تاریخ انتشار:۱۸:۲۲ - ۰۲ آبان ۱۴۰۳
عصر دنا: نماینده مردم کهگیلویه در مجلس ضمن ارائه ظرفیت‌های هنری در شهرستان خواستار رسیدگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مشکلات شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا، نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه، بهمئی، چرام ولنده در دیدار اختصاصی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ارائه قابلیت‌های هنری و فرهنگی حوزه انتخابیه مشکلات موجود در این حوزه را بیان کرد. 

سید محمد موحد در این دیدار با بیان اینکه رشد فرهنگی و هنری در صورتی محقق خواهد شد که زیرساخت های عمرانی مهیا باشد گفت: در شهرستان کهگیلویه از گذشته تاکنون مکانهایی جهت استفاده حوزه فرهنگ و هنر بطور عمومی و انجمنهای فرهنگی و هنری بطور اختصاصی ساخته شده است اما متاسفانه چون نوع نگاه به مقوله فرهنگ و هنر کارشناسانه نبود هیچکدام از فرهنگسراها و ساختمانهای حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه انتخابیه متناسب با فضای کاری اداره مرتبط نیستند یعنی فاقد مکانهایی از جمله نگارخانه تخصصی پلاتوی اجرا و تمرین تیاتر سالن آگوستیک جهت اجرای برنامه های ،موسیقی کتابخانه تخصصی سالن سینما تک و سالن سمینار و برگزاری کارگاهها و ورک شاپهای تخصصی می باشند.

نماینده مردم کهگیلویه بزرگ اظهار کرد: هنر زاییده ی نیاز است چیزی که آدمی احساس میکند باید داشته باشد اما ندارد همین احساس نیاز خواسته یا ناخواسته هنرمندان را به وادی هنر میکشاند. زبان هنر میتواند راهگشا باشد در زمانی که همه راهها به بن بست ختم می شود. 

 

وی ادامه داد:کهگیلویه از دیرباز در زمینه هنر شناخته شده بود و دین خود را در پرورش و ارتقا سطح کیفی هنر اسلامی ایرانی به جامعه خود ادا کرد.

حجت الاسلام موحد تصریح کرد: در زمینه هنرهای نمایشی از جمله کارگردانی نویسندگی و بازیگری در سینما زنده یاد استاد حسین پناهی هنرمند نامی و شناخته شده این دیار با تاثیر گذاری و ایفای نقشهای بارز و متفاوت برای همیشه تاریخ در اذهان عموم و علاقمندان به خود جاویدان مانده است و اما متاسفانه دیار این هنرمند فقید و تاثیرگذار فاقد مکانهایی برای الگوپذیری نسل جوان و نوجوان بعد از ایشان میباشند. 

 

نماینده مردم کهگیلویه ابراز کرد: کهگیلویه سالن تخصصی نمایش ندارد تعزیه سوق کهگیلویه قدمت نزدیک به یکصد سال دارد ولی متاسفانه مکانی روباز برای اجراهای آیینی سنتی و ایرانی نداریم در سالهای اخیر فرزندان این مرز و بوم در جشنوارههای منطقه ای ملی و بین المللی با فیلمهای داستانی و مستند بلند و کوتاه که برآمده از سوژه های بکر و ناب این دیار میباشند بارها حائز رتبه های برتر شدند. 

 

موحد افزود: متاسفانه نه تنها انجمن سینمای جوان نداریم بلکه از داشتن سالن تخصصی پخش فیلم و ابتدایی ترین تجهیزات هم محرومیم ساخت فیلم در کهگیلویه صرفا با هزینه شخصی و تهیه کنندگی شخصی تولید می شود.

وی خطاب به وزیر گفت: موسیقی کهگیلویه همانند طفلی نوپا در سالهای اخیر حرکت خود را آغاز کرده است و آموزش اصولی فنی و مدون شده ای را در بخشها و سازهای مختلف آغاز کرده است و آنچه میتواند مایه دلگرمی و ترغیب و تشویق علاقمندان و هنرمندان بیشمار حوزه هنر موسیقی در شهرستان کهگیلویه شود تهیه امکانات اولیه از جمله تاسیس و راه اندازی استودیوی موسیقی با حمایت حضرتعالی به عنوان متولی فرهنگ و هنر سرزمین ایران اسلامی باشد.

 

حجت الاسلام موحد ادامه داد: در بین هنرهای چندگانه سالهای اخیر در کهگیلویه در حوزه تحصیل و تاسیس و راه اندازی آموزشگاههای آزاد هنری رشته هنرهای تجسمی موفقترین بوده است. 

 

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹٠ افزود: شش آموزشگاه آزاد هنری در بخشهای مختلف از جمله نقاشی کودک طراح نقاشی نقاشی خط ،طراحی ،چهره پوسترسازی آموزش خوشنویسی در بخشهای مختلف از مقدماتی تا ممتاز ،کاریکاتور گرافیک و.... مشغول به فعالیت میباشند ضمن اینکه همین اتفاق اصولی آموزش باعث موفقیت فرزندان این سرزمین در دانشگاههای معتبر ملی در حوزه هنرهای تجسمی گردید و اما متاسفانه همیشه برای برگزاری نمایشگاههایی از آثار این عزیزان با مشکلات عدیده ای روبرو بودیم و هستیم زیرا نگارخانه آکوستیک و مجهز به اصول و تجهیزات لازم برای به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان این حوزه تاثیرگذار نداریم. 

 

وی با اشاره به نقش اساسی فرهنگ در جامعه گفت: جهان امروز جهان فرهنگ است رشد فرهنگی دروازه ورود به رشد عمومی جامعه است بنابراین اگر میخواهیم در حوزههای اجتماعی سیاه ی، اقتصادی وآموزشی پیشرفتی حاصل شود باید شرایط و بستر برای پیشرفت اساسی و بنیادی در حوزه فرهنگ فراهم شود.

 

نماینده مردم کهگیلویه بزرگ اضافه کرد: شعر کهگیلویه از دیرباز چه در بخش کلاسیک و قالبهای متمایز شعر سنتی و چه در بخش نیمایی و چه در حوزه شعر سپید و منشور در فراتر از مرزهای استان مخاطبان خاص خود را دارد همیشه شاهد رخدادهای فرهنگی در کهگیلویه بودیم از برگزاری جشنوارههای ملی تا شبهای شعر بلادشاپور که از جای جای استانها بطور خود جوش در این برنامه سالانه حضور پیدا میکردند. اما فرزندان این سرزمین برای چاپ و انتشار آثار شعری خود با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.

 

حجت الاسلام موحد عنوان کرد: بیمه هنرمندان و وام صندوق هنرمندان از ابتدایی ترین مواردی است که جهت خدمات رسانی به هنرمندان این خطه میشود در دستور کار قرار گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: جایزه ادبی و هنری دوسالانه حسین پناهی در بخشهای نمایشنامه نویسی و شعر با گستره ملی به مناسبت بزرگداشت زنده یاد حسین پناهی

برگزاری دومین جشنواره منطقهای فیلم کوتاه کهگیلویه با حضور فیلمسازان استانهای اصفهان ،فارس خوزستان چهارمحال بختیاری ،تهران یزد ،لرستان ایلام، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد با موضوع نگاه ویژه به آسیبهای اجتماعی در جامعه بخصوص در بین قشر جوان و نوجوان در نخستین جشنواره با حضور فیلمسازان شش استان ۱۷۷ فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال گردید که تجربه موفقی را پشت سر گذاشتیم جایزه ادبی شعر کهگیلویه با گستره ملی برگزاری جشنواره آواها و نواها با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود و ترغیب و تشویق علاقمندان به هنر موسیقی با حضور استانهای فارس چهار محال و بختیاری لرستان بوشهر خوزستان و کهگیلویه وبویراحمد انتظار میرود مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در راس وزیر محترم توجه به شهرستانهای کمتر برخوردار از نظر امکانات و اما سرشار از استعدادهای ناب فرهنگی و هنری را در دستور کار خود قرار دهند تا مصداق بارز آن جمله ی کوتاه اما پرمعنای حضرتعالی ایران) تنها تهران نیست محقق گردد.

 

در پایان وزیر فرهنگ با استقبال از برنامه توسعه فرهنگ و هنر سید محمد موحد که در سه بخش عمرانی، فرهنگی وهنری تقدیم شد قول مساعد داد جهت حمایت از این برنامه مهم در حوزه کهگیلویه همکاری داشته باشد تا در حوزه فرهنگ قدم های مثبتی برداشته شود.

انتهای خبر

 

 

 

 

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.