کد خبر: ۱۰۵۳۵
تاریخ انتشار:۰۶:۳۶ - ۲۷ مهر ۱۳۹۵
بررسی نظرسنجی‌ها:
عصر دنا: آمارها، روند اتفاقات، مواضع زنان علیه ترامپ می‌گوید که اگر او پس از انتخابات شکست بخورد، قطعا زنان موجب شکست او شده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): بیش از یازده ماه است که دانلد ترامپ در رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا پا گذاشته است و در طی این مدت، همواره اظهارات -اگر نگوییم زن‌ستیزانه- اما غیرجذابی در نزد اکثریت زنان آمریکایی داشته است، همین امر موجب شد تا جنبش زیرپوستی زنان علیه وی شکل بگیرد و پوست انداختن این جنبش منتهی شود به نظرسنجی‌های روزهای اخیر که در نوع خود یک انفجار علیه ترامپ است.
 
 
 
مواضع ترامپ در مورد زنان، در طی مدت فعالیت انتخاباتی‌اش روز به روز وی را بیشتر از جامعه زنان آمریکا دور کرد و شاید بتوان گفت که انتخاب سومین رییس ستاد که یک زن است، به همین موضوع مرتبط باشد تا بلکه به سبب این انتخاب مسئله قهر آرای زنان با صندوق ترامپ تا حدودی رفع شود. اما وضعیت ترامپ درست پس از اظهارات او در فیلم مربوط به شبکه CBS، دو هفته اخیر را برای او تبدیل به جهنم کرد و تعداد قابل توجه بیشتری از زنان آمریکایی روبروی او ایستادند. گرچه زنان هوادار ترامپ پیوسته به او وفادار مانده‌اند، اما نامزد جمهوریخواهان اصلا از اوضاع مناسبی در میان زنان در نظرسنجی‌ها برخوردار نیست.
 
در بررسی بعمل آمده توسط «موسسه پژوهش‌های دینی عمومی» مشخص شد که یک شکاف جنسیتی عمیق در بین هواداران و مخالفان ترامپ وجود دارد. آمارهای این بررسی به ما می‌گوید که هواداران وی را مردها و مخالفینش را زنان تشکیل می‌دهند. اما نکته حائز اهمیت اینکه ترامپ در زمینه حمایت مردان با 11 امتیاز اختلاف از کلینتون پیش است در حالی که هیلاری کلینتون در زمینه حمایت زنان با 33 امتیاز اختلاف ترامپ را پشت سر گذاشته است. اختلاف این دو نفر بر سر هواداران مرد رقمی مشابه با اختلاف «دوآیت آیزنهاور» و «آدلای استیونسون» در انتخابات سال 1952 دارد. اما اختلاف امتیازی دو کاندیدا بر سر هواداران زن در تاریخ انتخاباتی آمریکا بی‌سابقه است.
 
در بدترین حالت، در ادوار گذشته این اختلاف 26 درصد بوده است و حالا شاهد اختلاف 33 درصدی هستیم و این یعنی اینکه ترامپ اصلا جایگاه خوبی در میان زنان ندارد. به عبارتی، اگر اختلاف بین آیزنهاور و استیونسون را با اختلاف 23 امتیازی «لیندون بی جانسون» و «بری گلداواتر» (در سال 1964) جمع کنیم به عدد 34 می‌رسیم که فقط یک شماره از اختلاف بی‌سابقه ترامپ و کلینتون در رابطه به رای زنان کمتر است.
 
 کافی است به تازه‌ترین نظرسنجی‌های بعمل‌آمده توسط رسانه‌ها و موسسات مختلف نگاهی بیاندازیم تا به عمق واقعه پی ببریم:
 
 

ردیف

برگزارکننده نظرسنجی

زنان

مردان

1

شبکه خبری CBS

18+ به نفع کلینتون

11+ به نفع ترامپ

2

شبکه خبری CNN

14+ به نفع کلینتون

4+ به نفع ترامپ

3

موسسه فیرلی دیکینسون

24+ به نفع کلینتون

7+ به نفع ترامپ

4

شبکه خبری فاکس نیوز

10+ به نفع کلینتون

7+ به نفع ترامپ

5

پژوهش گوگل

13+ به نفع کلینتون

3+ به نفع ترامپ

6

موسسه ایپسوس / خبرگزاری رویترز

9+ به نفع کلینتون

5+ به نفع کلینتون

7

موسسه مورنینگ کانسولت

6+ به نفع کلینتون

4+ به نفع کلینتون

8

موسسه PRRI / پایگاه آتلانتیک

33+ به نفع کلینتون

11+ به نفع ترامپ

9

دانشگاه کوئینی پیاک

20+ به نفع کلینتون

12+ به نفع ترامپ

10

موسسه راسموسن ریپورتز

11+ به نفع کلینتون

2+ به نفع ترامپ

11

موسسه USC / لس آنجلس تایمز

9+ به نفع کلینتون

14+ به نفع ترامپ

12

موسسه یوگاو

15+ به نفع کلینتون

2+ به نفع ترامپ

13

میانگین کل

15+ به نفع کلینتون

5+ به نفع ترامپ

 
 
 در تمامی نظرسنجی‌ها که به دقت نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که ترامپ برای قاطبه زنان آمریکایی جذابیت ندارد. 5 امتیاز اختلاف بین کلینتون و ترامپ در رابطه با مردان اصلا قابل مقایسه با 15 امتیاز در رابطه با زنان نیست. اگر قرار بود که فقط رای زنان در انتخابات آمریکا محسوب شود، با احتساب ایالت‌های کلیدی چون آریزونا، آلاسکا، جورجیا، کانزاس، ایندیانا، میسوری، مونتانا، کارولینای جنوبی، داکوتای جنوبی، تگزاس، و ایالت‌های کوچک دیگر مثل مین و نبراسکا مجموعا 458 رای الکتورال از 538 رای به صندوق کلینتون واریز می‌گردد و برای ترامپ فقط 80 رای می‌ماند.
 
 
 
 اما اگر فقط مردها مجاز به رای دادن بودند، می‌توان گفت که ترامپ رای تقریبا همه ایالت‌های خاکستری را از آن خود می‌کرد و کلینتون فقط در ایالت‌های کرانه غربی و بخش‌هایی از شمال شرقی آمریکا مثل ایلینوی و نیومکزیکو شانس خواهد داشت. بدین ترتیب 350 رای برای ترامپ باقی خواهد ماند و 188 رای برای کلینتون. با این حساب، اگر انتخابات فقط محدود به رای مردها بود اوضاع متفاوت می‌شد اما اگر محدود به رای زنان بود، به شدت متفاوت می‌شد. بحث این است که این آمارها، روند اتفاقات، مواضع زنان علیه ترامپ، و منطق قضیه به ما می‌گوید که اگر دانلد ترامپ پس از انتخابات شکست بخورد، قطعا زنانی که به او رای نداده‌اند موجب شکست او شده‌اند.
 
 منابع:
 
http://fivethirtyeight.com/features/election-update-women-are-defeating-donald-trump
 
http://www.stuff.co.nz/world/americas/us-election-2016/85378141/donald-trump-insults-women-speaking-out-against-him
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین