کد خبر: ۳۰۹
تاریخ انتشار:۰۸:۵۸ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۵
بی‌اعتمادی به «چتر هسته‌ای»؛
عصر دنا: فراخوان برنامه هسته‌ای بومی در کره جنوبی در مقطعی انجام می‌گیرد که در داخل این کشور، مباحثات درباره «تعهد» ایالات متحده مبنی بر حفاظت از کره جنوبی در برابر حمله هسته‌ای پیونگ یانگ، بالا گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

گروهی از قانون‌گذاران کره جنوبی از حزب «Saenuri» (حزب محافظه‌کاری که رییس جمهور کنونی این کشور عضوان است) خواستار راه‌اندازی برنامه تسلیحات هسته‌ای بومی در این کشور شدند. «وون یو-چون»، یکی از این نمایندگان، در توجیه این درخواست، در گفتگو با روزنامه «جونگ انگ» گفت: " برای حفاظت از صلح، نیازمند اقدامات بازدارنده در برابر فتنه انگیزی کره شمالی هستیم، از جمله تسلیحات هسته‌ای برای دفاع از خود."

کره جنوبی به دنبال برنامه تسلیحات هسته‌ای

علاوه بر این، برخی از نمایندگان حزب لیبرال «Minjoo» نیز خواستار آن شده‌اند که «هسته‌ای» شدن کره جنوبی، دست کم مورد بررسی قرار گیرد.

این درخواست‌ها بعدازآن انجام می‌گیرد که کره شمالی رسماً تأیید کرد که پنجمین آزمایش هسته‌ای خود را در روزهای اخیر انجام داده است، آزمایشی که آن را رعب‌آورترین آزمایش تاریخ کره شمالی خوانده‌اند. پیونگ‌یانگ همچنین در روزهای اخیر به کرات از اصطلاح «پیروزی نهایی» در تبلیغات خود استفاده است که در ادبیات سیاسی پیونگ‌یانگ یک معنی دارد: اتحاد دو کره تحت حاکمیت حزب کمونیست.

کره جنوبی به دنبال برنامه تسلیحات هسته‌ای
 
کره جنوبی به دنبال برنامه تسلیحات هسته‌ای 
 
 
 
فراخوان برنامه هسته‌ای بومی در کره جنوبی در مقطعی انجام می‌گیرد که در داخل این کشور، مباحثات درباره «تعهد» ایالات متحده مبنی بر حفاظت از کره جنوبی در برابر حمله هسته‌ای پیونگ‌یانگ، بالا گرفته است. کره جنوبی بر اساس یک توافق امنیتی تحت حفاظت «چتر هسته‌ای» ایالات متحده قرار دارد. سرمقاله روزنامه «Chosun Libo»، از روزنامه‌های اصلی این کشور، بعد از آزمایش هسته‌ای اخیر کره شمالی نوشت: " دولت کره و ایالات متحده به شهروندان کره جنوبی اطمینان داده‌اند که تحت حفاظت چتر هسته‌ای آمریکا هستند." بااین‌حال، در صورت حمله هسته‌ای احتمالی کره شمالی به همسایه شمالی، اقدام نظامی از سوی آمریکایی‌ها نیازمند مجوز رییس جمهور و سنا است.

 

 
کره جنوبی به دنبال برنامه تسلیحات هسته‌ای

این در حالی است که یک احساس رو به گسترش در جامعه آمریکا، در حمایت از کاهش نقش نظامی این کشور در خارج از مرزها به وجود آمده است، احساسی که برای مثال در صحبت‌های مکرر دانلد ترامپ، نامزد رسمی جمهوری خواهان، تجلی می‌یابد. از همین رو، چنین قول‌ها و اطمینان بخشی‌هایی از جانب واشینگتن، به طور فزاینده‌ای در میان مردم کره جنوبی و سیاستمداران ان با تردید مواجه می‌شود. گفتنی است که در اواسط دهه 1950، در بحبوحه جنگ سرد میان بلوک غرب و شرق، تردیدهای جدی در اروپا وجود داشت که در صورت حمله اتمی شوروی به کشورهای غرب اروپا، ایالات متحده حاضر به پرداخت هزینه سنگین جنگ هسته‌ای با ابرقدرت شرق، به خاطر یک کشور سوم باشد. همین تردیدها، یکی از عوامل پیگیری برنامه تولید بمب هسته‌ای توسط فرانسه با دستور و نظارت شخص ژنرال دوگل، رییس جمهور وقت این کشور، شد.

 

نتایج نظرسنجی موسسه «گالاپ» Gallup که بعد از تازه‌ترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی روی افکار عمومی کره جنوبی درباره حمایت از تسلیحات هسته‌ای انجام گرفت، نشان می‌دهد که علی‌رغم کاهش 10 درصدی حمایت از تسلیحات هسته‌ای بومی، نسبت به نظرسنجی مشابه این موسسه در 2013، دو هفته بعد از آزمایش هسته‌ای 2013 کره شمالی، همچنان اکثریت 54 درصدی کره‌ای‌ها، وجود چنین برنامه‌ای را لازم می‌دانند.

کره جنوبی به دنبال برنامه تسلیحات هسته‌ای
 
کره جنوبی به دنبال برنامه تسلیحات هسته‌ای 
 
 
 
نکته قابل‌توجه در این میان، ان است که ادبیات مقامات سئول هم به ادبیات مقامات پیونگ‌یانگ نزدیک‌تر شده است. سئول اخیراً تهدید کرده بود که در صورت حمله‌ای از جانب کره شمالی، پیونگ‌یانگ را به «خاکستر» تبدیل خواهد کرد. گرچه هنوز آن‌ها تا استعارات عجیب‌وغریبی که خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) برای تهدید به کار می‌برند، فاصله دارند، ولی این تازه شروعی برای آن‌هاست. سال‌ها تحریم کره شمالی و سیاست «تابش آفتاب»Sunshine policy (برای اتحاد و همبستگی دوباره دو کره) از سوی کره جنوبی، نتوانسته هیچ خلل یا وقفه‌ای در توسعه برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ ایجاد کند. شاید سیاستمداران کره جنوبی به این نتیجه رسیده‌اند که اندکی لحن و لعاب «خصمانه» تر در ادبیات متقابل، می‌تواند پیامی روشن‌تر را از جانب سئول به گوش «کیم جونگ اون»، رهبر جوان کره شمالی برساند.
منبع: مشرق
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.