تاریخ انتشار:۲۲:۳۷ - ۰۱ مهر ۱۳۹۵
طی 6 ماه نخست سال جاری
عصر دنا: فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 69 فقره آتش‌سوزی در منابع طبیعی استان اتفاق افتاده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

محمدرحیم برزمند، صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بالغ بر 85 درصد از مساحت استان را منابع ملی تشکیل داده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، وجود منابع طبیعی (جنگل و مراتع) را عامل مهم و تاثیرگذار در توسعه گردشگری و به تبع آن توسعه استان دانست و بر حفاظت از این منابع خدادادی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه 18 درصد از جنگل‌های زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است، گفت: همین امر موجب شده تا شرایط جغرافیایی و آب و هوایی خاص استان ما سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر باشد.

این مسوول ادامه داد: البته باید توجه داشته باشیم که این منابع تنها متعلق به ما نبوده بلکه متعلق به تمامی نسل‌ها بوده و باید حفاظت شوند.

برزمند با اشاره به اینکه در فصل بهار و تابستان ورود گردشگر و مسافران به استان و عرصه‌های طبیعی بیشتر می شود، گفت: گاها افراد برای چای یا غذا در عرصه‌ها آتش درست می کنند و پس از ترک محل آن را خاموش نمی کنند.

وی گفت: همین امر باعث می شود در اثر عواملی مانند باد آتش گسترده شده و آتش‌سوزی وسیعی صورت گیرد.

فرمانده حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، نوع پوشش جنگلی، تعمد و سهل‌انگاری افراد را عوامل مهم آتش‌سوزی‌ها عنوان کرد و یادآور شد: البته اکثر آتش‌سوزی‌ها در اثر سهل‌انگاری مردم، مسافران و گردشگران صورت می‌گیرد.

وی ضمن تقدیر از نیروهای مردمی، گفت: در اغلب موارد تا رسیدن نیروهای منابع طبیعی، مردم محل قسمت زیادی از آتش را مهار و خاموش می‌کنند.

این مسوول ضمن گلایه‌مندی از افراد سهل‌انگار، گفت: متاسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون 69 فقره آتش سوزی در منابع طبیعی استان اتفاق افتاده است که باعث شده حدود 889 هکتار از این منابع طعمه حریق شود.

برزمند، مهار و کنترل آتش سوزی‌ها را تنها وظیفه اداره کل منابع طبیعی نداست و بیان کرد: طبق ماده 47 قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع باید همه دستگاه‌ها در مواقع لازم به منابع طبیعی کمک کنند اما متاسفانه ادارات و دستگاه‌ها آنطور که باید همکاری نمی‌کنند.

این مسوول با بیان اینکه بیش از یک میلیون هکتار جنگل و مرتع در استان وجود دارد، گفت: باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرده و با حفاظت از آنها زمینه ورود گردشگران و توسعه استان را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود 22 نقطه بحرانی در استان شناسایی شده است، گفت: کمبود بالگرد یکی از مهم‌ترین مشکلات هنگام وقوع آتش‌سوزی است چون برخی از آتش سوزی‌ها در مراتع و مناطق صعب‌العبور اتفاق می افتد و دسترسی به آن مکان‌ها بسیار دشوار و زمانبر است.

برزمند میزان جنگل های استان را حدود 870 هزار هکتار بیان کرد و گفت: جهت حفاظت از این جنگل‌ها نیازمند سیستم اطفای حریق هوشمند هستیم.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.