تاریخ انتشار:۱۲:۵۴ - ۲۲ مهر ۱۴۰۳
عصر دنا: رئیس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه سلامت روان یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های سلامت و بهداشت جامعه محسوب می‌شود، اظهار داشت: برخورداری از این نعمت الهی در داشتن زندگی آسوده و دستیابی به اهداف عالیه حائز اهمیت زیاد است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا، دکتر الهام رحیمی تصریح کرد: محرومیت از موهبت بهداشت روان انسان‌ها را دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد کرد لذا سلامت روان به معنای اجرای موفقیت آمیز عملکرد روانی است که منجر به فعالیت‌های سازنده، برقراری ارتباط با سایر افراد جامعه و توانایی تطبیق با تغییرات یادگیری و اعتماد به نفس می‌شود.


وی با اشاره به اینکه سلامت روان چیزی بیش از فقدان یک بیماری روانی است و برای سلامت کلی و کیفیت زندگی ضروری است افزود: خودمراقبتی میتواند در حفظ سلامت روان نقش برجسته‌ای داشته باشد و در صورت ابتلا به بیماری روانی به درمان و بهبودی شخص کمک کند.

وی در ادامه بیان کرد: تحقیقات نشان میدهد که سطح بالای سلامت روان با افزایش یادگیری، خلاقیت و بهره وری، رفتار‌های اجتماعی بیشتر و روابط اجتماعی مثبت و با بهبود سلامت جسمانی و امید به زندگی مرتبط است.


دکتر رحیمی با بیان اینکه شرایط سلامت روان بد، میتواند باعث ناراحتی، تأثیر بر عملکرد و روابط روزمره شود و با سلامت جسمانی ضعیف و مرگ زودرس ناشی از خودکشی همراه باشد، گفت: از مهم‌ترین مدل‌های بهزیستی روان شناختی مدل ریف است که سلامت روان را دارای ۶ مولفه خودمختاری، رشد شخصی، داشتن ارتباط مثبت، زندگی هدفمند، تسلط بر محیط و پذیرش خود می‌توان عنوان کرد.


وی در ادامه به داشتن استقلال و قدرت تنظیم رفتار از درون اشاره کرد و ابراز داشت: داشتن این مولفه باعث می‌شود، فرد به راحتی نظرات خود را بیان کرده حتی اگر مخالف نظر دیگران باشد، نگران قضاوت دیگران نیست و معمولا تصمیماتش متاثر از دیگران نیست.


دکتر الهام رحیمی گفت: در شاخصه تحول مداوم نیرو‌های بالقوه خویش فرد علاقه‌مند به فعالیت‌هایی است که افق دید او را وسیع‌تر می‌کند؛ و زندگی را فرایندی مستمر متشکل از تغییر، یادگیری و چالش می‌داند.


وی به افراد دارای سلامت روان اشاره کرد و افزود: اغلب افرادی که از سلامت روان برخوردار است فردی با محبت است وی از هم صحبتی با اعضای خانواده و دوستان خود لذت می‌برد، به دوستان خود اعتماد می‌کند و آن‌ها نیز به او اعتماد دارند.


وی تصریح کرد:فرد دارای سلامت روان در اکنون زندگی می‌کند نه در گذشته و نه در آینده، با هدف و مسیر مشخصی دارد، از زندگی و هر آنچه در حال به دست آوردن آن‌ها است راضی بوده و با هدف گذاری به سمت اهدافی که برای خود مشخص کرده در حال حرکت است.


رییس اداره مشاوره دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: فرد دارای سلامت روان سالم بر محیط تسلط دارد بدین معنا که
خود را مسئول موقعیت‌هایی که در آن قرار دارد می‌داند، سازگار با مردم و جامعه خود است، وظایفی که به او محول شده را به خوبی انجام می‌دهد و زندگی رضایت بخشی را برای خود ایجاد کرده است.

وی افزود:
فردی که از سلامت روان بالایی برخوردار است، از زندگی خود و دستاورد‌های خود راضی است، به خود اعتماد دارد و بیشتر ابعاد شخصیت خود را دوست دارد و عزت نفس بالایی دارد. همینطور معتقد است از سایرین و بیشتر مردم بهتر زندگی کرده است.


وی در پایان به راه‌های تقویت و افزایش سلامت روان اشاره کرد و گفت: در عصری که آن را عصر استرس نامیده اند و انسان‌ها با موقعیت‌های بحرانی و یا استرس زا سرو کار دارند، سلامت روان انسان‌ها مختل شده و کنترل زندگی از دستشان خارج می‌شود، هر کدام از ما اگر دچار آسیب‌های روحی و روانی شویم خانواده و اطرافیان خود را نیز درگیر می‌کنیم، پس برای حفظ سلامت روان و بهبود خلق خود و اطرافیانمان لازم است، راه‌های تقویت و افزایش سلامت روان را بدانیم و اصول آن را رعایت کنیم.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.