کد خبر: ۲۷۴۴۷
تاریخ انتشار:۲۲:۲۲ - ۰۱ آبان ۱۴۰۳
عصر دنا: مهاجران که طی ماه‌های گذشته با تشدید سیاست‌های ضدمهاجرتی دولت ایتالیا مواجه بودند، حال با آوارگی در خیابان‌ها و نداشتن سرپناه دست‌وپنجه نرم‌می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

خبرگزاری میزان: گزارشی با عنوان «انبار‌های خالی؛ خیابان‌های پر» بر وضعیت اسفبار ۱۰۰ تا ۱۲۰ مهاجری که بین ژوئن و سپتامبر (خرداد/مهر) هر شب در نزدیکی ایستگاه قطار می‌خوابند، تاکید می‌کرد. این وضعیت درپی تخلیه یک انبار متروکه که مهاجران به‌عنوان سرپناه استفاده می‌کردند، به‌وجود آمده است. 

این انبار سابق، ساختاری فرسوده در نزدیکی ایستگاه قطار شهر تریسته، به پناهگاهی برای صد‌ها پناهجو تبدیل شده بود که از مسیر بالکان وارد ایتالیا می‌شدند. با این حال، این پناهگاه به‌دلیل آنچه نگرانی‌های امنیتی فزاینده خوانده شده بود، تخلیه شد.

به‌گفته سازمان‌های حامی حقوق مهاجران، از آن زمان به بعد، هر شب به‌طور متوسط ۱۰۰ تا ۱۲۰ مهاجر در خیابان‌های نزدیک ایستگاه قطار می‌خوابند. 

براساس آمار‌های ارائه شده ازسوی این سازمان‌ها، از ژانویه (دی/بهمن ۱۴۰۲) تا آگوست ۲۰۲۴ (مرداد/شهریور ۱۴۰۳) ۸ هزار و ۶۸۶ مهاجر در شهر تریسته ثبت شده است. این میزان در دوره زمانی سال گذشته ۹ هزار و ۹۷۳ نفر بود. 

برخی کارشناسان می‌گویند که این آمار کاهشی نتیجه سیاست‌های ضدمهاجرتی دولت ایتالیا است. 

براساس آمار‌های مربوط به ۲۱ ژوئن تا ۲۰ سپتامبر (اول تیر تا ۳۰ شهریور) روزانه به‌طور میانگین حدود ۵۵ نفر وارد این شهر شده‌اند. 

آوارگی مهاجران در خیابان‌های ایتالیا؛ دولت ملونی به‌دنبال ادامه طرح‌های بحث‌برانگیز

از این تعداد، ۵۷ درصد مرد بالغ مجرد (۲ هزار و ۸۴۷ نفر)، ۲۱ درصد خانواده (هزار و ۹۹ نفر)، ۱۹ درصد افراد زیر سن قانونی بدون همراه (۹۹۳ نفر)، و ۳ درصد زنان بالغ مجرد (۱۲۵ نفر) بودند. 

ایتالیا قانونی جدید برای نجات طرح بحث‌برانگیز مهاجران تصویب کرد 

درحالی که مهاجران در ایتالیا با شرایط دشوار مواجه هستند، دولت جورجیا ملونی، نخست‌وزیر این کشور درحال تصویب قوانین جدید برای نجات طرح بحث‌برانگیز خود (اخراج مهاجران به آلبانی) جهت جلوگیری از ورود مهاجران است.

اجرای این طرح پس از آن که دادگاه این طرح را مسدود کرد، متوقف شده بود. 

مقام‌های ایتالیایی گفتند که کابینه فرمانی را در این مورد تصویب کرده است؛ این فرمان فهرستی از ۱۹ «کشور امن» مبدا را به تصویب رساند که به این طرح اجازه می‌دهد تا پیش برود. ماتئو پیانتدوسی، وزیر کشور ایتالیا، گفت که این فهرست مانع از توقف اجرای طرح ازسوی دادگاه‌ها می‌شود. 

براساس بیانیه‌ای که ازسوی دولت ایتالیا منتشر شد، کشور‌های به‌اصطلاح امن شامل آلبانی، الجزایر، بنگلادش، مصر، غنا، کوزوو، مراکش و تونس هستند. مشخص نیست که آیا گنجاندن آلبانی در این فهرست بر برنامه انتقال پناهجویان به این کشور تاثیر می‌گذارد یا خیر.

دولت راست‌گرای ملونی با سیاست‌های مهاجرتی خود به‌دنبال تغییر مسیر برخی از پناهجویان به یک مرکز جدید در آلبانی است؛ براساس این طرح، مهاجران برای رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی در این مراکز بازداشت می‌شوند. 

مخالفت دادگاه با طرح دولت ایتالیا

دادگاه ایتالیا به‌تازگی طی حکمی با انتقال پناهجویان از ایتالیا به آلبانی و بازداشت آن‌ها در اردوگاه‌های دولت ایتالیا در خاک آلبانی مخالفت کرده بود.

به‌گفته کارشناسان، این حکم ضربه بزرگی به یکی از سیاست‌های دولت جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا محسوب می‌شود.

دولت ایتالیا بار‌ها اعلام کرده بود که چندین کشور اتحادیه اروپا به این طرح علاقه‌مند هستند و از آن به‌عنوان روشی برای بررسی درخواست‌های پناهندگی در خارج از اتحادیه اروپا یاد کرده بود. بروکسل نیز این طرح را به‌دقت تحت نظر داشت.

اما تنها چند روز پس از آغاز اجرای این طرح در روز دوشنبه، ۱۴ اکتبر (۲۳ مهر) نخستین گروه پناهجویانی که به آلبانی منتقل شده بودند، باید دوباره به ایتالیا بازگردانده شوند

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.