرین اخبار