کد خبر: ۳۱۱۱۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار:۰۹:۲۳ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۴

رحمانی و احمدزاده؛ دو روی یک سکه

عصر دنا: تجربه احمدزاده و رحمانی ثابت می‌کند که تفاوت ظاهری در گرایش‌های سیاسی، تغییری در الگوی مدیریتی استان ایجاد نمی‌کند. هر دو، با تکیه بر طایفه‌گرایی، نادیده گرفتن شایسته‌سالاری، و تبعیت از قدرت‌های بیرونی، استان را در چرخه‌ای از توسعه‌نیافتگی و نارضایتی عمومی نگه داشته‌اند. فشار رحمانی برای انتصاب قشقایی‌ها نه تنها شکاف‌های قومی را عمیق‌تر کرده، بلکه موجب خروج نیروهای توانمند از بدنه مدیریتی شده است. اگر این روند ادامه یابد، استان بار دیگر شاهد سقوط مدیرانی خواهد بود که به جای خدمت به عموم، به دنبال تأمین منافع حلقه‌های محدود خود هستند. آینده کهگیلویه و بویراحمد در گروی انتخاب مدیرانی است که مصالح عمومی را بر منافع طایفه‌ای و سیاسی ترجیح دهند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

با وجود تفاوت در عنوان‌های سیاسی و ادعاهای اصلاح‌طلبی و اصولگرایی، عملکرد یدالله رحمانی (استاندار فعلی) و علی احمدزاده (استاندار پیشین) در استان کهگیلویه و بویراحمد، از الگویی یکسان پیروی می‌کند. هر دو، با وجود تغییر دولت‌ها، اولویت را به منافع طایفه‌ای، انتصابات خانوادگی، و جلب رضایت قدرت‌های فراسازمانی داده‌اند. این رویکرد نه تنها موجب نارضایتی نیروهای شایسته و تشدید شکاف‌های قومی شده، بلکه توسعه استان را تحت الشعاع منافع شخصی و گروهی قرار داده است.  

 

وابستگی به طایفه و فشار برای انتصابات قوم‌محور

یدالله رحمانی و برادرزاده‌اش، علیرضا رحمانی، که مسئولیت اداره کل حوزه استانداری را بر عهده دارد و از ایل قشقایی هستند ، با رویکردی سازمان‌یافته بر مدیران زیرمجموعه فشار وارد می‌کنند تا در انتصابات مدیریتی، اولویت را به افراد وابسته به یک طیف خاص قومی بدهند. این فشارها در برخی موارد به شکل دستورات غیررسمی و در موارد دیگر با ایجاد محدودیت برای مدیران مستقل اعمال می‌شود؛ مدیرانی که حاضر به اجرای این سیاست گزینشی نیستند. به عنوان نمونه، در موج اخیر تغییرات در ادارات کل استان، چندین مدیر میانی که از سیاست‌های تبعیض‌آمیز حمایت نکردند، به بهانه‌هایی همچون «عدم هم‌راستایی با راهبردهای کلان» کنار گذاشته شدند.

علیرضا رحمانی، که به عنوان بازیگر اصلی تصمیم‌سازی در استانداری شناخته می‌شود، در محافل غیررسمی بر «حفظ انسجام قومی» به عنوان اولویت دستگاه اجرایی تأکید دارد. هرچند این سخن در ظاهر با شعار «همبستگی محلی» بیان می‌شود، در عمل به کنار گذاشتن نیروهای غیرهم‌سنخ و ترجیح گزینشی افراد خاص منجر شده است. در مواردی نیز، افرادی بدون صلاحیت حرفه‌ای لازم صرفاً به دلیل پیوندهای طایفه‌ای به مناصب کلیدی منصوب شده‌اند. این الگو یادآور عملکرد علی احمدزاده در سال‌های گذشته است که با گماردن افراد وابسته به طایفه خود در جایگاه‌های حساس، انتقادهای شدید اصولگرایان و هواداران شایسته‌سالاری را برانگیخت.

نقش نمایندگان مجلس و نهادهای فراسازمانی

رحمانی، همچون احمدزاده، اختیارات استانداری را به نمایندگان مجلس واگذار کرده است. او در مسائل مالی، عمرانی، و بخصوص انتصابات، تابع غلامرضا تاجگردون (نماینده گچساران) عمل می‌کند. این وابستگی تا حدی است که برخی تصمیمات استاندار، مانند انتخاب مدیران در سطوح مختلف، انتخاب پروژه‌های بزرگ،  توزیع اعنبارات و ...بدون مشورت با تاجگردون تصویب نمی‌شود. به گونه ای که عملا اداره امور دولت در استان به تاجگردون واگذار شده اشت.  این الگو پیشتر در عملکرد احمدزاده نیز دیده می‌شد که همواره نظر موحد (نماینده کهگیلویه) را بر مصالح استان ترجیح می‌داد.  

 

تبلیغات رسانه‌ای و غفلت از اقدامات زیربنایی

هر دو استاندار، با وجود شعارهای متفاوت، اولویت را به نمایش رسانه‌ای داده‌اند. رحمانی، همانند احمدزاده، با انتشار آمارهای غیرواقعی درباره اشتغالزایی یا پیشرفت پروژه‌ها، تصویری کاذب از عملکرد خود ارائه می‌دهد. برای مثال، در حالی که استان همچنان با نرخ بیکاری ۲۰ درصدی دست و پنجه نرم می‌کند، رحمانی در سخنرانی‌های خود از «رکوردشکنی در جذب سرمایه» سخن می‌گوید، بی‌آنکه سندی عینی برای این ادعاها وجود داشته باشد.   او از رقم عجیب سرمایه گذاری بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد  تومانی در استان سخن گفته ؛ آماری که با توجه به اوضاع اقتصادی کشور شبیه یک شو تبلیغاتی است تا خبر واقعی. 

 

استفاده ابزاری از استانداری برای اهداف سیاسی

شواهد نشان می‌دهد رحمانی، مانند احمدزاده، از موقعیت کنونی خود به عنوان سکوی پرتاب برای انتخابات آینده مجلس استفاده می‌کند. او با استفاده از موقعیت خود و واگذاری مناصب هم طایفه ای های خود و تبلیغات غیرمستقیم در رسانه‌های محلی، در حال تبدیل کردن استانداری به کمپین انتخاباتی است. این همان استراتژی احمدزاده بود که در تلاش بود پس از استانداری، برای ورود به مجلس نامزد شود، اما به دلیل عملکرد ضعیف، حتی از حمایت اصولگرایان نیز محروم ماند.  

 

 تکرار یک چرخه معیوب

تجربه احمدزاده و رحمانی ثابت می‌کند که تفاوت ظاهری در گرایش‌های سیاسی، تغییری در الگوی مدیریتی استان ایجاد نمی‌کند. هر دو، با تکیه بر طایفه‌گرایی، نادیده گرفتن شایسته‌سالاری، و تبعیت از قدرت‌های بیرونی، استان را در چرخه‌ای از توسعه‌نیافتگی و نارضایتی عمومی نگه داشته‌اند. فشار رحمانی برای انتصاب قشقایی‌ها نه تنها شکاف‌های قومی را عمیق‌تر کرده، بلکه موجب خروج نیروهای توانمند از بدنه مدیریتی شده است. اگر این روند ادامه یابد، استان بار دیگر شاهد سقوط مدیرانی خواهد بود که به جای خدمت به عموم، به دنبال تأمین منافع حلقه‌های محدود خود هستند. آینده کهگیلویه و بویراحمد در گروی انتخاب مدیرانی است که مصالح عمومی را بر منافع طایفه‌ای و سیاسی ترجیح دهند.

ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
روحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
رحمانی فقط با شعار زیبا اومده
در عمل فقط دنبال قبلیه بازی و نماینده سالاری هست
بویر احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
ای خدا بویراحمد را چه شده است که حتی یک ترک قشقایی برایش برایش تصمیم می‌گیرد انی بویراحمد فاتح همه شهرها بود ولی الان چنان ذلیل شده است که یه مشت آدم بی‌سواد برای آن تصمیم می‌گیرند به خدا آقای استاندار آقای آقای رحمانی دست نشانده آقای تاج گردون است ضعیف‌ترین استاندار تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد است قطعاً آقای تاج گردون در این تصمیم گیری‌های غلط هم شریک است و در قیامت هم
فرهنکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
بویراحمد و استان را تاجگردون با انتخاب رحمانی ضعیف نابود کرد
بویراحمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
وقتیکه بویراحمد نماینده ی ضعیفی دارد شرایط همین است
یاسوج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
واقعا انگار تو استان یه نیرو نداشتیم
اگه قرار یکی از یه استان دیگه بیاد حداقل باید یه توانایی داشته باشه
اقای رحمانی در طول یکسال گذشته هیچ دستاوردی برا استان نداسته و حتی با تعطیل کردن چندین پروژه ایشون برا استان مضر هست
پروژه گاز مختار در زمان رحمانی تعطیل شد
پروژه سد سقاوه در زمان رحمانی تعطیل شده
پل تنگ سه ریز و کمربندی یاسوج و زیرگذره مهریان که بیش از ۷۰ تا ۹۰ در صد پیشرفت داشتند در زمان رحمانی حتی یه درصد پیشرفت نداشته
عمدا نگه داشته که بعد افتتاح کنه که جز عملکرد خودش بنویسه خوب هم کارش فقط فوام فریبی است .
واقعا حضورش در استان مضر هست وقتی تو یکسال حتی نتونسته یه مدرسه یه کلاسه بسازه
فقط شعار و عوام فریبی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
رحمانی مدیر حوزه و قیصری مشاور رسانه که تازه استخدامش کردن هیچ کسی اعتراض نکرد شدن همه کاره با تصمیم گیری نمایندگان استان.
امامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
معاون اقتصادی هر دو استاندار را خراب میکند مهره چینی های قبل و حفظ آنها در این دولت کار خودشه
خودش منبع کارهای طایفه ای و پارتی بازی شده
ارسال نظر
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.