تاریخ انتشار:۱۱:۳۴ - ۲۵ مهر ۱۳۹۵
عصر دنا: رضا آریانی که به علت بیماری مادرزادی در سن 20 سالگی کم بینا و به تدریج در 28 سالگی نابینا شد هیچ گاه دست از تلاش برنداشت به گونه ای که در سال های 86 و 87 معلم نمونه کهگیلویه و بویراحمد شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): وی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در صورت پشتکار و برنامه ریزی مناسب معلولان جسمی می توانند مانند انسان های سالم مسیر موفقیت را طی کنند.
این روشندل که عنوان معلم نمونه در سالهای 86 و 87 و سرودن 2 دفتر شعر را در کارنامه های موفقیت های خود دارد، تصریح کرد: خواستن توانستن است.
آریانی که دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی است، تلخ ترین روزهای زندگی خود را ترم آخر مقطع کاردانی ذکر کرد و گفت: روزهای آذر سال 1378 در حالی که تازه در دنیای یکرنگ تاریکی گام نهاده بودم، تلاش برای یادگیری درس به کمک بلند خوانی دوستانم به دلیل این که با خط بریل آشنا نبودم بسیار سخت و طاقت فرسا بود.
وی اظهار کرد: نابینایی مسیر موفقیت را برای من ناهموار اما با وجود این نقیصه بزرگ تلاش رسیدن به هدف را برایم قابل دسترسی کرد.
این معلم ساعی، مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را در شرایطی دشوار با سفر هفتگی به یاسوج مرکز شهرستان بویراحمد در فاصله 150 کیلومتری گچساران به پایان رساند.
آریانی پس از پایان تحصیلات، در مدرسه استثنایی یاسمن شهر دوگنبدان مشغول به تدریس شد.
وی ابراز داشت: پذیرش زندگی یک رنگ و در تاریکی مطلق برای نابینایان مادرزادی کمی آسان تر است اما برای انسانی که 20 سال رنگین کمان زیبایی های دنیا را دیده سخت تر است.
آریانی گفت: سیاه شدن رنگ محیط اطراف من تنها نحوه برقراری ارتباط با اجتماع را به جای دیدن به شنیدن تبدیل کرده است.
وی افزود: دنیای روشندلی با تمام مشکلاتش زیباست.
آریانی گفت: دلم برای دیدن زیبایی ها طبیعت تنگ شده، اما ندیدن برخی تصاویر آزاردهنده از مزایای نابینایی است.
وی رهاسازی زباله ها در طبیعت، ایجاد بی نظمی در شهر با پارک های غیراصولی خودرو و رعایت نکردن حقوق دیگران را از صحنه های آزاردهنده دانست.
آریانی با اشاره به نیاز نابینایان به رایانه و اینترنت گفت: وجود رایانه های مجهز به نرم افزارهای گویا در این شهرستان ضروری است.
رئیس اداره بهزیستی گچساران گفت:250 نابینا و کم بینای این شهرستان زیرپوشش خدمات این نهاد حمایتی هستند.
مهران کشاورز افزود: از این تعداد 136 نفر نابینای مطلق هستند.
وی پرداخت کمک هزینه تحصیلی، برخی خدمات کمک آموزشی و حمایت های درمانی را از جمله خدمات بهزیستی گچساران به مددجویان معلول و نابینا دانست.
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین