کد خبر: ۳۲۲۹۵
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار:۰۸:۰۲ - ۱۵ مهر ۱۴۰۴
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد:

ارتقای کیفیت آموزشی و کاهش افت تحصیلی در اولویت آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد/ ارتقای کیفیت آموزشی مستلزم همدلی همه نهادها، معلمان و خانواده‌هاست/ اجرای «چهارشنبه‌های نظارتی» و «دوشنبه‌های نظارتی» با هدف ارزیابی کیفیت مسایل آموزشی و پرورشی در مدارس

عصر دنا: معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه «آموزش، سنگ‌بنای توسعه هر جامعه‌ای است»، گفت: برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش استان با محور توانمندسازی معلمان، آموزش مدیران تراز سند تحول، توسعه آموزش‌های مهارتی و تقویت نظارت آموزشی برای ارتقای کیفیت یادگیری دانش‌آموزان در حال اجراست.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): ارتقای کیفیت آموزشی و کاهش افت تحصیلی در اولویت آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد  ارتقای کیفیت آموزشی مستلزم همدلی همه نهادها، معلمان و خانواده‌هاست  اجرای «چهارشنبه‌های نظارتی» و «دوشنبه‌های نظارتی» با هدف ارزیابی کیفیت مسایل آموزشی و پرورشی در مدارس

به گزارش عصر دنا، ابراهیم دباغ امینی اظهار کرد: آموزش، زیربنای رشد و توسعه پایدار در هر جامعه‌ای است و کشورهای توسعه‌یافته با سرمایه‌گذاری هدفمند در حوزه علم و پژوهش به پیشرفت دست یافته‌اند. 
وی افزود: کشور ما در دهه‌های اخیر در عرصه علمی رشد چشمگیری داشته است و استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از ظرفیت بالای نیروی انسانی و استعدادهای دانش‌آموزی برخوردار است؛ اما برای دستیابی به سطح بالاتری از کیفیت آموزشی باید برنامه‌های بهبود مستمر دنبال شود. 
بررسی علل افت تحصیلی 
دباغ با اشاره به اینکه پدیده افت تحصیلی دانش‌آموزان چندعاملی است، گفت: این موضوع تنها به نظام آموزشی محدود نیست و عوامل مختلفی از جمله آگاهی خانواده‌ها، انگیزه یادگیری، هدایت تحصیلی درست، امکانات آموزشی و شرایط فرهنگی در آن دخیل هستند. 
وی ادامه داد: بخشی از افت تحصیلی ناشی از کمبود نیروی متخصص در سال‌های اخیر و جایگزینی نیروهای کم‌تجربه بوده که در تلاش هستیم با اجرای دوره‌های توانمندسازی، این ضعف‌ها را برطرف کنیم. 
 
چالش هدایت تحصیلی در استان 
 
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان با اشاره به وضعیت هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، گفت: یکی از چالش‌های جدی آموزش و پرورش استان، گرایش بیش از اندازه خانواده‌ها به رشته تجربی است. 
وی افزود: براساس سیاست وزارت آموزش و پرورش، باید ۵۰ درصد دانش‌آموزان پایه دهم وارد هنرستان‌ها شوند، اما در استان ما هنوز این هدف محقق نشده و تنها حدود یک‌سوم دانش‌آموزان به شاخه‌های فنی و کاردانش هدایت می‌شوند. 
به گفته وی، تمرکز بیش از حد بر رشته‌های نظری موجب شده میانگین نمرات استان در مقایسه با استان‌هایی چون یزد پایین‌تر باشد، چراکه ارزشیابی در شاخه‌های نظری دقیق‌تر و رقابتی‌تر است. 
 
برنامه‌های توانمندسازی معلمان و مدیران 
 
دباغ با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه توانمندسازی فرهنگیان، گفت: در ماه‌های اخیر، ۱۸ کارگاه آموزشی ویژه دبیران مقاطع متوسطه اول و دوم برگزار شده است که محور اصلی آن‌ها ارتقای روش‌های تدریس، طراحی سؤالات و تحلیل آموزشی بوده است. 
وی افزود: دوره‌های آموزش مدیران تراز سند تحول بنیادین نیز با حضور اساتید برجسته از وزارت و استان اصفهان به شکل قطبی در شهرستان‌های یاسوج و دنا برگزار شده و ۹۹ درصد شرکت‌کنندگان رضایت کامل خود را اعلام کرده‌اند. 
 
آموزش مدیران تراز سند تحول بنیادین 
 
معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش استان تصریح کرد: امسال صد درصد مدیران مدارس استان تحت آموزش‌های مرتبط با سند تحول بنیادین قرار خواهند گرفت تا نظام مدیریتی مدارس هم‌راستا با اهداف کلان تحول آموزشی تقویت شود. 
وی افزود: در این دوره‌ها، مهارت‌های رهبری آموزشی، تصمیم‌گیری داده‌محور و برنامه‌ریزی مدرسه‌محور به مدیران آموزش داده می‌شود. 
 
برگزاری کارگاه‌های تخصصی با حضور اساتید دانشگاهی 
 
دباغ از برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی جدید خبر داد و گفت: در هفته آینده، کارگاه ویژه‌ای برای دبیران آزمایشگاه با حضور استادانی از دانشگاه شیراز برگزار می‌شود تا آموزش‌های عملی و تجربی آنان تقویت شود. 
وی اظهار کرد: آموزش و پرورش باید هم‌پای تحولات علمی و فناوری، به‌ویژه در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری دیجیتال حرکت کند تا معلمان بتوانند نسل جدید را به‌درستی هدایت کنند. 
 
اجرای طرح‌های نظارتی در مدارس 
 
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان با اشاره به برنامه‌های نظارتی گفت: طرح‌های «چهارشنبه‌های نظارتی» و «دوشنبه‌های نظارتی» با هدف ارزیابی کیفیت تدریس در مدارس استان اجرا می‌شود. 
وی افزود: کارشناسان ستادی و سرگروه‌های آموزشی در این طرح به‌صورت میدانی از مدارس بازدید کرده و کیفیت فرآیند آموزش و عملکرد معلمان را بررسی می‌کنند تا نقاط ضعف احتمالی به‌صورت دقیق شناسایی و اصلاح شود. 
 
تقویت پایگاه‌های آموزشی و کلاس‌های تقویتی 
 
دباغ با اشاره به طرح پایگاه‌های تقویتی دانش‌آموزان اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۵۴ پایگاه با همکاری شرکت ملی نفت در استان فعال بود و امسال نیز این طرح با کیفیت و گستره بیشتری ادامه دارد. 
وی افزود: هدفاز اجرای این طرح، جبران عقب‌ماندگی‌های تحصیلی و ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار است. 
نقش خانواده‌ها در موفقیت تحصیلی 
معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش استان در ادامه به نقش خانواده‌ها در فرآیند یادگیری اشاره کرد و گفت: خانواده‌ها باید به استعداد و علاقه فرزندان خود احترام بگذارند و از تحمیل انتخاب رشته یا مسیر تحصیلی خاص پرهیز کنند. 
وی افزود: در بسیاری از موارد، فشار والدین برای ورود به رشته‌های خاص، موجب کاهش انگیزه، اضطراب تحصیلی و افت عملکرد دانش‌آموزان می‌شود. 
 
مدیریت استفاده از فضای مجازی 
 
دباغ با تأکید بر ضرورت مدیریت استفاده از فضای مجازی گفت: یکی از عوامل مؤثر در افت تمرکز و کاهش مطالعه، استفاده بی‌رویه از شبکه‌های اجتماعی است. 
معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش استان تصریح کرد: لازم است خانواده‌ها و مدارس در کنار آموزش رسمی، مهارت‌های سواد رسانه‌ای را نیز به دانش‌آموزان بیاموزند تا از فضای مجازی به‌عنوان ابزار یادگیری استفاده شود، نه عاملی برای اتلاف وقت. 
 
همدلی فرهنگیان و رسانه‌ها برای بهبود آموزش 
 
در پایان، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد از همکاری رسانه‌ها و فرهنگیان قدردانی کرد و گفت: ارتقای کیفیت آموزشی نیازمند همدلی همه نهادها، معلمان و خانواده‌هاست. 
وی تأکید کرد: با برنامه‌ریزی دقیق، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مشارکت اجتماعی، می‌توان کیفیت آموزش را در سطح استان ارتقا داد و مسیر توسعه را هموارتر کرد.

ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
0
0
معلم با سواد که بتواند خوب مطالب را تدریس نماید در مدارس ابتدایی وراهنمایی نیست
معلم توانمند را آموزش وپرورش باید تربیت کنند وآموزش فنون تدریس را آموزش دهد نه با گرفتن فارغ التخصیلان رشته های بیربط و بی ربط برای حق التدریس د ر مدارس غیره انتفاعی شهر یاسوج.ر
رشته حسابداری معلم ابتدایی شده است رشته عمران ومعماری معلم ابتدایی شده است برای حق التدریس و در آموزشگاهها ومدارس
دبیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
2
0
ضعیف ترین معاون تاریخ آموزش و پرورش استان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
2
0
شمارش معکوس عزل ایوب .محسین
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۵
2
0
دباغ ضعیف ترین معاون تاریخ آموزش ک پرورش و انشاالله تحول عظیمی در آموزش و پرورش صورت خواهد گرفت
ارسلان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۶
0
1
یکی از قوی ترین معاونین آموزشی در استان همین دکتر دباغ است . سالها سرگروه آموزشی استان بوده ، پانزده سال مدرس دانشگاه فرهنگیان و دارای چندین رتبه کشوری . انحصار گرایان از حضور افراد شاخص در مجموعه آموزش و پرورش بدجوری سوختند .
سید محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۶
0
1
کسانی که به دلایل تخلفات گسترده لغو ابلاغ شده اند و پرونده تخلفاتی دارند و بدون درنظر گرفتن خداوند قلم میزنند اتفاقا یکی از قوی ترین و با برنامه ترین نیروهای موجود در بدنه اموزش ایشان هستند. تلفیق بین دانشگاه و اموزش وپرورش
بهمن - فرهنگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۶
0
2
درود بر دکتر دباغ من هیچ وقت هم خط ایشون نبودم ولی چند سال همکار بودیم خداوکیلی - سه ویژگی مثبت دارند - آدم علمی هستند - اهل عمل بدون چشمداشت تعریف و تمجید و سومین ویژگی خوبشون
بسیار باصداقت اند.
ارسال نظر
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بیننده ترین
پر بحث ترین