تاریخ انتشار:۰۸:۳۹ - ۰۲ آبان ۱۴۰۳
عصر دنا: کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: مراقبت از تغذیه سالمندان از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا تغییرات جسمی و نیاز‌های تغذیه‌ای افراد در این سنین ممکن است متفاوت باشد و سرعت تغییرات نیز به هر شخص بستگی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا، خاتون بر سیاه ابراز داشت: توجه به رژیم غذایی مناسب می‌تواند به پیشگیری از مشکلات جسمی و بهبود کیفیت زندگی سالمندان کمک کند. برای تأمین سلامت و بهبود سیستم ایمنی بدن در این دوران، ضروری است که نیازهای تغذیه‌ای سالمندان به دقت شناسایی و رژیم غذایی متناسب با این نیازها برنامه‌ریزی شود.

وی با بیان اینکه تغذیه متعادل نقش کلیدی در جلوگیری از اثرات سوء تغذیه و بهبود کیفیت زندگی این عزیزان دارد، ادامه داد: غذاهایی که به حفظ ویتامین‌ها و مواد معدنی کمک می‌کنند، باید در رژیم غذایی سالمندان گنجانده شوند.

وی تاکید کرد: به دلیل فرسودگی و حساسیت‌های خاص این دوران، تأمین نیازهای تغذیه‌ای با انواع غذاهای سالم و پخته شده اهمیت زیادی دارد و باید با دقت به آن توجه شود تا نیازهای پایه‌ای سلامت بدن سالمندان برآورده شود. کمک گرفتن از پرستار سالمند در رعایت دقیق رژیم غذایی آن‌ها نقش بسیار کمک‌کننده‌ای دارد. در ادامه در خصوص بهترین رژیم غذایی برای سالمندان بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بر سیاه خاطر نشان کرد: یک رژیم غذایی مناسب به معنای دریافت به اندازه و متعادل تمام مواد مغذی مورد نیاز در طول روز است. برای تغذیه سالمندان، رعایت چنین رژیمی می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های متابولیکی نظیر دیابت، فشار خون بالا و اختلالات چربی خون را کاهش دهد یا به کنترل مؤثرتر این شرایط کمک کند.

وی تاکید کرد: با داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم، می‌توان به بهبود وضعیت سلامتی و کاهش مشکلات مرتبط با این بیماری‌ها در دوران سالمندی امیدوار بود. سوء تغذیه در سالمندان می تواند کاملا نا محسوس و پنهان باشد. در این مورد اطلاعات خود را بالا ببرید.

کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: مطالعات نشان می‌دهند که سالمندان باید مصرف پروتئین خود را نسبت به جوانان افزایش دهند، اما بسیاری از آنان به میزان کافی پروتئین مصرف نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: پروتئین‌ها برای سلول‌ها ضروری هستند و به ساخت، ترمیم و حفظ بافت‌ها کمک می‌کنند. این امر به نوبه خود موجب تقویت قدرت بدنی، بهبود عملکرد فیزیکی و افزایش توده عضلانی بدون چربی می‌شود. بنابراین، گنجاندن پروتئین در برنامه غذایی هفتگی سالمندان بسیار مهم است

برسیاه افزود: تغذیه سالمندان نقش حیاتی در حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها دارد. با افزایش سن، نیاز به مواد مغذی و مصرف متعادل غذاها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. مصرف سبزیجات برگ سبز تیره، چای سبز، ماهی قزل‌آلا و مواد غذایی حاوی ویتامین C و غلات کامل می‌تواند به حفظ سلامت استخوان‌ها، تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بیماری‌های مزمن کمک کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه میان وعده‌های سالم مانند آجیل، میوه خشک و سالاد میوه نیز انرژی و مواد مغذی لازم را تأمین می‌کنند، عنوان کرد: از طرفی، باید از مصرف مواد غذایی مضر مانند تخم‌مرغ خام، غذاهای شور و پرنمک، کافئین، نوشابه‌های گازدار و الکل خودداری کرد. توجه به این نکات در برنامه‌ریزی غذایی سالمندان می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی و حفظ سلامتی آن‌ها کمک کند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.